Utskrift från www.yimby.se
....

 > Allmänt

Vad hände med Detroit?

Sida 1 av 3
Profilbild
Ulf Eklöf
1 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2013
Halloj! Första inlägget men har varit läsare ett tag
Som google maps tönt går man igenom städerna via datorn och senaste åren har jag flertalet gånger fastnat för Detroit och dess öde! Vad hände? Hur kan stora delar av en stor stad bara dö och förvandlas till västvärldens största ghetto. Att mycket beror på att den industri som finns runt Detroit iom bilindustri och stålverk försvunnit är ju självklart men hur kan resten av USA låta det ske? Läste att flera bostadsområden där arbetarna bodde numera bara är bebodda till 20-30% resten är öde, överväxt och nerklottrat. Man undrar, kan det hända oss i Göteborg? Likt Detroit är vi beroende av vår bilindustri i vår stad, vad skulle hända om den går i graven? Enligt egna googlingar jobbar ca 16-17000 pers på volvo personvagnar, lastvagnar och technology.
Utöver det i form av underleverantörer och konsulter kanske 2-3000 till?

Invånarantalet i Detroit "city" har minskat från nästan 1,9 milj 1950 till 720 000 personer 2010 ( enligt Wikipedia) Innerstadens bostadsområden är tomma, byggnader rivs eller förfaller. Hur lång bort är risken för liknande i Sverige/Göteborg? Mindre orter runt om i vårt land har "försvunnit" när industrin läggs ner. Vad skulle hända med Göteborg om de största arbetsgivarna(Volvo, SKF, Ericsson) i regionen skulle försvinna helt? Om 30-40 000 till plötsligt skulle stå utan jobb i regionen. Tycker det är en intressant frågeställning, jag är fascinerad av Detroits öde men samtidigt skrämd.
Det finns fler exempel på spökstäder runt om i världen som gått samma väg till mötes.

Här är en film med lite rörliga bilder från Detroit http://www.youtube.com/watch?v=SWEdjiEJg0U
Finns massvis på tuben

VIll inte på något sätt vara negativ och tycker om min stad Göteborg men detta är något som känns väldigt intressant, spännande och skrämmande. Dela gärna era tankar och funderingar i ämnet

Mvh Uffe
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2009
En intressant detalj med Detroit är att storstadsregionen har haft en rätt oförändrad befolkning sedan 1970, som ligger ganska stabilt på 4.3 miljoner invånare, det är mest de centrala och halvcentrala stadsdelarna som har tappat befolkning.

Och självklart kan samma sak hända i Göteborg eller vilken annan stad som helst, både att marknaden för större arbetsgivare kollapsar eller att man får en negativ befolkningsspiral i delar av en stad.

Men exempelvis skulle jag mycket väl kunna tänka mig ett omvänt scenario att ytterområden till större städer helt plötsligt får en minskande befolkning, med fallande villapriser och drastiskt minskad köpkraft och skuldfällor som resultat. Personligen ser jag mycket lite som tilltalar mig i större delen av villaförorterna, och i takt med att tidsandan förändras kan det hända att det som var attraktivt igår kan bli ointressant i morgon.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Lite kort så är väl Sprawlandet det som hände mest och sedan plus då att bilindustrin havererade.

Ett stort område (15,060 km2) ökade med 261843 inv mellan 1990-2000
Ett mindre område (10,130km2) ökade med 70258 inv mellan 1990-2000

Från 2000-2010 är det för det större området -38 794 och för det mindre -156 307

Som exempel kan man ta Macomb County som ökade med 52829 inv 2000-2010.
Senast ändrad 17 april 2013 17:37
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Den klassiska sociologiska studien om Detroit:s nedgång heter "Origins of the Urban Crisis" och visar vilken viktig roll White-homeownership associations hade under 1920-60 tal genom att kraftigt begränsa var svarta kunde bo bidrog till förslumning och White-flight. Detroits nedgång måste ses i relation till kransområdets uppgång.

http://www.amazon.com/Origins-Urban-Crisis-Inequality-Princeton/dp/0691121869

En liknande bok om St Louis heter Mapping Decline, som visar St Louis öde, vilket är ännu mer drastiskt än hur det gick för Detroit.

En viktig orsak till urban-decline i USA är att kranskommuner aktivt underminerar den klassiska staden, genom att använda zooning och bara tillåta stora villatomter (med höga skatteintäkter) och helt slopa skatten för företag och locka företagen att flytta ut. Kvar finns bara hyreshus, höga kostnader för kommunal service, fattiga (dvs svarta), och inga jobb.

Man kan dra paralleller till Stockholm/Göteborg/Malmö (se till exempel hur Sickla Köpcentrum helt dödar all kommers i Sjöstaden i ytterkanten till Stockholms kommun, samt nybygget av hyreslägenheter i Danderyd/Täby/Lidingö de senaste 50-åren). Det finns ju stora skillnader dock eftersom innerstaden har behållit högre kvalitet, vi inte har samma rasproblematik som i USA, samt ett robustare politiskt system (bland annat större län och kommunal skatteutjämning) som inte tillåter samma nivå av free-riding i ytterstaden.
Senast ändrad 17 april 2013 18:48
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Martin Kolk skrev:


En viktig orsak till urban-decline i USA är att kranskommuner aktivt underminerar den klassiska staden, genom att använda zooning och bara tillåta stora villatomter (med höga skatteintäkter) och helt slopa skatten för företag och locka företagen att flytta ut. Kvar finns bara hyreshus, höga kostnader för kommunal service, fattiga (dvs svarta), och inga jobb.

Man kan dra paralleller till Stockholm/Göteborg/Malmö (se till exempel hur Sickla Köpcentrum helt dödar all kommers i Sjöstaden i ytterkanten till Stockholms kommun, samt nybygget av hyreslägenheter i Danderyd/Täby/Lidingö de senaste 50-åren). Det finns ju stora skillnader dock eftersom innerstaden har behållit högre kvalitet, vi inte har samma rasproblematik som i USA, samt ett robustare politiskt system (bland annat större län och kommunal skatteutjämning) som inte tillåter samma nivå av free-riding i ytterstaden.


En annan viktig skillnad är att Sverige är ett rätt hårt centralstyrt land. I USA kan befolkningen i ett område (läs: ett rikt villaområde) i princip begära att få folkomrösta om att bilda en egen kommun för att slippa betala skatt till den gamla kommunen (läs: stadskommunen med stora utgifter för infrastruktur, vård och utbildning). I Sverige har staten tvärtom i två omgångar tvångssammanslagit kommuner (1950-talet och 1970-talet) för att få ekonomiskt bärkraftiga enheter som inte drabbas av snylteffekter från grannkommunen. Och att bilda en ny kommun i Sverige är absolut ingen enkel process utan något som måste harvas genom hela det svenska byråkratiska maskineriet och den som har det sista ordet är riksdagen.

Hade vi inte haft det kommunala skatteutjämningssystemet så hade staten varit tvungen att driva igenom ytterligare kommunsammanslagningar, framför allt i storstadsområdena. I valet mellan mellan att vara den största nettobetalaren till skatteutjämningssystemet och att slås ihop med Malmö tror jag att Vellingepolitikerna väljer det förstnämnda.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2012
Jag minns att jag läste en kort artikel som handlade om att folk drogs sig för att flytta till Detroit för att de tyckte bebyggelsen var så otroligt otrivsam. Jag fick intrycket av att Detroit typ inte hade något centrum utan bara var ett ända stort sprawl. Säkert inte huvudorsaken till nedgången men urbana kvalitéer i en stad spelar allt större roll även i USA.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2009
Sofia Buhrgard skrev:

Jag minns att jag läste en kort artikel som handlade om att folk drogs sig för att flytta till Detroit för att de tyckte bebyggelsen var så otroligt otrivsam. Jag fick intrycket av att Detroit typ inte hade något centrum utan bara var ett ända stort sprawl. Säkert inte huvudorsaken till nedgången men urbana kvalitéer i en stad spelar allt större roll även i USA.



Detroit har ett rätt högexploaterat och litet centrum, men en tur i google maps gav mig intrycket att det var dåligt med lokaler i bottenplan i förhållande till bebyggelsens täthet. Och det var även en ganska hög andel parkering i markplan (kanske resultatet av rivningar), och rätt mycket parkeringshus. Så totalt sett gav downtown Detroit mig ett osympatiskt intryck, även om många byggnader var pampiga och fina.

https://maps.google.com/maps?q=Detroit,+MI,+Unite..
Senast ändrad 18 april 2013 16:00
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Sofia Buhrgard skrev:

Jag minns att jag läste en kort artikel som handlade om att folk drogs sig för att flytta till Detroit för att de tyckte bebyggelsen var så otroligt otrivsam. Jag fick intrycket av att Detroit typ inte hade något centrum utan bara var ett ända stort sprawl. Säkert inte huvudorsaken till nedgången men urbana kvalitéer i en stad spelar allt större roll även i USA.


