Halloj! Första inlägget men har varit läsare ett tag
Som google maps tönt går man igenom städerna via datorn och senaste åren har jag flertalet gånger fastnat för Detroit och dess öde! Vad hände? Hur kan stora delar av en stor stad bara dö och förvandlas till västvärldens största ghetto. Att mycket beror på att den industri som finns runt Detroit iom bilindustri och stålverk försvunnit är ju självklart men hur kan resten av USA låta det ske? Läste att flera bostadsområden där arbetarna bodde numera bara är bebodda till 20-30% resten är öde, överväxt och nerklottrat. Man undrar, kan det hända oss i Göteborg? Likt Detroit är vi beroende av vår bilindustri i vår stad, vad skulle hända om den går i graven? Enligt egna googlingar jobbar ca 16-17000 pers på volvo personvagnar, lastvagnar och technology.
Utöver det i form av underleverantörer och konsulter kanske 2-3000 till?
Invånarantalet i Detroit "city" har minskat från nästan 1,9 milj 1950 till 720 000 personer 2010 ( enligt Wikipedia) Innerstadens bostadsområden är tomma, byggnader rivs eller förfaller. Hur lång bort är risken för liknande i Sverige/Göteborg? Mindre orter runt om i vårt land har "försvunnit" när industrin läggs ner. Vad skulle hända med Göteborg om de största arbetsgivarna(Volvo, SKF, Ericsson) i regionen skulle försvinna helt? Om 30-40 000 till plötsligt skulle stå utan jobb i regionen. Tycker det är en intressant frågeställning, jag är fascinerad av Detroits öde men samtidigt skrämd.
Det finns fler exempel på spökstäder runt om i världen som gått samma väg till mötes.
Här är en film med lite rörliga bilder från Detroit http://www.youtube.com/watch?v=SWEdjiEJg0U
Finns massvis på tuben
VIll inte på något sätt vara negativ och tycker om min stad Göteborg men detta är något som känns väldigt intressant, spännande och skrämmande. Dela gärna era tankar och funderingar i ämnet
Mvh Uffe