Klararivningarna motiverades med att många av de gamla kåkarna var sanitära olägenheter. Men detta kan inte varit tillräckligt eftersom hela stadsplanen ändrades radikalt (att byta ut enskilda byggnader kräver inte omdragning av gator). Tunnelbanans sträckning innebar dock att det var svårt att behålla kvarteren.
Ett annat var att man man skapade bättre förbindelser mellan öst och väst.
Syftet med denna tråd är att så här i efterhand se om det skulle finnas en möjlighet att bygga ut tunnelbanan utan att riva så mycket som man gjorde.
Så här såg Klara ut 1940:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Här är ett förslag på hur man skulle kunna skapa en östvästlig gata som kopplas samman med Sveavägen.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Så här skulle en tunnelbana kunna se ut (med reservation för vissa svängradier men detta kan givetvis justeras). Tunnelbanan löper i två våningar med röd linje underst

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Här är ett annat förslag som kräver ännu mindre rivningar men där tunnelbanan är nedgrävd under Kungsgatan (spelar mindre roll om röd linje är överst eller underst. Röd linje fortsätter längs Sturegatan och delar upp sig vid Valhallavägen med Mörbylinjen nedgrävd under Valhallavägen och Ropstenlinjen nedgrävd under Lidingvägen).

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
__________________
När får vi se Lindhagen II?