Utskrift från www.yimby.se
....

 > Allmänt

Bilfria staden - död eller levande?

Sida 2 av 2
<12
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
En bilfri stad är en död stad enligt mig.

Kan folk sluta störa sig på bilen av rent ideologiska orsaker och fokusera mer på bränslet? Om alla kör isbjörnskramande elbilar som är rättvisebyggda och svanenmärkta hade dessa "bilen-som-färdmedelhatare" haft svårt att framföra vettiga argument.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Jag är mer av ett bilen-som-stadsrumskidnappnings-hatare. Bilen är utmärkt för konstiga resor där det inte är försvarbart att samordna resande, och då en cykeltur blir för ansträngande, eller det finns för otympliga transportbehov.

Även en nollutsläppsbil med miljöneutral tillverkning kommer att kräva vägar och parkeringsplatser. Min uppfattning är snarare att bilismen är ideologisk. Hur mycket är byggt i sverige utan att anpassas för bilism? Att bygga en stadsdel som Gamla Stan är inte ens tillåtet. Det är en stor grej att förbjuda bilar på en gata i Stockholm, det är norm att få använda gator med bil.

Främst irriterar jag mig på bilen för att jag har svårt att få mitt liv att gå ihop utan bil, men jag vill inte äga en bil (tur nog finns bilpooler). Allt är ju byggt för bilar och avstånd man avverkar i bil.

Jag skulle hemskt gärna vilja bo i en tät bilfri stadsdel, men det kryllar ju inte av dem här i Stockholm, så man får betala väl.
Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
Henrik Nilsson skrev:

En bilfri stad är en död stad enligt mig.

Kan folk sluta störa sig på bilen av rent ideologiska orsaker och fokusera mer på bränslet? Om alla kör isbjörnskramande elbilar som är rättvisebyggda och svanenmärkta hade dessa "bilen-som-färdmedelhatare" haft svårt att framföra vettiga argument.


Problemet är ändå att bilen tar en väldig plats, fysiskt (både när den står och när det går) och i huvudet på de som fattar beslut om hur staden ska utformas.

Ur den aspekten spelar det ingen roll om bilen går på diesel, el eller malda kattungar.
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Vem tar bilen utrymme från? Det är inte direkt så att det är långa trafikstockningar av cyklister.. Jag tror det är fler som vill tvinga på folk cykeln än folk som hellre cyklar.

Exempelvis har jag länge undrat varför det inte är fler som kör vespor och motorcyklar i Stockholm. Jag misstänker att det beror på vårt klimat.
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2012
Henrik Nilsson skrev:

Vem tar bilen utrymme från? Det är inte direkt så att det är långa trafikstockningar av cyklister.. Jag tror det är fler som vill tvinga på folk cykeln än folk som hellre cyklar.

Exempelvis har jag länge undrat varför det inte är fler som kör vespor och motorcyklar i Stockholm. Jag misstänker att det beror på vårt klimat.


Det beror på i vilket sammanhang man pratar om. Parkerade bilar inomhus tar utrymme som annars skulle kunna användas till andra verksamheter eller bostäder. Bilar på vägarna tar utrymme i och med att det krävs mycket mer väg (eller gata) för att transportera samma mängd människor. Dessaa vägytor skulle kunna vara bussfiler istället, eller yta för spårtrafik, eller cykelbanor. Eller något som inte alls har att göra med transport.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
I stadsdelen Långedrag i Göteborg är gatorna/vägarna lagda före bilismens intåg, Detta innebär smala vindlande gator med tomter alldeles intill gatan. Inga trottoarer eller cykelbanor får plats. Det fungerade för 100 år sedan men idag är det farligt för barn att vistas på dessa gator. Övervallt där en parkering vore möjlig finns skyltar om att parkeringen är privat. Skall du besöka någon som bor i området kan du inte parkera bilen. Ofta är det långt till närmaste busshållplats så kollektivt resande blir svårt.

Hur denna situation skall lösas trafiktekniskt vet jag inte. Huspriserna i området är Göteborgs högsta p.g. av närhet till havet. Antagligen finns liknande områden i Stockholm också.
Sida 2 av 2
<12

 > Allmänt
Bilfria staden - död eller levande?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8635 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter