Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur

"Stockholm 2070" - Översikt tunnelbaneplan från MTR, Skanska mfl

Petter Flensburg
11 Inlägg
, Gick med: Juli 2013
intressant plan. Sen att de dummar sig med samlokalisering av tunnelbanan till nacka tillsammans med östlänken m.m. är en annan fråga. Detta trots att de själva i rapporten spekulerar att bilresandet kommer att minska dramatiskt till år 2070, för att vi ska uppnå miljömålen.

http://www.stockholm2070.se/

http://www.stockholm2070.se/data/stockholm2070.pdf

Jag gör en egen tråd om tunnelbana till Ekerö - en möjlighet att stoppa Förbifarten?
Martin Kolk
528 Inlägg
Det är väldigt många nya stationer samtidigt som man lyckas undvika östra Södermalm helt. Överlag tycker jag det ser vettigt ut, med undantag av att dra blå linjen över djurgården (antar att byggbolagen vill borra motorvägstunnel). Högsta prioritet bör vara deras gula linje, efter linjen till Nacka
Senast ändrad 8 juli 2013 17:21
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Överlag ser det bra ut, men en sak har börjat störa mig lite. Är det någon som fattar varför alla dessa expansioner som diskuteras alltid drar tuben till Barkarby station istället för Jakobsberg? Förhandlingspersonerna verkar inte ens utreda Jakobsberg. Alexander Ståhle hävdar att han kan få in lika många nya lägenheter i gamla Jakobsberg som det just nu ska in i Barkarbystaden, så det låter galet att inte bygga möjligheter för dem att åka lätt till jobben i Kista. Dessutom skulle en tunnelbana mellan Barkarbystaden och Jakobsberg bygga ihop den mer eller mindre urbana bebyggelsen i Järfälla till en mer sammanhängande enhet, med allt vad det innebär för bärkraft osv. Och så skulle man kunna lägga in en station under IKEA, och kräva lite medfinansiering från handelsplatsen där kanske, så folk slipper hyra bil för att köpa en Billly.

Och så håller jag med min namne ovan: gula/lila/orangea linjen är ju otroligt vettig. Att ta över Fruängengrenen och sen dra rött mot Ekerö verkar också vara en bra idé, då kan man få hyfsade reseandevolymer direkt och binda samman Stockholm med en av dess mest bilbundna kranskommuner. Kan man kanske dra tunnelbanan dit på en bro för bilar/cyklar/sulkies också? Så kan folk som vill cyckla, köra eller trava över göra det lätt.
Petter Flensburg
11 Inlägg
Martin Singh-Blom skrev:

Överlag ser det bra ut, men en sak har börjat störa mig lite. Är det någon som fattar varför alla dessa expansioner som diskuteras alltid drar tuben till Barkarby station istället för Jakobsberg? Förhandlingspersonerna verkar inte ens utreda Jakobsberg. Alexander Ståhle hävdar att han kan få in lika många nya lägenheter i gamla Jakobsberg som det just nu ska in i Barkarbystaden, så det låter galet att inte bygga möjligheter för dem att åka lätt till jobben i Kista. Dessutom skulle en tunnelbana mellan Barkarbystaden och Jakobsberg bygga ihop den mer eller mindre urbana bebyggelsen i Järfälla till en mer sammanhängande enhet, med allt vad det innebär för bärkraft osv. Och så skulle man kunna lägga in en station under IKEA, och kräva lite medfinansiering från handelsplatsen där kanske, så folk slipper hyra bil för att köpa en Billly.

Jag citerar underhandsrapporten sida 104
Gjorda analyser pekar på att en koppling mellan Barkarby station
och de stora arbetsområdena i Akalla och Kista ger en intressant länk mot
Mälarbanan/pendeltåg med resandeunderlag från Västerås, Enköping, Bro och
Bålsta förutsatt att Barkarby station uppgraderas till regionaltågsstation. Det är
därmed intressantare med en förlängning av tunnelbanan från Akalla än från
Hjulsta som redan har kontakt med Mälarbanan/pendeltåg vid Sundbyberg.

Jag tycker att det är löjligt, man borde förlänga akalla till jakobsberg(via barkarbystaden, om det nu ska byggas), och hjulsta till barkarby(eventuell förlängning till jakobsberg eller viksjö). Förlänger man Akalla till barkarby förstör man möjligheterna att i framtiden förlänga den till Jakobsberg.

Kostnad enligt underhandsrapporten, runt år 2020:
Akalla-Barkarby: 2,9 miljarder
Hjulsta-Barkarby: 1,5 miljarder

Restidsvinst enligt underhandsrapporten, förutsatt att alt 4 väljs till nacka:
Akalla-Barkarby: 700 timmar
Hjulsta-Barkarby: 550 timmar

Det betyder att vi betalar 93% mer för ynka 27% mer i restidsvinst. Plus att man förstör möjligheterna att i framtiden dra Akallalinjen till Jakobsberg.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Jag tycker att det är löjligt, man borde förlänga akalla till jakobsberg(via barkarbystaden, om det nu ska byggas), och hjulsta till barkarby(eventuell förlängning till jakobsberg eller viksjö). Förlänger man Akalla till barkarby förstör man möjligheterna att i framtiden förlänga den till Jakobsberg.

Kostnad enligt underhandsrapporten, runt år 2020:
Akalla-Barkarby: 2,9 miljarder
Hjulsta-Barkarby: 1,5 miljarder

Restidsvinst enligt underhandsrapporten, förutsatt att alt 4 väljs till nacka:
Akalla-Barkarby: 700 timmar
Hjulsta-Barkarby: 550 timmar

Vilken linje av blå man ska förlänga och ansluta till pendeltåget/mälarbanan tycker jag definitivt att det bör vara Akallagrenen, då det inte är möjligt att byta till den grenen förrän centralen. Hjulstageren har den möjligheten vid Sundbyberg så det är ganska klart att det är en bättre lösning. I frågan Barkaby mot Jakobsberg ska vara bytespunkt mellan pendeltåg-tunnelbana-regionaltåg är väl inte lika klart varför de gör som de gör, kanske de tror att en bra lösning idag är bättre än en perfekt imorgon. Den fördel jag kan se är att det blir kortare attt bygga (Sen har jag för mig att det kan finnas kvar anläggningar som kanske inte underlättar bygge mot Jakobsberg se sidan 107 i länken http://www.sll.se/upload/Trafikf%C3%B6rvaltningen/Bygga%20kollektivtrafik/tbana%20nacka/Underhandsrapport%20tunnelbana%20till%20Nacka.pdf )

För gula och röda linjen är väl biten upp till liljeholmen helt OK, men varför inte följa rödssträckning upp till hornstull innan mälarsaltsjösnittet, så att man enklare kan nå till kungsholmen från söder. men sen tycker jag att man kan skapa gul genom att dela på röd vid östermalmtorg och låta ropsten bli gul och gå i en båge över östermalm (antingen en snäv båge över sabbatsberg med byte till grön vid hötorget eller rådmansgatan och fridhemsplan (med kanske fler stationer emellan) eller en vidare båge som möjliggör byte till byte vid odenplan innan fridhemsplan ). Detta för att det verkar som att grön mot hagastaden antagligen kommer att byggas inom kort och den kan nog senare förlängas mot arenastade och bergshamra (och kanske ännu längre sedan) men det ger även möjligheten att bygga gul linje stegvis. (t.ex. kan man börja med cityböjen)

Dessutom så ökar det kapaciteten på mörbyröd och ropsten gul (om man köper in fler tåg) och ger möjligheten att grena av dessa i framtiden om så skulle behövas (Tänk om t.ex. gärdet skulle bebyggas, då kan man lätt grena av från ropsten) Mörby får mer kapacitet så att den lätt kan klara av en förlängning mot täby (och kanske även där grena om ett behov skulle uppstå)

