Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Bilpoolen sunfleet kampanjar för fler bilpoolsplatser

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Fick ett utskick från sunfleet där jag är kund. Själv tycker jag det är smidigt att köra bil detta sätt, då jag inte äger en själv, och det minskar behov av parkeringsplatser. Relevant till yimbys linje om lägre parkeringstal.

http://signby.me/bilpooler.html
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Bra om kommunen ser till att det det uppstår en sund konkurrens mellan olika företag, så att priserna kan hållas nere. Kanske dessa p-platser borde få tydligt utmärkta p-rutor. Sunfleet skulle t.ex få måla upp en grön ruta med sin logga på en stolpe. Dels blir risken för att andra bilar snor platsen mindre och dels skulle rutan fungera som reklam för systemet. Än så länge tror jag det är få som på allvar övervägt att bilpool är ett alternativ till egen bil.
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
När jag bodde i Austin TX hade vi världens bästa bilpool, kallad Car2Go. Den poolen hade ett avtal med staden så att man hade rätt att parkera bilarna på vilken gatuparkeringsplats som helst. Sen när man ville ha en bil kollade man bara på sin Car2Go-app på sin telefon och kunde se var närmsta lediga bil stod parkerad. Om man ville kunde man dessutom förboka den i tio minuter, så att man kunde vara säker på att den var där när man kom fram. Appen berättade dessutom naturligtvis om bilen var välstädad, hur full tanken var, osv.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
@Martin: Hade inte bilarna någon parkering som var dess hem, eller kunde man lämna dem var som helst och någon jämnar ut spridningen av bilarna?
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
Det senare, man lämnade dem bara varsomhelst (inom centrala staden, det var inte tänkt för roadtrips till Dallas ...) och sen hade de en massa vättar som fyllde på bensin och placerade ut dem på strategiska platser på natten. Och i varje bil låg ett kreditkort som man kunde använda för att köpa bensin om man fick slut på det.

Och sen fanns det vissa designerade Car2Go only spots på platser där det var svårt att få parkering, som vid universitetet och nere på stan. Här är deras Austin-sida, men de verkar finnas över halva Europa numera.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Ser ut att vara en smidig lösning Martin!

Själv kör jag mest bil om det är långt och ska med mycket packning, men det är klart att det även blir en och annan shoppingtrip då en småbil skulle kunna räcka.

Vad jag inte förstår i det här sammanhanget är varför man skulle gynna bilpooler framför annan biluthyrning. Gick man ihop med Avis, Hertz och allt vad de heter och argumenterade för att parkeringsföreträde för hyrbilar skulle göra uthyrningen billigare, minska bilägandet och därmed slentriankörandet vore det en sak, och gärna med lite siffror som backade upp påståendet. Nu känns det mest som en egennyttig kampanj för en försvinnande liten grupp.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Var man tvungen att låsa? eller fanns det något i bilen som kände igen bilpolare?
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
David Nylund skrev:

Ser ut att vara en smidig lösning Martin!

Själv kör jag mest bil om det är långt och ska med mycket packning, men det är klart att det även blir en och annan shoppingtrip då en småbil skulle kunna räcka.

Vad jag inte förstår i det här sammanhanget är varför man skulle gynna bilpooler framför annan biluthyrning. Gick man ihop med Avis, Hertz och allt vad de heter och argumenterade för att parkeringsföreträde för hyrbilar skulle göra uthyrningen billigare, minska bilägandet och därmed slentriankörandet vore det en sak, och gärna med lite siffror som backade upp påståendet. Nu känns det mest som en egennyttig kampanj för en försvinnande liten grupp.


Sunfleet ägs av Volvo och Hertz. Konceptet är att merutnyttja företagsbilar - de flesta av Sunfleets bilar är leasingbilar som är förbokade under vissa tider (t.ex. vardagar 8-17) av någon arbetsplats och fria för privatpersoner att boka övrig tid.

Hyrbil är en lite annan affärsidé. Ska man långt eller hyra bilen länge så är hyrbil billigare än poolbil, och vice versa.

Sunfleet är kanon, säger jag som är kund sedan i våras. Vi har en handfull bilar inom 5 minuters cykling och fler än vi kan räkna till inom 10 minuter. Bara nya, fräscha, extrautrustade, miljöklassade Volvobilar. Man loggar in på deras webbplats, väljer lämplig bil, bokar, får ett bekräftelse-SMS, tar sitt kundkort och låser upp bilen (som är försedd med kortläsare innanför vindrutan). Inga verkstadsbesök, ingen besiktning, ingen försäkring, ingen jävla-vindrutetorkare-som-aldrig-funkar, inga älskling-har-du-kommit-ihåg-att-parkera-om-bilen-idag-vi-vill-ju-inte-få-böter. Tankkortet ligger i handskfacket.

(Jag förstår i och för sig inte riktigt kampanjen - önskar de att kommunerna ska fixa fram gratisparkering åt poolbilsanvändare, eller vad? Jag önskar snarare att fler företag - och kommuner! - byter ut sina leasingbilar mot Sunfleetbilar, så blir det fler poolbilar på fler platser åt oss privatkunder.)
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.

Senast ändrad 19 september 2013 21:24
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Ja, jag är med på att det är en speciell sorts hyrbilsverksamhet, men det är i mina ögon fortfarande en hyrbilsverksamhet. Och som sagt, det är nog ett utmärkt sätt att utnyttja bilparken på, att samma bilar används såväl dag- som kvällstid och därmed minskar behovet av extra uppställningsplatser.

Och utöver det verkar vi även vara eniga i att det är en konstig kampanj där man kan fråga sig vad de vill, och på vems bekostnad. Spännande det här att hålla med någon ibland. :-)
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Jag undrade också vad det var för problem de har identifierat. Hoppades att någon här kände till om det finns något som tydligt är orättvist regelverk. Därför jag postade.

Frågar man dem angående att upplåta parkeringsplats i en bostadsrättsförening, så svarar de att de brukar ge rabatt till de boende i föreningar som gör så.

Antagligen vill de att staden ska ge bilpooler fördelar, med motivationen att staden har att vinna på färre parkeringsplatser/färre bilägare? Det är i alla fall ett argument som jag tycker är ganska bra.

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Bilpoolen sunfleet kampanjar för fler bilpoolsplatser

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter