Utskrift från www.yimby.se
....

 > Allmänt

Bilfria staden - död eller levande?

Sida 1 av 2
12>
Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
Hej!

Förra veckan var det ju trafikkaos (eller var det verkligen det?) när Stockholm fick storfrämmande.

Kan ingen av er som var på plats skriva något om hur det var? Gick det att komma fram? Hur fungerade kollektivtrafiken och varuleveranser? Gick det lättare att cykla? Gick det att tänka även på asfaltytorna i stan?

Skulle det fungera att göra större delen av innerstaden till (nästan) bilfri hela året, och itne bara en dag av 365 som politikerna verkar föreslå?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Det var helt okej, det passerade ganska omärkbart. Leden på skeppsbron var underbart lågmäld utan massor av bilar.

Jag såg denna artikel nedan och tänkte att det var ju fantastiskt om det fanns delad åsikt om att minska stadsbilismen med en bilfri veckodag. Men läser man så visar det sig vara en bilfri dag om året. Inte lika spännande.

http://www.dn.se/sthlm/fyra-av-sju-partier-vill-i..
Senast ändrad 9 september 2013 13:52
Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
Det var samma tolkning som vi gjorde och gladdes åt, innan vi insåg att det var helt fel...

Man kan ju jämföra med http://blogg.dn.se/viktor/2013/09/04/obama-och-de.., där jag har lite svårt att tolka om krönikören är positivt eller negativt inställd. Förutom användandet av orden Borås och dystopi...
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
I "the viktor report" skrivs nog mycket för humorn och effektens skull, nog inte alltid med krönikörens faktiska åsikter.

Jag tror det var god information och förberedelse som fick allt att flyta på väl under obama-besöket. Det visar att staden kan fungera utan trafik en dag. Genom att ha en bilfri dag i veckan så skulle alla få mycket mer vana och rutin. Kanske kan vissa leveranser skötas med cykel, typ färskvaror till resturanger.

Andra varianter är att man förbjuder breda bilar i city genom att smala av infarter. Bilar har svullnat upp rätt mycket, försök att parkera en ny bil i ett garage från 40-talet så inser man det. Snart har vi en bilpark småbilar (taxi, leverans, etc) som är anpassad för staden och vi kan återta gatrummet från bilismen, åtminstone delvis.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Annars skulle man ju kunna förändra trängselskatten så att det blir dyrare med enskilda resor in i trängselskattzonen men inte förändra maxsumman för en period så mycket. Då skulle de som tar bilen in till stan för att det är så bekvämt minska men "Berras rör" som kanske har ett annat behov att köra i stan inte drabbas på samma sätt. (Piska)

Men även att se till att bygga ut infrastrukturen, spårväg, tub, men kanske även österleden, förutsatt att man ser till att lägga spår i den också. (Morot)
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Även om "Berras rör" har ett behov att köra inne i stan, varför ska han ha en lägre taxa? De han konkurrerar med har i så fall samma behov, och de alla skjuter kostnaden vidare till kunden utan att påverkas själva. Om han kör mycket bidrar han också mer till trängseln.

Om behovet inte är helt sant kanske han får konkurrens av någon som framför fordon som är undantaget trängselavgift. Då fungerar konkurrensen väl, även om Berra kanske inte gillar det.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Som självpåtagen bilförsvarare (inte bara, men det känns så ibland, särskilt jämfört med många andra här), lyfter jag ett varningens finger mot att dra för stora växlar på ett par i förväg annonserade dagar kring ett större statsbesök.

Fler än normalt jobbade hemifrån eller planerade sina liv så att de just de dagarna klarade sig utan bil. Den typen av anpassning får man bara vid speciella händelser. Samtidigt är vi många som fortfarande cyklar, så tunnelbanan har lite extra kapacitet som inte finns framåt januari.

Men visst kan man se det som ett bevis på att Stockholm skulle kunna fungera med mindre biltrafik, men då är det nog snarast högre parkeringskostnader och biltullar som är vägen framåt, inte infartsförbud eller -hinder. Och man får vara medveten om att man gör livet besvärligare för många, men det kan man ju anse att det är värt.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Christian S skrev:

Även om "Berras rör" har ett behov att köra inne i stan, varför ska han ha en lägre taxa? De han konkurrerar med har i så fall samma behov, och de alla skjuter kostnaden vidare till kunden utan att påverkas själva. Om han kör mycket bidrar han också mer till trängseln.

Om behovet inte är helt sant kanske han får konkurrens av någon som framför fordon som är undantaget trängselavgift. Då fungerar konkurrensen väl, även om Berra kanske inte gillar det.


För att undvika barriäreffekter. Jag tycker faktiskt att det är rimligt att har hen ett antal jobb som tar firmabilen över gränsen flera ggr på en dag får alltför höga kostnader när en tjänst som staden att fungera. Trots allt så om Berra åker in bara en gång så betalar han lika mycket som någon annan.
Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
Jag tror att en sådan mängdrabatt bör fungera på ett relativt hög nivå för att ge önskad effekt: den som "klarar gränsen" på att korsa tullstation två gånger per arbetsdag över en månad (dvs 40 ggr) får inte incitamentet att ställa bilen för den 21a resan. Snarare är kanske 80-100 passager/månad rimligare (åtminstone om man tänker "blir fritt" snarare än "kostar mindre").

På samma sätt borde kanske en dagsgräns slå till vid 6-8 passager under ett dygn?

Jag tror också på att gå ut tidigt och börja förklara/bestämma hur det här ska införas över en längre tid: har man 4-5 år på sig att anpassa sig borde det gå lättare och innebära mindre frustration än om det kommer nästa vecka.
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
David Nylund skrev:

Som självpåtagen bilförsvarare (inte bara, men det känns så ibland, särskilt jämfört med många andra här), lyfter jag ett varningens finger mot att dra för stora växlar på ett par i förväg annonserade dagar kring ett större statsbesök.

Fler än normalt jobbade hemifrån eller planerade sina liv så att de just de dagarna klarade sig utan bil. Den typen av anpassning får man bara vid speciella händelser. Samtidigt är vi många som fortfarande cyklar, så tunnelbanan har lite extra kapacitet som inte finns framåt januari.

Men visst kan man se det som ett bevis på att Stockholm skulle kunna fungera med mindre biltrafik, men då är det nog snarast högre parkeringskostnader och biltullar som är vägen framåt, inte infartsförbud eller -hinder. Och man får vara medveten om att man gör livet besvärligare för många, men det kan man ju anse att det är värt.


Efter busstrejken vintern 1999, då all busstrafik i Sverige var inställd i ungefär en vecka, slog Svenska Dagbladets ledarsida på stora trumman och förklarade att strejken hade visat att Stockholm klarar sig utan busstrafik.

Visst, men det var nog tack vare ett väldigt pusslande med skjutsar och samåkning.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Jens Ekengren skrev:

Jag tror att en sådan mängdrabatt bör fungera på ett relativt hög nivå för att ge önskad effekt: den som "klarar gränsen" på att korsa tullstation två gånger per arbetsdag över en månad (dvs 40 ggr) får inte incitamentet att ställa bilen för den 21a resan. Snarare är kanske 80-100 passager/månad rimligare (åtminstone om man tänker "blir fritt" snarare än "kostar mindre").

På samma sätt borde kanske en dagsgräns slå till vid 6-8 passager under ett dygn?

Jag tror också på att gå ut tidigt och börja förklara/bestämma hur det här ska införas över en längre tid: har man 4-5 år på sig att anpassa sig borde det gå lättare och innebära mindre frustration än om det kommer nästa vecka.


Vad helst som fungerar, all biltrafik är ju inte av ondo. Sen så går det nog aldrig att få ett system perfekt, det kommer alltiud att finnas de som vill visa sin status med en fin stor bil och kanske att de har råd att köra in i stan trots trängselavgift.
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
Jag måste nog hålla med David här, att ha en enstaka dag här eller där som är bilfri verkar vara fel lösning. Mycket bättre då att göra många små åtgärder för att minska biltrafiken. Typ införa fler gågator, cykelgator, och spårvagnsgator för att öka konkurrenskraften för alternativa transportmedel, minska parkeringen och öka parkeringsavgiften (bästa åtgärden för att minska trängseln i Stockholmstrafiken skulle jag tro), öka trängselavgifterna, samt öka bensinskatten.

Jag tror faktiskt att det jag helst skulle vilja se är raka motsatsen till bilfria dagar, nämligen så jämn belastning av transportsystemet som möjligt. Det som kostar mest för samhället och för stadsbyggnaden är när vi slår i taket under rusningstrafik. Ju mer av den som kan flyttas till de relativt bilfria helgerna, desto bättre.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Martin Singh-Blom skrev:

Jag måste nog hålla med David här, att ha en enstaka dag här eller där som är bilfri verkar vara fel lösning. Mycket bättre då att göra många små åtgärder för att minska biltrafiken. Typ införa fler gågator, cykelgator, och spårvagnsgator för att öka konkurrenskraften för alternativa transportmedel, minska parkeringen och öka parkeringsavgiften (bästa åtgärden för att minska trängseln i Stockholmstrafiken skulle jag tro), öka trängselavgifterna, samt öka bensinskatten.

Jag tror faktiskt att det jag helst skulle vilja se är raka motsatsen till bilfria dagar, nämligen så jämn belastning av transportsystemet som möjligt. Det som kostar mest för samhället och för stadsbyggnaden är när vi slår i taket under rusningstrafik. Ju mer av den som kan flyttas till de relativt bilfria helgerna, desto bättre.

Jag tror att det kan funka med nån dag eller två per år då stora delar av innerstan (och ytterstans urbana delar skulle kunna funka fint. I övrigt håller jag helt med dig, Martin. En jippo-dag ändrar inte många vanor. Att prioritera om i gaturummen påverkar i vardagen.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Viggo Gustavii
5 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
Jag är på sätt och vis exakt vad "Berras rör" är, alltså kör bil i jobbet och kör in och ut ur tullarna vare sig jag vill eller inte. De två (eller var det tre?) dagar Obamas besök pågick planerade vi medvetet så lite stadskörning som möjligt. Ironiskt nog, som nog många andra också påpekat, var det de dagarna löjligt lätt att ta sig fram på alla vanligtvis igentäppta motorvägar och leder, oavsett tid på dagen.

Det säger väldigt mycket om hur mycket motorväg som skulle behövas om ingen skulle använda den, men däremot säger det ju knappt någonting om hur behoven ser ut idag med den trafiksituation vi är i.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Viggo: Behoven är oändliga och resurserna är begränsade. I såna fall behövs prioriteringar, exvis av vad man ska använda marken till.

Se för övrigt den här forumposten.
Viggo Gustavii
5 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
Det var det jag menade även om det kanske var en aning otydligt. Alltså, vi har byggt en stad där transporter gärna görs med hjälp av bil även om det bara handlar om att flytta en person till och från arbetet. Detta trots de hutlösa mängderna pengar som faktiskt går åt till att underhålla och driva en bil, med all rätt, förstås.

Jag är för en tätare stad och emot förbifarten trots att jag kör bil varje veckodag, eller kanske just därför, när jag tänker efter.
Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
Viggo Gustavii skrev:

Det var det jag menade även om det kanske var en aning otydligt. Alltså, vi har byggt en stad där transporter gärna görs med hjälp av bil även om det bara handlar om att flytta en person till och från arbetet. Detta trots de hutlösa mängderna pengar som faktiskt går åt till att underhålla och driva en bil, med all rätt, förstås.

Jag är för en tätare stad och emot förbifarten trots att jag kör bil varje veckodag, eller kanske just därför, när jag tänker efter.


Man kanske kan sammanfatta att det vi vill ha när det gäller "bilfrihet" är en stad där det är fritt att köra bil (eller i alla fall inte förbjudet, sen kan det vara tullat men det är en annan diskussion) men där man inte behöver göra det, för det mesta?
Viggo Gustavii
5 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
Jens Ekengren skrev:

Man kanske kan sammanfatta att det vi vill ha när det gäller "bilfrihet" är en stad där det är fritt att köra bil (eller i alla fall inte förbjudet, sen kan det vara tullat men det är en annan diskussion) men där man inte behöver göra det, för det mesta?


Precis så! Som en parantes kan sägas att mitt jobb skulle ha gått att utföra med hjälp av ett mindre fordon som en cykel eller moped om det inte vore för avstånden som kräver motorvägskörning.

För övrigt tror jag inte att speciellt många vinner på ett totalförbud. Om biltrafiken rullar fram i ett långsamt och lugnt tempo med en fil i varje riktning ser jag inte det som speciellt störande. Vissa gator är redan idag bilfria och fler skulle definitivt kunna bli det, men att stänga av hela områden för biltrafik skapar nog bara onödiga problem.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Jens Ekengren skrev:

Man kanske kan sammanfatta att det vi vill ha när det gäller "bilfrihet" är en stad där det är fritt att köra bil (eller i alla fall inte förbjudet, sen kan det vara tullat men det är en annan diskussion) men där man inte behöver göra det, för det mesta?
Viggo Gustavii skrev:

Jens Ekengren skrev:

Man kanske kan sammanfatta att det vi vill ha när det gäller "bilfrihet" är en stad där det är fritt att köra bil (eller i alla fall inte förbjudet, sen kan det vara tullat men det är en annan diskussion) men där man inte behöver göra det, för det mesta?


Precis så! Som en parantes kan sägas att mitt jobb skulle ha gått att utföra med hjälp av ett mindre fordon som en cykel eller moped om det inte vore för avstånden som kräver motorvägskörning.

För övrigt tror jag inte att speciellt många vinner på ett totalförbud. Om biltrafiken rullar fram i ett långsamt och lugnt tempo med en fil i varje riktning ser jag inte det som speciellt störande. Vissa gator är redan idag bilfria och fler skulle definitivt kunna bli det, men att stänga av hela områden för biltrafik skapar nog bara onödiga problem.

Jag är inne på helt samma spår som ni i denna fråga.
Dagens innerstad är på många sätt sådan. Tänk att ingen som bor utanför innerstan skulle ta bilen in dit för att köra ensam in till jobbet/shopping en dag - hur mycket trafik skulle bli kvar?

/sen ser jag på sikt att bilen blir något som mer och mer kommer vara tillgänglig via bilpooler (och vanliga hyrfirmor) än som privat ägodel. Enklare så för många om inte planeringen där man bor inte gör annat än att ta bilen orimligt. Detta i sig minskar antalet bilar (parkerade bilar inkluderat) i en stad och minskar även bilkörningen visar erfarenheter från de som anslutit sig till pooler än så länge.
Kombinera detta på sikt med självkörande bilar och vi får en helt annan dynamik för när någon väljer bilen, vilka som har tillgång till bil, hur stora bilarna är osv...
Även i detta framtidsscenario (som jag personligen tror är på plats om 20-30 år) så komemr bilarna ha en plats i staden. En klart minskad plats, men fortfarande en självklar plats.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Oktober 2012
Martin Singh-Blom skrev:

Jag måste nog hålla med David här, att ha en enstaka dag här eller där som är bilfri verkar vara fel lösning. Mycket bättre då att göra många små åtgärder för att minska biltrafiken. Typ införa fler gågator, cykelgator, och spårvagnsgator för att öka konkurrenskraften för alternativa transportmedel, minska parkeringen och öka parkeringsavgiften (bästa åtgärden för att minska trängseln i Stockholmstrafiken skulle jag tro), öka trängselavgifterna, samt öka bensinskatten.

Jag tror faktiskt att det jag helst skulle vilja se är raka motsatsen till bilfria dagar, nämligen så jämn belastning av transportsystemet som möjligt. Det som kostar mest för samhället och för stadsbyggnaden är när vi slår i taket under rusningstrafik. Ju mer av den som kan flyttas till de relativt bilfria helgerna, desto bättre.


Jag håller med om att en enstaka bilfri dag per år inte skulle förändra folks beteenden eller de praktiska förutsättningarna för planering. Men jag tror att det skulle kunna förändra många människors attityd till biltrafik i staden genom att påminna om möjliga fördelar med färre bilar. Dock skulle det väl ändå stå massor av bilar parkerade överallt så det kanske förtar lite av effekten.

En annan sorts dag som blir mer och mer populär är sk Park(ing) day. Där olika grupper betalar för en parkeringsplats under en dag och ordnar grönska eller sitplatser där för att visa möjligheten att använda detta utrymme till annat.
https://www.google.se/search?q=park%28ing%29+day&..
Sida 1 av 2
12>

 > Allmänt
Bilfria staden - död eller levande?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström
Vega station
1 Mars 2020 18:01 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter