Robin Andersson:
Ja, jag vänder mig mot arkitekturen. Svarta lådor av tråkmodernistisk typ. Vertikalitet lyser med sin totala frånvaro. Upprepning, horisontell monotoni, kunde vara en ritning från 1972. Inte är det någon mysighet där, inte. Nej, tänk Aspudden, Midsommarkransen med allt vad det innebär av variation, levande gatuliv, stadsmässighet, etc. Förorter med funktionalistisk bebyggelse skall enligt mig kompletteras med förfunktionalistisk bebyggelse, då kan det bli riktigt bra. Dessutom finns ju möjligheten att sådant uppskattas av de boende, kanske kan man slippa i alla fall en del av alla överklagandprocesser mot ny byggnation.
"Byggnader varar dock inte för evigt, även om vissa verkar tro det".
Jag vet nu inte vilka "vissa" som åsyftas, men det spelar mindre roll. Hur länge kan en byggnad stå? Hundra år? Låter kanske länge, men huset jag bor i byggdes 1929, och har således stått i 84 år. Jag skulle bli förvånad om dom började riva här redan om 16 år. Huset kan nog stå i 84 år till, om inte mer. Inte en evighet förvisso, men i alla fall långt efter de flesta av oss som nu går på jorden har gått hädan.