Alexander Åkerman skrev:
Kul att också kommunerna lägger rutnät!
@Robin: jag tror man måste vara realist vad gäller stadsliv, om det ska arta sig i form av kommers, caféer och dylikt så är nog Skarpnäck dödsdömt då det är en halv kvadratkilometer stor kvartersstad utan några förbipasserande. För att få sånt i skarpnäck krävs det att man lockar dit liv utifrån.
Exakt! Det krävs både regionala målpunkter och flera lokala målpunkter, som skapar underlag och flöden genom hela stadsdelen, för att skapa stadsliv. Detta är dock inte omöjligt även för en stadsdel i en relativ periferi. Skarpnäcks största problem är att det inte är tillgängligt eller attraktivt för besökare utanför stadsdelen. Det finns inga attraktiva mål eller stråk som leder dit. Trafikstrukturen är modernistisk, vilket gör att stadsdelen har stora barriärer kring sig, och bebyggelsestrukturen delvis är introvert, vilket gör att stadsdelen saknar attraktiva stråk inom området.
Vad gäller stadsliv och underlag generellt så finns det ju flera saker som påverkar möjligheten till detsamma. Jag vägrar tro att en viss mängd invånare ger en viss mängd "gatmeter stadsliv". Hur staden är gestaltad, hur attraktiva stråken är och hur målpunkter placeras i förhållande till varandra, mm. är saker som påverkar mängden stadsliv per invånare. Den fysiska miljön påverkar människors beteenden. Med andra ord är det enligt min mening inte så att t.ex. ett levande Skarpnäck eller Vårby "tar" stadsliv från andra stadsdelar. Eller omvänt; att det inte skulle finnas något potentiellt underlag för en levande stadsdel.
Senast ändrad 19 augusti 2013 09:12