Jag läser följande artikel undrar jag vilka modeller det finns för att dela värdeökningen när infrastruktur byggs ut:
DN: Krav på delad nota när fastighetsägare gör klipp på t-bana
Det verkar som att staden bara för diskussion om hur mycket markägarna kan tänkas bidra med, där markägarna då måste förstå att om de inte skjuter tillräckligt så blir det inget alls av (fast staden/staten kan ju inte helt ha pokerface om det utfallet).
En tunnelbana ger egentligen bara markvärdeökning om det finns en station med passagerarutbyte. Så ett sätt är att helt skjuta stationskostnaden på markägarna, och om de inte kan få fram kapital nog till vad staden vill bygga så blir det inget station.
Jag har funderat på om finansvärldens derivat kan tillämpas på mark, så att ägarna kan sälja den framtida (och okända) vinstökningen, mot en känd summa pengar nu. Tyvärr stödjer sig derivat på egenskaper som hög likviditet, och ett företags aktiers likhet med varandra. Att börsnotera tomtmark, och ha årlig utdelning, kanske vore något?
Det skulle också vara möjligt att justera skatt på mark efter närhet/tillgång på infrastruktur. (Dvs inte bara tunnelbana, men också motorvägar etc). Men då måste det finns as en värdering, och detta blir väldigt subjektivt. Detta koncept blir väl så nära man kan komma "landsskatt" som blir en omdanade skattereform.