Utskrift från www.yimby.se
....

PLANSKILD STORKRING 2.0

Sida 4 av 8
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Erik Jonson skrev:

Minns att man i Västlänkens tidiga utredningar ritade in en bana mot Torslanda som en möljlig framtida utbyggnad. På den tiden var man dock inne på att dra om Hamnbanan längre inåt land. Den befintliga banan skulle då frigöras och kunna kopplas direkt mot Västlänken.

Känns som att det vi pratar om nu är en mer komplicerad lösning som kräver anslutningar vid hamnen och avgreningen på Ringön. Det blir två nya konfliktpunkter där persontrafiken och godset måste komma i rätt kanaler. Säger inte att det går, men det vore intressant att höra vad Trafikverket tycker om detta.


Tyvärr finns inga planer för pendeltåg på Hamnbanan.
Det enda som finns för Hisingen vad gäller Pendeltågen är en anslutning från Västlänken i tunnel som kallas Ringötunneln:
http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/16599/Bila..
( sid 23 )
3.5 miljarder för att ansluta till Bohusbanan, inga stationer på Hisingen med i planeringen.

Eftersom betydligt fler resande nås i spårvagnsnätet är det mest lönsamt att satsa där, istället för pendeltågen.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Jonson skrev:

Minns att man i Västlänkens tidiga utredningar ritade in en bana mot Torslanda som en möljlig framtida utbyggnad. På den tiden var man dock inne på att dra om Hamnbanan längre inåt land. Den befintliga banan skulle då frigöras och kunna kopplas direkt mot Västlänken.

Känns som att det vi pratar om nu är en mer komplicerad lösning som kräver anslutningar vid hamnen och avgreningen på Ringön. Det blir två nya konfliktpunkter där persontrafiken och godset måste komma i rätt kanaler. Säger inte att det går, men det vore intressant att höra vad Trafikverket tycker om detta.


Hamnbanan är fortfarande möjlig att flytta längre inåt land och det kanske är en lösning för framtiden. Det blir nog ett krav om godstrafiken blir allt för stor eller om man vill köra tätare än kvartstrafik med pendeltågen.

Hamnbanan är principiellt redan idag ansluten till Västlänken. Via Marieholmsbron så kommer man rakt in i Västlänken utan vidare åtgärder! Kostnaden blir körtiden från Backaplan via Marieholm och fram till Västlänken/centralen.
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Mikael Bigert skrev:

Tyvärr finns inga planer för pendeltåg på Hamnbanan.
Det enda som finns för Hisingen vad gäller Pendeltågen är en anslutning från Västlänken i tunnel som kallas Ringötunneln:
http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/16599/Bila..
( sid 23 )
3.5 miljarder för att ansluta till Bohusbanan, inga stationer på Hisingen med i planeringen.

Eftersom betydligt fler resande nås i spårvagnsnätet är det mest lönsamt att satsa där, istället för pendeltågen.


En tunnel under älven bara för Bohusbanan går nog inte att försvara samhällsekonomiskt. Alternativet blir då att hänga på en pendeltågsgren mot Torslanda. Men om den ska bli attraktiv och fungera som en minitunnelbana genom ett av Göteborg stora utvecklingsområden så måste turtätheten vara hög. Och ska det funka måste godset flytta på sig.

Knepig situation...
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Tyvärr finns inga planer för pendeltåg på Hamnbanan.
Det enda som finns för Hisingen vad gäller Pendeltågen är en anslutning från Västlänken i tunnel som kallas Ringötunneln:
http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/16599/Bila..
( sid 23 )
3.5 miljarder för att ansluta till Bohusbanan, inga stationer på Hisingen med i planeringen.

Eftersom betydligt fler resande nås i spårvagnsnätet är det mest lönsamt att satsa där, istället för pendeltågen.


Den tunneln behövs inte. Det är ett påhitt av RRV. Hamnbanan ansluts kostnadsfritt till Västlänken via Marieholmsbron.

Utredning om dubbelspår på Bohusbanan pågår och är klar under året. Det finns långt framskridna planner på en ny pendeltågsstation på Hisingen. Den hamnar i Brunnsbo vid korsningen Bohusbanan och den nya spårvägen till Backa.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Jonson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Tyvärr finns inga planer för pendeltåg på Hamnbanan.
Det enda som finns för Hisingen vad gäller Pendeltågen är en anslutning från Västlänken i tunnel som kallas Ringötunneln:
http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/16599/Bila..
( sid 23 )
3.5 miljarder för att ansluta till Bohusbanan, inga stationer på Hisingen med i planeringen.

Eftersom betydligt fler resande nås i spårvagnsnätet är det mest lönsamt att satsa där, istället för pendeltågen.


En tunnel under älven bara för Bohusbanan går nog inte att försvara samhällsekonomiskt. Alternativet blir då att hänga på en pendeltågsgren mot Torslanda. Men om den ska bli attraktiv och fungera som en minitunnelbana genom ett av Göteborg stora utvecklingsområden så måste turtätheten vara hög. Och ska det funka måste godset flytta på sig.

Knepig situation...


Det är riktigt, den tunneln lär inte gå att motivera. Dessutom går den inte att böja av för att ansluta mot Torslanda, bara dåligt alltså. Men den behövs heller inte utan man ansluter via Marieholm.
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Signatur: Hansson skrev:

Hamnbanan är fortfarande möjlig att flytta längre inåt land och det kanske är en lösning för framtiden. Det blir nog ett krav om godstrafiken blir allt för stor eller om man vill köra tätare än kvartstrafik med pendeltågen.

Hamnbanan är principiellt redan idag ansluten till Västlänken. Via Marieholmsbron så kommer man rakt in i Västlänken utan vidare åtgärder! Kostnaden blir körtiden från Backaplan via Marieholm och fram till Västlänken/centralen.


Det stämmer att Hamnbanan indirekt är ansluten till Västlänken. Men det skulle bli en ansträngd situation. Många korsande tågvägar på båda sidor om älven.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Om Spårvägar på Hisingen:
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndha..

"Ringötunneln" är inget "påhitt av RRV" utan kommer från:
Vectura och Sweco, Olskroken och Sävenäs genomförbarhet – en studie av framtida spårsystem (beställare av denna rapport är Trafikverket) samt Trafikverket, Investering 2050, 2012:120, bilaga 2.
se s 23i
http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/16599/Bila..
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Jonson skrev:

Det stämmer att Hamnbanan indirekt är ansluten till Västlänken. Men det skulle bli en ansträngd situation. Många korsande tågvägar på båda sidor om älven.


Nej, den är direkt ansluten utan konstigheter. Den växlas in till Bohusbanan strax väster om Tingstadsmotet. Från den punkten så byggs den nu ut till dubbelspår fram till och över älven på Marieholmsbron och ansluts mot Olskroken. Därifrån är det sedan raka spåret in i Västlänken. Lätt som en plätt.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Om Spårvägar på Hisingen:
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndha..

"Ringötunneln" är inget "påhitt av RRV" utan kommer från:
Vectura och Sweco, Olskroken och Sävenäs genomförbarhet – en studie av framtida spårsystem (beställare av denna rapport är Trafikverket) samt Trafikverket, Investering 2050, 2012:120, bilaga 2.
se s 23i
http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/16599/Bila..


Javisst finns det en sådan studie. Men det är fortfarande inget krav, det behövs inte för att ansluta Bohusbanan. Den anslutning finns redan via Marieholmsbron. Att den där tunneln skulle vara ett krav är ett påhitt av RRV, som också hittade på en hel del andra behov och kostnader och sedan helt oseriöst kallade alltihop för Västlänken.
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Om Spårvägar på Hisingen:
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndha..

"Ringötunneln" är inget "påhitt av RRV" utan kommer från:
Vectura och Sweco, Olskroken och Sävenäs genomförbarhet – en studie av framtida spårsystem (beställare av denna rapport är Trafikverket) samt Trafikverket, Investering 2050, 2012:120, bilaga 2.
se s 23i
http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/16599/Bila..


Javisst finns det en sådan studie. Men det är fortfarande inget krav, det behövs inte för att ansluta Bohusbanan. Den anslutning finns redan via Marieholmsbron. Att den där tunneln skulle vara ett krav är ett påhitt av RRV, som också hittade på en hel del andra behov och kostnader och sedan helt oseriöst kallade alltihop för Västlänken.


Så länge Bohusbanan nöjer sig med ungefär kvartstrafik så behövs det ingen tunnel. Mer än så behövs ändå inte på ett bra tag.
Senast ändrad 14 januari 2015 18:50
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Signatur: Hansson skrev:

Nej, den är direkt ansluten utan konstigheter. Den växlas in till Bohusbanan strax väster om Tingstadsmotet. Från den punkten så byggs den nu ut till dubbelspår fram till och över älven på Marieholmsbron och ansluts mot Olskroken. Därifrån är det sedan raka spåret in i Västlänken. Lätt som en plätt.


Hamnbanan ansluter till Bohusbanan i plan, detsamma gäller anslutningen med Norge/Vänerbanan innan Västlänken. Man får alltså korsande tågvägar för att sortera tågen rätt. Funkar bra så länge belastningen är låg men med två pendeltågslinjer och tät godstrafik så är det en helt annan sak. Vi får inte eller glömma bort att Marieholmsbroarna är öppningsbara och måste ha tider för att släppa fram sjöfarten.
Senast ändrad 14 januari 2015 19:07
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Jonson skrev:

Hamnbanan ansluter till Bohusbanan i plan, detsamma gäller anslutningen med Norge/Vänerbanan innan Västlänken. Man får alltså korsande tågvägar för att sortera tågen rätt. Funkar bra så länge belastningen är låg men med två pendeltågslinjer och tät godstrafik så är det en helt annan sak. Vi får inte eller glömma bort att Marieholmsbroarna är öppningsbara och måste ha tider för att släppa fram sjöfarten.


Det är helt riktigt. Men nu öppnas inte Marieholmsbron speciellt ofta. Det tillkommer även Olskroksviadukten som sorterar in tågen planskilt från Alingsås och tillåter andra som godståg att passera under.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Erik Jonson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Tyvärr finns inga planer för pendeltåg på Hamnbanan.
Det enda som finns för Hisingen vad gäller Pendeltågen är en anslutning från Västlänken i tunnel som kallas Ringötunneln:
http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/16599/Bila..
( sid 23 )
3.5 miljarder för att ansluta till Bohusbanan, inga stationer på Hisingen med i planeringen.

Eftersom betydligt fler resande nås i spårvagnsnätet är det mest lönsamt att satsa där, istället för pendeltågen.


En tunnel under älven bara för Bohusbanan går nog inte att försvara samhällsekonomiskt. Alternativet blir då att hänga på en pendeltågsgren mot Torslanda. Men om den ska bli attraktiv och fungera som en minitunnelbana genom ett av Göteborg stora utvecklingsområden så måste turtätheten vara hög. Och ska det funka måste godset flytta på sig.

Knepig situation...


Se även:
http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2034&pag..

Ut till Torslanda kan man tänka sig spårvagn/Stadsbana som direkt kopplar mot Eriksbergslänken. Grejen är väl att få upp tillräckliga hastigheter för att konkurrera med bussar. Kanske är det bättre att prioritera förbindelse Eriksberg-Eketrägatan för att få "genväg".
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Erik Jonson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Tyvärr finns inga planer för pendeltåg på Hamnbanan.
Det enda som finns för Hisingen vad gäller Pendeltågen är en anslutning från Västlänken i tunnel som kallas Ringötunneln:
http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/16599/Bila..
( sid 23 )
3.5 miljarder för att ansluta till Bohusbanan, inga stationer på Hisingen med i planeringen.

Eftersom betydligt fler resande nås i spårvagnsnätet är det mest lönsamt att satsa där, istället för pendeltågen.


En tunnel under älven bara för Bohusbanan går nog inte att försvara samhällsekonomiskt. Alternativet blir då att hänga på en pendeltågsgren mot Torslanda. Men om den ska bli attraktiv och fungera som en minitunnelbana genom ett av Göteborg stora utvecklingsområden så måste turtätheten vara hög. Och ska det funka måste godset flytta på sig.

Knepig situation...


Se även:
http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2034&pag..

Ut till Torslanda kan man tänka sig spårvagn/Stadsbana som direkt kopplar mot Eriksbergslänken. Grejen är väl att få upp tillräckliga hastigheter för att konkurrera med bussar. Kanske är det bättre att prioritera förbindelse Eriksberg-Eketrägatan för att få "genväg".


Nej, någon spårväg till Torslanda kan man inte tänka sig. Den blir för långsam, det är för långt, och den går full redan med sträckningen till Eriksberg. Det måste till pendeltåg för hastighet och kapacitet.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
En annan punkt som kommer nu när utbyggnaderna av spårvägen på hisingen kommer på tal. Med tre grenar spårväg, klaras älvpasagerna bara med Göta Älvbron?
John Johansson
129 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Februari 2013
Marcus Bokvist skrev:

En annan punkt som kommer nu när utbyggnaderna av spårvägen på hisingen kommer på tal. Med tre grenar spårväg, klaras älvpasagerna bara med Göta Älvbron?


De tillkommande spårvägarna till Eriksberg och Backa ersätter ju stombussar som idag kör i samma kollektivtrafiksfält som spårvagnarna på bron, så spårvägen i sig borde inte leda till några större kapacitetsproblem. Däremot kan spårvägen leda till ökat kollektivresande vilket tillsammans med det kraftiga bostadsbyggandet på Hisingen kan leda till ett behov av högre kapacitet. Samtidigt kanske den nya bron får större kapacitetsproblem pga den lägre brohöjden.

I detaljplanen för Hisingsbron hintas att de inre bilkörfälten skulle kunna bli reserverade för bussar i framtiden, vilket skulle kunna öka kollektivtrafikkapaciteten något. Men förr eller senare lär fler älvförbindelser för spårvägen behövas. En förbindelse mellan Lindholmen och Stigbergstorget är väl det som diskuterats flitigast.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Ja, det finns en del att fundera kring utbyggnad mot T-landa:
8 km fr Eriksberg till Torslanda, inte jättelångt, ungefär som Angered-Gamlestaden. Med rätt snitthastighet ( >45 km/h ) kan tiden bli under 10 minuter, frågan är hur mycket kvickare det blir med pendeltåg, kanske 6-7 minuter.

Problemet med pendeltågen är platsen på Hamnbanan t ex, se annan länk vilket gör de mindre sannolika.
Spårvagn planeras däremot ut till Eriksberg, vilket gör det enklare med förlängning. Alternativt drar man från Södra Biskopsgården vilket blir ungefär lika långt.

Från Eketrägatan tar det idag 19 minuter till TK-porten på PV ( som väl är huvudmålet där ). Dras spårvägsslinga och vi hänger på t ex linje 5 blir 3 minuter+( 4 km på 5-6 minuter ) = under 10 minuter med spårvagn. Detta slår alltså bussen, nackdelen blir förstås att färre kan få kort gångtid till jobbet eftersom bussarna går till fler hpl spritt i industriområdet.
Spårvagnar blir alltså snabbare än bussar om man ska till A/C-fabriken men frågan är hur många bilresor man kan ta över.
En pendelstation fungerar inte att dra fram hela vägen till TK-poerten utan får läggas ( som i Hisingslänken ) längre söderut och kopplas till internbussar.

För resor till Torslandakrysset är konkurrenten Buss 28 från Eketrä som knixar sig ut på just 28 minuter. Här borde spårvagnen klara de på dryga 15 minuter.Bra så långt, men igen vet jag inte om det räcker för att lura över bilister.

Från Centralen tar Svart ”express” drygt 40 minuter idag, medan spårvagnar från Nordstan till Eketrä tar 10 minuter, totalt med spårvagn alltså 10 + 15 = 25 minuter.
( sträckan blir totalt 14 km, vilket är ungefär som ut till Angered idag, 12 km )
Fördelen med spårvagn relativt pendeltåg blir att du täcker inte många fler stationer på väg ut till Västra Hisingen. Pendeltågen kan å andra sidan bli snabbare, trots omväg över M-bron. 18 km totalt borde klaras på strax under 15 minuter.

Jag har ju som sagt förespråkat pendeltåg ut mot Volvo/T-landa själv, men det är troligen mer realistiskt med spår kopplat mot "Storkring"

OCh angående Hisingsbron tror jag absolut den ska kompletteras, t ex med Lindholmstunneln så man får upp kapacitet och minskar sårbarhet.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Ja, det finns en del att fundera kring utbyggnad mot T-landa:
8 km fr Eriksberg till Torslanda, inte jättelångt, ungefär som Angered-Gamlestaden. Med rätt snitthastighet ( >45 km/h ) kan tiden bli under 10 minuter, frågan är hur mycket kvickare det blir med pendeltåg, kanske 6-7 minuter.

Problemet med pendeltågen är platsen på Hamnbanan t ex, se annan länk vilket gör de mindre sannolika.
Spårvagn planeras däremot ut till Eriksberg, vilket gör det enklare med förlängning. Alternativt drar man från Södra Biskopsgården vilket blir ungefär lika långt.

Från Eketrägatan tar det idag 19 minuter till TK-porten på PV ( som väl är huvudmålet där ). Dras spårvägsslinga och vi hänger på t ex linje 5 blir 3 minuter+( 4 km på 5-6 minuter ) = under 10 minuter med spårvagn. Detta slår alltså bussen, nackdelen blir förstås att färre kan få kort gångtid till jobbet eftersom bussarna går till fler hpl spritt i industriområdet.
Spårvagnar blir alltså snabbare än bussar om man ska till A/C-fabriken men frågan är hur många bilresor man kan ta över.
En pendelstation fungerar inte att dra fram hela vägen till TK-poerten utan får läggas ( som i Hisingslänken ) längre söderut och kopplas till internbussar.

För resor till Torslandakrysset är konkurrenten Buss 28 från Eketrä som knixar sig ut på just 28 minuter. Här borde spårvagnen klara de på dryga 15 minuter.Bra så långt, men igen vet jag inte om det räcker för att lura över bilister.

Från Centralen tar Svart ”express” drygt 40 minuter idag, medan spårvagnar från Nordstan till Eketrä tar 10 minuter, totalt med spårvagn alltså 10 + 15 = 25 minuter.
( sträckan blir totalt 14 km, vilket är ungefär som ut till Angered idag, 12 km )
Fördelen med spårvagn relativt pendeltåg blir att du täcker inte många fler stationer på väg ut till Västra Hisingen. Pendeltågen kan å andra sidan bli snabbare, trots omväg över M-bron. 18 km totalt borde klaras på strax under 15 minuter.

Jag har ju som sagt förespråkat pendeltåg ut mot Volvo/T-landa själv, men det är troligen mer realistiskt med spår kopplat mot "Storkring"

OCh angående Hisingsbron tror jag absolut den ska kompletteras, t ex med Lindholmstunneln så man får upp kapacitet och minskar sårbarhet.


Det räcker inte med spår enbart, kapacitet och hastighet krävs också. Spårvägen faller på båda. Istället så krävs pendeltåg som har en mycket större kapacitet och hastighet. Det finns redan järnväg hela vägen fram till Volvo Torslanda längs Torslandavägen. En station på fältet vid korsningen Torslandavägen och Sörredsvägen skulle kunna vara en bra plats.

Pendeltåget på sträckan delar ett antal knutpunkter med både buss och spårvagn så att man kan växla från snabbt och långt till tätt och nära. Då får man synergier från alla trafikslagen.

Vi har pratat om en sträcka till Torslanda enbart. Men med tanke på debatten om Hjuviksvägen och stor exploatering vid Hjuvik och inte minst alla boende på öarna så kanske man skall förlänga spåren ända till Hjuvik.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Obs! detta är en annons för egen artikel

Debattartikel idag i GP:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2603590-hindra-..

se även:
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..


Du underdriver hur många som kommer att åka pendeltåg med Västlänken. Att Västlänken sprider ut resenärerna på tre stationer i centrala staden där kollektivtrafiken är som mest välfylld kommer ju att göra underverk för trängseln där.

Det är bara i Korsvägen som kommunen har funderat på korsande spårväg och då i leran vid betongdelen av stationen. Den ströks då den skulle bli allt för dyr. Korsande spårväg under mark vid centralen är omöjligt eftersom det blir för djupt och trångt med alla andra leder, som Hisingsbron och Götatunneln. Vid Haga så går det kanske inte i Allén men definitivt i berget under stationen. En korsning vid Korsvägen är möjlig, fast då i berget till väster om själva Korsvägen. Den kommer, liksom Haga att hamna väldigt långt under mark. En sträckning förbi centralen skissade jag på för något år sedan, se bild nedan

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Men, ingen av sträckningarna kommer att bli aktuell om inte kommunen får ihop ekonomin för dem! Trafiken får nog öka lite till innan det skall bli så och att de skall bli möjliga.

Du skrev:
I dagsläget finns ingen tydlig plan över hur Västlänken, som kommer att vara en del av kollektivtrafiken under åtskilliga decennier, samordnas med övriga trafikslag i framtiden.
Plan är ju precis vad man har eftersom Västlänkens stationer har placerats på tre viktiga knutpunkter med mycket anslutande kollektivtrafik och inte minst som man sprider ut resenärerna på te stationer istället för att ha en enda!

PS.
Det hindrar inte att din figur är om spårvägssträckor i Haga är bra och jag tar gärna med den i mitt svar till Järnvägsplanen, om det är OK med dig?
DS.
Sida 4 av 8

PLANSKILD STORKRING 2.0

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8651 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.

@yimbysthlm på Twitter