Det finns gott om igenbommade 25-våningars skyskrapor i Detroits centrum, så tätheten finns där om någon skulle vilja flytta dit.

Det finns breda gator och parkeringar överallt, en kombination av att befolkningen kollapsat samt att de tvingas riva tomma hus överallt för att öka tryggheten.

Titta gärna på google-map kartan ovan, bara 1.5 km nord-väst från 40-våningars skyskrapor finns helt tomma tomter, där man helt rivit de tidigare husen...
Senast ändrad 18 april 2013 15:31
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Anders Norén skrev:



En annan viktig skillnad är att Sverige är ett rätt hårt centralstyrt land. I USA kan befolkningen i ett område (läs: ett rikt villaområde) i princip begära att få folkomrösta om att bilda en egen kommun för att slippa betala skatt till den gamla kommunen (läs: stadskommunen med stora utgifter för infrastruktur, vård och utbildning). I Sverige har staten tvärtom i två omgångar tvångssammanslagit kommuner (1950-talet och 1970-talet) för att få ekonomiskt bärkraftiga enheter som inte drabbas av snylteffekter från grannkommunen. Och att bilda en ny kommun i Sverige är absolut ingen enkel process utan något som måste harvas genom hela det svenska byråkratiska maskineriet och den som har det sista ordet är riksdagen.

Hade vi inte haft det kommunala skatteutjämningssystemet så hade staten varit tvungen att driva igenom ytterligare kommunsammanslagningar, framför allt i storstadsområdena. I valet mellan mellan att vara den största nettobetalaren till skatteutjämningssystemet och att slås ihop med Malmö tror jag att Vellingepolitikerna väljer det förstnämnda.


I USA är det ännu mer komplicerat. När USA bildades så skapade man stora counties. Större delen av dessa var 'Unincorporated', dvs enbart en del av ett större county, utan en lägre administrativ nivå. När en ny stad skapas så blir den *Incorporated' till en 'Municipality'. Det fungerade bra när man koloniserade vildmark i västra USA, men när man på detta sättet kunde skapa godtyckliga villa-områden (eller köpcentrum) i utkanten till städer, så fick systemet trista konsekvenser. Reglerna för hur och när man kunde bli 'Incorporated' är väldigt generösa, så ofta kunde en byggherre skapa en ny 'stad' trots att det county som inkluderade området motsatte sig detta.

Dessutom fungerar allt detta helt annorlunda beroende på delstat. Det är i mellan-västern som det har haft tristast konsekvenser, i St Louis, Detroit, och Chicago.
Senast ändrad 18 april 2013 15:29
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Aha, det är därifrån bilindustrin får alla de här fantastiska idéerna till reklamfilmer med en bil som åker genom en helt tom stad. De har ju sina huvudkontor där, och där sitter ledningen och tittar ut för att se hur städerna ser ut. Och så blir reklamen sådär märklig i riktiga levande städer med trafikstockningar och trängselproblem.
Profilbild
Oskar Syrén
37 Inlägg
Ort: Malmö (Bjärred), Gick med: Januari 2013
Johannes Westlund skrev:

Aha, det är därifrån bilindustrin får alla de här fantastiska idéerna till reklamfilmer med en bil som åker genom en helt tom stad. De har ju sina huvudkontor där, och där sitter ledningen och tittar ut för att se hur städerna ser ut. Och så blir reklamen sådär märklig i riktiga levande städer med trafikstockningar och trängselproblem.


Haha
Erik Westberg
117 Inlägg
Ort: Järfälla, Gick med: Maj 2009
Detroit har ju varit aktuellt igen, om än inte på ett positivt sätt. Sprawl har ju diskuterats i den här tråden tidigare och nu har en min favoritbloggare, en viss nobelpristagare Krugman, uppmärksammat just den punkten, i synnerhet om man ser till andra jämförbara amerikanska industristäder.

Varsågod, tre bloggposter:

http://krugman.blogs.nytimes.com/2013/07/21/a-tal..

http://krugman.blogs.nytimes.com/2013/07/22/did-s..

http://krugman.blogs.nytimes.com/2013/07/22/atl-v..
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Här är Canadas snabbast växande stad (enligt inslaget) och den sprawlar nästan hejdlöst. Sprawlandet kan fortsätta eftersom folk ska ha valfrihet mellan bostäder.

Calgary
http://www.youtube.com/watch?v=lm7N4PlQiXc

Hans H skrev:


Detroit har ett rätt högexploaterat och litet centrum,


Calgary också, det verkar som att det är väldigt vanligt med litet högexploatert centrum och sedan stort lågexploaterat omland i sprawlande.

Australien sprawlar också.
Senast ändrad 26 juli 2013 12:42
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Eventuellt så är det i visssa fall bra med sprawl, folk verkar gilla att bo i villor med ganska låg täthet och ett tag började jag nästan tro att sprawlandet tog "död" på Detroits centrum men det kan vara tvärt om att sprawlandet är en "livlina" där Detroit byggs upp/vidare och efter en massa år så kan centrumet gentrifieras och få en ny roll.
Senast ändrad 24 augusti 2013 10:36
Profilbild
Erik Berglund
35 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Augusti 2013
Jag tror att städer, likt Detroit, som är beroende av några få stora företag inom en bransch blir väldigt känsliga för hur sektorerna går där städernas företag är aktiva går. Vissa städer (och statsdelar) är så anpassade för att göra en viss sak så att det blir svårt och smärtsamt för dem att växla om, vilket ju Detroit just nu får erfara.


Vi har ju likande exempel i Sverige egentligen, men här kanske staten oftare går in och stöttar fallande företag som anses särskilt viktiga. Även om man gör det i en annan organisationsform, jag tänker framförallt på Swetox i Södertälje som ett ganska nytt exempel på när staten går in bygger ett akademiskt ”kluster”, efter det att ett företag lagt ned.


/E.
Profilbild
Anders Anttonen
161 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2009
Detroit har ingen fungerande spårburen lokaltrafik annat än en enkelriktad monorail-ring. Är väl bilindustrin som förhindrat utbyggnad av spårväg/metro. Den som inte har råd med bil får skylla sig själv, tydligen.
__________________
Investigate "9.11" now.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Alf: i "bästa" fall kommer vi tydligen att få se ett fall av vad Jane Jacobs kallade "mångfaldens självförstöring". Dvs att ett område blir så attraktivt att priserna går upp till en sån nivå att väldigt få har råd med dem. Vilket också blir sterilt och tråkigt.

I USA flyr folk från villaförorterna. I samband med finanskrisen då massor av villor såldes på exekutiv auktion till låga priser var fortfarande priset på lägenheter i centrum höga, och steg. "Den amerikanska drömmen" är en mardröm för de yngre som försöker ta sig till centrum så fort de kan. Om då centrum är så litet som i Detroit blir det slagsmål om detta. Medan resten förblir lika sunkigt.

För övrigt tycks hela Michigan vara lika i bakvatten som Detroit, se denna artikel.
Senast ändrad 28 augusti 2013 14:05
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Jo, jag vet det är populärt med stad. Historiskt sett har städer dock "sprawlat" långt tillbaka i tiden, de har decentraliserats.
Intressant om sprawl, fast ganska långt.
http://www.youtube.com/watch?v=Yalj1GezS80

DN hade idag en artikel om handel http://www.dn.se/ekonomi/shoppingen-okar-i-stora-..

Lite uträknat, ganska exakt, så kan man se lite av Stockholms decentralisering.
Järfälla har en handel på 76235,16kr/ inv
Huddinge 71280,07 kr/inv
Stockholm (kommunen) 38128,31 kr/ inv
Jämfört med
Västerås 46263,67kr/inv
Helsingborg 43935,73kr/inv


Siffror från DN, papperstidningen.
Miljarder, sällanköp.
0180 Stockholm 33,6
1480 Göteborg 20,8
1280 Malmö 11,9
0126 Huddinge 7,2
0380 Uppsala 7,1
1980 Västerås 6,5
1880 Örebro 6,4
1283 Helsingborg 5,8
0580 Linköping 5,4
0123 Järfälla 5,2

Ska leta lite på HUI om jag har tid men jag har aldrig förr fått siffror därifrån så det blir nog svårt nu också.
Senast ändrad 28 augusti 2013 20:46
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Profilbild
Erik Berglund
35 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Augusti 2013
Alf . skrev:



Siffror från DN, papperstidningen.
Miljarder, sällanköp.
0180 Stockholm 33,6
1480 Göteborg 20,8
1280 Malmö 11,9
0126 Huddinge 7,2
0380 Uppsala 7,1
1980 Västerås 6,5
1880 Örebro 6,4
1283 Helsingborg 5,8
0580 Linköping 5,4
0123 Järfälla 5,2


Vad säger de här siffrorna? Hur kan man tolka dem?
Sida 1 av 3

 > Allmänt
Vad hände med Detroit?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8630 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Hjälp! Jag håller på att bli en Nimby!
8 Oktober 2020 19:07 av Trevor Bower
Politikerveckan Järva
8 Oktober 2020 19:06 av Trevor Bower
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter