Men då är det väl rondellen det är fel på...
Ska försöka illustrera hur jag tänker mig att det ska göras - jag tror att det vore bra om trafiken på Kungsgatan begränsades lite - ev. om man skulle öppna storgatan för genomfart så kunde en del av trafiken ta den vägen istället. Tror det är en åtgärd som skulle kunna minska luftproblemen, samtidigt som det kan innebära en centrumutvidgning österut. (kungsgatan blir mer attraktiv som butiksgata - och fler bilister kommer att angöra öster om järnvägen, vilket kan stärka handeln där)
Sven Ekeberg poängterade också att fasaderna längs ån saknar lokaler/lokalanpassade bottenvåningar - ån är ju trots allt en attraktiv plats som bör utnyttjas!
Saker som jag tror bör tas upp i ett yttrande:
1. Beröm för en bra plan
2. Poängtera den lite bristfälliga meningen, samt ovan om fasaden mot ån.
3. Visa på hur andra aktuella förändringar i närområdet skulle kunna gynnas av en större områdesplan:
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Blått är områden där omvandling diskuterats/planerats eller där det troligtvis finns incitament att helt eller delvis omvandla och bebyggelseväxla. rött är bebyggelse som helt eller delvis kan omvandlas. Grönt bebyggelse som redan idag ser ut att rivas för att ge plats åt nytt.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Detta är hur denna utveckling skulle kunna formas om man tog ett lite större grepp. Mörkbrunt är nya kvarter. Nya gator binder samman Luthagen, Svartbäcken och kvarngärdet, vilket drastiskt kan öka potentialen för handel i området mellan Svartbäcksgatan och Fyrisån. Notera även att järnvägen tagits bort - något som kan göras ifall det byggs en enköpingsbana, mer här:
http://arcitekten.blogspot.se/2013/04/jarnvag-del..
Senast ändrad 1 juli 2013 03:10