Stockholm anno 2013 - en cykelbana blir bilfil.
En enkelriktad gatsnutt av S:t Göransgatan, med cykelbana åt motsatt riktning, blir dubbelriktad.
Gatan, som den är idag, har utrymme för två filer och en parkering (1.5 kanske om man tittar på bilden nedan).
Visst kan gatan göras dubbelriktad - en smal dubbelriktad gata skapar ett lugnare trafikflöde.
Men istället väljer man alltså att ta bort cykelbanan, och tvinga ut cyklande i blandtrafik. Man har inte ens föreslagit cykelfält nämligen.
Bussar är inte längre tänkta på gatan heller, enligt förslaget, så bredden behövs inte för dessa heller.
Så varför tar man bort cykelbanan, och framförallt kan frågan ställas: är det verkligen förenligt med målet att öka cyklandet i staden och dessutom stadens miljömål?
Jag har ingenting emot att cykla i blandtrafik, men när man frågar folk som inte cyklar vad som skulle kunna få dem att cykla - är cykelbanor och upplevd säkerhet viktigast. Man kan inte heller förvänta sig att äldre och yngre är intresserade av att ha bilar runt omkring sig.
Det intressanta är också att det hela handlar om att förbättra framkomlighet kring korsningarna Fleminggatan och S:t Eriksgatan, samt S:t Eriksplan. Ovan nämnda gatan verkar inte alls avgörande för detta. Gatan anges över huvud taget inte ha större koppling till resten av förslagen och verkar bara ha blivit inlagd som en apropos, med motiveringen "för att skapa mer flexibilitet för trafiken".
MP lyfte bl.a. enkelriktningen, men deras förslag blev nekat, så inte heller kan okunskap åberopas.
Ulla Hamilton valde helt enkelt att i 2013 ta bort en cykelbana mitt i Stockholm till förmån för fler bilar.
Vad kan man göra för att stoppa detta vansinne?
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Kollektivtrafik-, cykel- och trafiksäkerhetsåtgärder i korsningen S:t Eriksgatan – Fleminggatan.
Beslutsprotokoll
Senast ändrad 29 mars 2013 03:45