Jag har nog sagt en del av det här förut. Sen ska man kanske invända mot planen att utan planer på den övriga trafiken (främst spårtrafik) kanske inte denna plan säger så mycket
Petter Flensburg
11 Inlägg
Jag gjorde en liten karta för att visualisera Akalla/Hjulsta förlängningar. Rött är underhandsrapportens Akallaförlängning till Barkarby, ca 3,2km. Att förlänga från Akalla till Jakobsberg den långa vägen går på ca 5,5km(för att undvika de i rapporten utpekade hindren). Om man tycker att det är viktigt att koppla Akallabanan till pendeltågen(och kanske mälarbanan), så kan man ju börja med det först, och förlänga Hjulstalinjen senare.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Mycket ungefärligt givetvis, men det underlättar ändå... Titta närmare på Scribble
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Eller så låter man linjerna i framtiden korsa varandra. Akalla till Barkarby, Hjulsta till Jakobsberg. Bytesstation på Barkarbyfältet och station under köpcentret för Hjulsta-Jakobsbergsspåret. Men det skulle innebära extremt mycket kollektivtrafik i ett perifert område. Förmodligen finns det en hel del annat att bygga innan ett sånt kryss är aktuellt - och då är en koppling Akalla/Kista-Mälarbanan det viktigaste i området.
Petter Flensburg
11 Inlägg
David:
Det blir som du säger, väldigt mycket kollektivtrafik i Barkarby om man gör ett sådant kors. Regionaltågsstationen bör givetvis placeras i Jakobsberg, och Akallalinjen förlängas dit.

Sitter och läser om utbyggnaden av mälarbanan, och försöker hitta skäl till varför man väljer att fokusera på Barkarby istället för Jakobsberg. Än så länge har jag inte hittat några vettiga anledningar, mer än någon diffus hänvisning till "tvärspårväg som planeras[till/från Barkarby alltså]", antagligen det som nu planeras bli tunnelbana istället.
Senast ändrad 11 juli 2013 22:27
Anders Norén
408 Inlägg
Petter Flensburg skrev:

David:
Det blir som du säger, väldigt mycket kollektivtrafik i Barkarby om man gör ett sådant kors. Regionaltågsstationen bör givetvis placeras i Jakobsberg, och Akallalinjen förlängas dit.

Sitter och läser om utbyggnaden av mälarbanan, och försöker hitta skäl till varför man väljer att fokusera på Barkarby istället för Jakobsberg. Än så länge har jag inte hittat några vettiga anledningar, mer än någon diffus hänvisning till "tvärspårväg som planeras (i Barkarby alltså)", antagligen det som nu planeras bli tunnelbana istället.

"Stockholm Väst" i Barkarby har hängt med sedan i alla fall början av 1990-talet, förmodligen sedan 1980-talet. Exakt vad motivet var då vet jag inte, men jag gissar att tanken var/är att skapa tre externa fjärrtågsstationer med god biltillgänglighet där Kungshattleden/Västerleden/Yttre Tvärleden/Förbifart Stockholm/etc. korsar järnvägarna, "Stockholm Syd" i Flemingsberg, "Stockholm Väst" i Barkarby och "Stockholm Nord" i Häggvik.

Som bekant är biltillgängligheten till Stockholm C begränsad. Eller rättare sagt, parkering där över helgen eller över veckan kostar en mindre förmögenhet.
696 Inlägg
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Skitplan, inte en enda tvärförbindelse över Mälaren, utanför innerstan. Såna här planer gör att man blir en förbifartkramare!
Återigen en icke genomtänkt plan gjord av "en finnig tonåring med orealistiska drömmar"
Dessutom stick-i-stäv med de som vill ha en tätare stad.

> Infrastruktur
"Stockholm 2070" - Översikt tunnelbaneplan från MTR, Skanska mfl

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8608 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter