Summeringen för kollektivtrafiken 2014 har publicerats:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/96362/rappor..
Total antal resor delat på 270, vilket ger (något hög) siffra för vardagsdygn:
Spårvagn, Gbg = 418 000
Buss, Gbg = 267 000
Tågresor, hela regionen = 58 000
Tågresor, Gbg ( 90 % av regionen ) = 52 000
Pendeltåg = ( 60 % av tågen till Gbg ) = 31 000
Siffrorna stämmer bra med tidigare publicerade, inga stora förändringar. Procentsatserna är tagna från tidigare år och stämmer också bra med data från t ex:
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2595665-al..
Man kan även se data gällande ( ung snitt över år 2014 ):
Spårvagn, i tid = 78 %
Pendeltåg, i tid = 92 %
Spårvagn, genomförda = 96 %
Pendeltåg, genomförda = 98.5 %
Multiplicerar man får man en uppfattning om storleksförhållanden:
Antal resor spårvagn / pendeltåg = 13
Antal försenade spårvagn / pendeltåg = 37
Antal inställda spårvagn / pendeltåg = 36
Jag hoppas våra politiker studerar de här sifforna noga och kommer till insikt om vad det är som bör prioriteras. Det finns en målbild 2035 med investeringar för tåg på över 70 miljarder i regionen. Vore det för mycket begärt att vi siktade mot en ordentlig summa även till det trafikslag som har överlägset flest resenärer?