Jens Ekengren skrev:
Man kanske kan sammanfatta att det vi vill ha när det gäller "bilfrihet" är en stad där det är fritt att köra bil (eller i alla fall inte förbjudet, sen kan det vara tullat men det är en annan diskussion) men där man inte
behöver göra det, för det mesta?
Viggo Gustavii skrev:
Jens Ekengren skrev:
Man kanske kan sammanfatta att det vi vill ha när det gäller "bilfrihet" är en stad där det är fritt att köra bil (eller i alla fall inte förbjudet, sen kan det vara tullat men det är en annan diskussion) men där man inte
behöver göra det, för det mesta?
Precis så! Som en parantes kan sägas att mitt jobb skulle ha gått att utföra med hjälp av ett mindre fordon som en cykel eller moped om det inte vore för avstånden som kräver motorvägskörning.
För övrigt tror jag inte att speciellt många vinner på ett totalförbud. Om biltrafiken rullar fram i ett långsamt och lugnt tempo med en fil i varje riktning ser jag inte det som speciellt störande. Vissa gator är redan idag bilfria och fler skulle definitivt kunna bli det, men att stänga av hela områden för biltrafik skapar nog bara onödiga problem.
Jag är inne på helt samma spår som ni i denna fråga.
Dagens innerstad är på många sätt sådan. Tänk att ingen som bor utanför innerstan skulle ta bilen in dit för att köra ensam in till jobbet/shopping en dag - hur mycket trafik skulle bli kvar?
/sen ser jag på sikt att bilen blir något som mer och mer kommer vara tillgänglig via bilpooler (och vanliga hyrfirmor) än som privat ägodel. Enklare så för många om inte planeringen där man bor inte gör annat än att ta bilen orimligt. Detta i sig minskar antalet bilar (parkerade bilar inkluderat) i en stad och minskar även bilkörningen visar erfarenheter från de som anslutit sig till pooler än så länge.
Kombinera detta på sikt med självkörande bilar och vi får en helt annan dynamik för när någon väljer bilen, vilka som har tillgång till bil, hur stora bilarna är osv...
Även i detta framtidsscenario (som jag personligen tror är på plats om 20-30 år) så komemr bilarna ha en plats i staden. En klart minskad plats, men fortfarande en självklar plats.