Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Räcken, Staket och Stängsel

Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Bra och ha, eller onödiga avspärrningar? Det varierar naturligtvis från fall till fall... men jag börjar med en favorit från Vegagatan.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Som vanligt längs med Vegagatan så blir jag lite nyfiken på hur man tänkte när man byggde området, och varför ingen tänker om, utan accepterar att området är färdigtänkt. Inte bara helheten, utan även många detaljer är för ett otränat öga utstuderat korkade, såsom just detta staket. Hade man lite räcken över måntro?
Folklivet och trafiken som syns på bilden är typiskt för Vegagatan, vilket gör meningslösheten med räcket lite större.
John Johansson
129 Inlägg
Hans H skrev:

Bra och ha, eller onödiga avspärrningar? Det varierar naturligtvis från fall till fall... men jag börjar med en favorit från Vegagatan.

Som vanligt längs med Vegagatan så blir jag lite nyfiken på hur man tänkte när man byggde området, och varför ingen tänker om, utan accepterar att området är färdigtänkt. Inte bara helheten, utan även många detaljer är för ett otränat öga utstuderat korkade, såsom just detta staket. Hade man lite räcken över måntro?
Folklivet och trafiken som syns på bilden är typiskt för Vegagatan, vilket gör meningslösheten med räcket lite större.

Det är ju alldeles vid ålderdomshemmet. Gamla människor behöver räcken att hålla sig i när de går. Anledningen till att de inte gjort dem längre är att gamlingarna inte ska gå så långt att de inte orkar tillbaka.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Bra, jag hoppades att det skulle finnas något som liknade ett bra skäl. Jag gillade inte att man spärrar av trappan med räcket, det gav en till synes onödig omväg... men samtidigt är det som sagt inte många som använder trappan, så räcket är kanske en vettig avvägning.

Så vidare till nästa staket i Majorna vid Majvallen. Här förstår jag visserligen vad staketet är tänkt att göra, men personligen gillar jag det inte ändå. Man har valt att ta bort varje möjlighet till smidig passage vid hållplatsen genom långa staket för att se till att fotgängare främst tar sig över på övergångsställen. Dvs man gör en ganska olivlig gata lite livlösare, i syfte att höja säkerheten.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Liknande lösning finns längs med Mölndalsvägen även om det då inte är i anslutning till befintliga hållplatser, få kommer passera gatan eftersom få vistas där, men ändå har man valt att ta bort möjligheten. Kanske är det fotgängare utan reflexer mörka vinterkvällar som man är rädd för?
https://maps.google.com/?ll=57.688409,11.995851&s..

Hjälp mig förstå mölndalsvägens staket.
Senast ändrad 21 maj 2013 01:15
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
det är också bara övergångställe vi ena änden av hållplatserna vid majvallen, det är lite märkligt, inte förvånande kanske men inte heller speciellt rimligt.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Utan att veta, tror jag ganska säkert att det inte främst är korsning av gatan utan spåret som staketet skall kontrollera. Innan eller på hållplatsen finns risken att den som springer över spåret kolliderar med vagnen. Alldeles efter hållplatsen är spårvagnens hastighet som lägst, föraren bör ha god uppsikt över situationen vid start från stillastående och risken för farliga kollisioner är därmed låg. Ambitionen är väl att i möjligast mån hålla upp farten på vagnarna och då blir nog staket lösningen. Snabba spårvägar, gator som kan korsas fritt och god säkerhet är svårt att kombinera. Nåt måste offras.
Sven R
529 Inlägg
I bilvärlden är s.k aktivt krockskydd på väg in. Det är en sensorer som automatiskt bromsar bilen om något hamnar framför fronten. Om samma system implementeras på spårvagnarna så kan kanske staketen tas bort.
Sven R
529 Inlägg
För övrigt är dom där staketen som sitter mellan trottoar och vägbana ett tidigt minne från första gången jag besökte Göteborg på 70-talet. Hade aldrig sett sådana innan. Kanske vissa av dem sitter kvar än idag? Vad jag minns satt det sådana på många fler ställen än idag. Så det kanske går åt rätt håll!
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

Utan att veta, tror jag ganska säkert att det inte främst är korsning av gatan utan spåret som staketet skall kontrollera. Innan eller på hållplatsen finns risken att den som springer över spåret kolliderar med vagnen. Alldeles efter hållplatsen är spårvagnens hastighet som lägst, föraren bör ha god uppsikt över situationen vid start från stillastående och risken för farliga kollisioner är därmed låg. Ambitionen är väl att i möjligast mån hålla upp farten på vagnarna och då blir nog staket lösningen. Snabba spårvägar, gator som kan korsas fritt och god säkerhet är svårt att kombinera. Nåt måste offras.

Staketets roll är att hindra folk att springa ut bakom vagnen och träffas av mötande vagn. Och tro mig, dom staketen skulle behöva vara minst 2 meter höga, idag så är det inte ovanligt att "yngre" tom tar sats bakom ankommande vagn, för att hoppa över, vad som finns bakom, troligen en mötande vagn 15-50 km/tim

> Infrastruktur
 > Övrigt
Räcken, Staket och Stängsel

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky