Utskrift från www.yimby.se
....

Billig stadsbana

Sida 2 av 2
<12
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
En bättre högbana?

Enkelt kors, fyra linjer, inga konstigheter. Station Haga inlagd. Resenärer på Centralen, Avenyn och Station Haga väntar i max 5 minuter på en anslutning varsomhelst längs nätet om 10-minuterstrafik förutsätts. Stadsbanan går fortsatt på Angeredsbanan och drar inte in Bergsjöbanan, främst pga det attraktiva med Kungälv som ändstation. (Sorry där, men vi hoppas på en utbyggnad längre fram.)

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



EDIT: Pajade resten av min post helt vid redigering, så det får bli så här avhugget.

Skiss med anslutning till Partille följer nedan istället.
Senast ändrad 30 juni 2013 00:39
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Emanuel Alfredsson skrev:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Mitt bidrag.

Blått - Spårväg.

Grått - Allélänken.

Vinrött - Stadsbana.

Gult - Stombuss.


Ser ganska bra ut, fast var går linjen som slutar i berget vid Lunden?
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Patrik Sterky skrev:

Eriks kommentarer är bra. Att förgrena spårvagn ovanpå Hagastationen är svårt, får i så fall ske på linjen öster om, och eftersom det inte bör ske i plan blir det en stor konstruktion. Station vid Haga är nödvändig.


Menar du att kurvradien blir problematisk mellan Sprängkullsgatan till trafikleden i Allén?

Skulle man lyckas förgrena vid Haga kan man gå i berget under övre husar. Tror högbana är omöjligt. Bortsett från långgatorna, nedre haga och under själva linnegatan finns det berg och således möjlighet att bygga sprängd tunnel.

Tror inte det finns nån konsensus om högbana i branschen. Jag kan konstatera att det nästan aldrig byggs utan att den ingick när övriga staden byggdes/planerades. Gamla högbanor i gamla stadsdelar. Det som byggs nu är i nybyggda stadsdelar. Kanske för sträckan genom Gullbergsvass, men då måste den in i planeringen ganska snart.


Ligger nog en del i det, kanske dock med vissa undantag, såsom högbanorna på Manhattan (från och med 1880-talet) och U-Bahn "Stammstrecke" i Berlin (1902). Att det nästan aldrig byggs några högbanor numera säger möjligen en hel del. Tunnelbana är dyrare, men antagligen mer realistiskt i vilket fall.
Personligen tycker jag samtidigt att du borde omplanera Allélänken till en riktig tunnelbana, men det är ju bara min åsikt.

Tror det blir svårt att korsa bangården o få till en bra station oavsett hög/låg lösning. Klart är i alla fall att detta också måste in i planeringen av region city om det skall bli möjligt att bygga.


Det är en tävling mot tiden. Stadsbana, oavsett typ, ingår ju överhuvudtaget inte i stadens tänkande.
Senast ändrad 29 juni 2013 17:41
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Gunnar Einarsson skrev:

Emanuel Alfredsson skrev:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Mitt bidrag.

Blått - Spårväg.

Grått - Allélänken.

Vinrött - Stadsbana.

Gult - Stombuss.


Ser ganska bra ut, fast var går linjen som slutar i berget vid Lunden?


Den går genom berget och ut vid Torp mot Östra/Vallhamra/Partille.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Felpost.
Senast ändrad 29 juni 2013 20:53
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Felpost.
Senast ändrad 29 juni 2013 21:12
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Eventuell utvidgning mot Partille, med inspiration av 1967 års snabbspårvägsutredning.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Egentligen är dock principen på Erik Funcks skiss bättre, då tåg från syd och sydväst mot Partille får direkt tillgång till Centralen istället för egen hållplats vid Gamla Ullevi, vilket trots allt innebär ett betydande avstånd.

Har själv funderat på det innan, men vet inte riktigt bara hur man skall fixa en bra passage från bangårdens nordsida (Bergslagsgatan) till Lunden, i alla fall om man hellre vill gå in mot Danska Vägen än mot Redbergsplatsen.

Kanske skulle man kunna passera över mynningen till Gårdatunneln och in i berget vid gräddhyllan?
Senast ändrad 29 juni 2013 23:19
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Emanuel Alfredsson skrev:

Den går genom berget och ut vid Torp mot Östra/Vallhamra/Partille.


Vi har tänkt ganska lika här. Min östmynning ligger dock före Munkebäcksgatan och nyttjar det som måste ha varit ett gammalt spårreservat efter tunnelbaneplanerna mellan Utjordsgatan och Stenströmsgatan. Problemet är att på senare år har Stena bostäder uppfört ett par flerfamiljshus alldeles i slutet av denna passage, vilka i så fall måste lösas in och rivas. Tunnelmynningarna syns som brandgula streck på kartan och station Lunden är följaktligen belägen under jord.
Ännu minst en tunnel torde dock följa längre fram längs banan, närmare bestämt mellan Torpagan och Ugglumsleden.
Senast ändrad 29 juni 2013 23:06
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Erik Funck skrev:



Då är jag med på tåget


Gott att höra! Valsverken och gjuterierna får jobba lite extra på formarna, men man tycker inte det borde bli så vansinnigt dyrt i jämförelse med en mer avskalad utformning ändå.
Materialet är detsamma liksom hållfasthetslära och statik. Stålkonstruktion som stålkonstruktion.

I övrigt tänkte jag på spårvagn på danska vägen samt gärna mellan gamlestadstorget och backabanan


Hur hade du tänkt älvförbindelsen? Kanske läge att rita in nästa gång man fyller på med spårvagnsnätet.

Spårvagn på Danska Vägen låter onekligen intressant. Allt som kan öka bytesfrekvensen till stadsbanan är bra.
Senast ändrad 30 juni 2013 08:52
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Gunnar Einarsson skrev:



Hur hade du tänkt älvförbindelsen?


Jag tänkte kanske man kunde bygga direkt brevid någon av tågbroarna, sedan en ramp som ansluter backabanan och en ner mot ringögatan. Hade vart fint att få med anslutning till artillerigatan också.
Sida 2 av 2
<12

Billig stadsbana

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8653 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter