David Nylund skrev:
Marcus, ja så kan man förstås se det. Eller så ser man det som att det redan finns en gatustruktur med huvudstråk, vilka skulle vara lättare att förtäta kring än det skulle vara att omforma hela de villaområden som ligger kring/bakom stråken. Alltså vägar som Sockenvägen och Sofielundsvägen, som redan idag är bebyggda med stenhus längs tomtgränsen - i alla fall delvis. Tittar man på kartan saknas dock dessa stråk att bygga kring i Kärrtorp och Bagarmossen, så hur man ska göra där vet jag inte.
Det må vara att en sådan lösning skulle innebära att dessa områden skulle fortsätta ha en förortskänsla, men det måste ändå till stråk om det ska gå att förtäta.
Det fina med villaområdena, är att det finns en kvartersstruktur. Jag gör inte anspråk på att allt ska ändras över en natt. Man erbjuder utökad tomträtt vid de fastigheter man inte vill spara av kutlruhistoriska skäl (vilket givetvis inte kan vara en hel stadsdel om man inte är dogmatiskt lagd).
Sofielundsvägen förlängs enligt den planen jag ritade till Björkhagens C. Sedan gör topografin det svårt.
Sockenvägen löper dock hela vägen ut. De delar upp sig i en gren upp mot Kärrtorps C (och vidare över Nytorps Gärde) samt en mot Norra Bagarmossen.
Dessa vägar kan få genomgående gatuhus i ett första skede.
När förtätning sker är det också rimligt med mer infrastruktur. Sockenvägen skulle kunna få nedgrävd tunnelbana (eller på viadukt) Sofielundsvägen skulle kunna få spårvagn.