Patrik Sterky skrev:
Eriks kommentarer är bra. Att förgrena spårvagn ovanpå Hagastationen är svårt, får i så fall ske på linjen öster om, och eftersom det inte bör ske i plan blir det en stor konstruktion. Station vid Haga är nödvändig.
Menar du att kurvradien blir problematisk mellan Sprängkullsgatan till trafikleden i Allén?
Skulle man lyckas förgrena vid Haga kan man gå i berget under övre husar. Tror högbana är omöjligt. Bortsett från långgatorna, nedre haga och under själva linnegatan finns det berg och således möjlighet att bygga sprängd tunnel.
Tror inte det finns nån konsensus om högbana i branschen. Jag kan konstatera att det nästan aldrig byggs utan att den ingick när övriga staden byggdes/planerades. Gamla högbanor i gamla stadsdelar. Det som byggs nu är i nybyggda stadsdelar. Kanske för sträckan genom Gullbergsvass, men då måste den in i planeringen ganska snart.
Ligger nog en del i det, kanske dock med vissa undantag, såsom högbanorna på Manhattan (från och med 1880-talet) och U-Bahn "Stammstrecke" i Berlin (1902). Att det nästan aldrig byggs några högbanor numera säger möjligen en hel del. Tunnelbana är dyrare, men antagligen mer realistiskt i vilket fall.
Personligen tycker jag samtidigt att du borde omplanera Allélänken till en riktig tunnelbana, men det är ju bara min åsikt.
Tror det blir svårt att korsa bangården o få till en bra station oavsett hög/låg lösning. Klart är i alla fall att detta också måste in i planeringen av region city om det skall bli möjligt att bygga.
Det är en tävling mot tiden. Stadsbana, oavsett typ, ingår ju överhuvudtaget inte i stadens tänkande.
Senast ändrad 29 juni 2013 17:41