Utskrift från www.yimby.se
....

Förbättrad cykelaccess till stockholm årsta kombiterminal

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Den här terminalen håller på att förbättras och marknadsförs som miljövänlig eftersom varor kan transporteras med elektriska fordon vars räckvidd täcker centrala stockholm.

http://www.jernhusen.se/Foretag/Jernhusen-gods-kombiterminaler/Logistikfastigheter/Stockholm-Arsta/

Nu är det på god väg att ersätta årstabergs industriområde med ny planering.

http://www.direktpress.se/tidningenliljeholmenalvsjo/Nyheter/700-bostader-i-nya-Arstaberg1/

I informationsfilmer för flyover bron i årstaberg så ser det ut som det västligasta spåret kommer att försvinna, då regionaltågen kommer att ta flyover-bron för att komma in till sydöstra perrongen på södra station. (Detta är jag dock inte helt säker på)

http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Citybanan/Omradesinformationdeletapperdelprojekt/Arsta/.

Jag undrar därför, om det från årstabergs industritomt kommer vara möjligt att göra en cykelväg hela vägen till syd om södra länken till transportvägen in till kombiterminalen.

Detta skulle göra det möjligt för (el)cyklar, mopeder och dylika fordon som får använda gc fältet på årstabron att få en väldigt rak väg in till Södermalm.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Det västligaste spåret är väl pendeltågens norrgående spår? Däremot håller jag med om nyttan med en GC-passage där, 8-10 körfält (Södra länken och Årstabergsvägen) plus tvärbanan gör en rätt svårforcerad barriär...

Jag inser dock (och håller kanske även med) att så fort kartorna åker fram kommer någon föreslå att man ska gör boulevard av Årstabergsvägen och göra en tydligare koppling till den kommande bebyggelsen på Årstafältet. Oavsett det tror jag en GC-bro vore bra, även om man hamnar på "fel" sida om spåren på södra sidan. Men kombinerat med en pendelingång i södra änden och ett GC-ståk på den sidan mellan Årstafältet och Midsommarkransen så.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Jag tänker på vad spårsituationen blir efter arbeten för citybanan är klara. Se följande film om Citybanan från Trafikverket på youtube.

Baserat på den filmen ser det ut som att järnvägsbron kommer lämna det västligaste spåret outnyttjat. Pendeltågen kommer växla in på spåret längre norr om Årstaberg (se 1:07). Denna banvall ser därför ut att bli över.

Att då använda banvallen och dess broar för att ta sig över motorlederna skapar ett cykelstråk raka vägen från årstabron in till västberga och (genom att använda vägen under spåren) in till nya kombiterminalen. Detta har ett värde i sig, i att mer transporter kan ske på cykel. Men det förbättrar också cykelvägarna in till söder som just nu är ganska röriga så fort man kommit över till södra sidan av årstabron.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Det ser onekligen ut som om du har rätt, så då minns jag väl fel helt enkelt. Hur bred bro blir det av ett spår efter att man skärmat av med plank osv.? 2,5 m? Borde ju räcka i så fall, det är ju som sagt inga jättemängder folk vi pratar om.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Står och glor på nämnda spår i väntan på pendeln till Arlanda. Det är onekligen ganska mycket plats från pendelspåret till brokanten. Sen är det förstås en annan fråga om Trafikverket kan tänka sig att släppa det extra spåret eller om det är "bra att ha".
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Sitter och surfar runt lite i kommunernas material. Hittar "Karta innerstaden prioritering av åtgärder" där diskuterad cykelväg är rödsträckad vilket beskrivs som "Särskilt objekt".

Inte för att jag förstår vad det betyder. Men det låter intressant.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Det är nog så att det är en plan som inte främst är en cykelbana och därför inte tas upp i den vanliga cykelprioriteringen. Jämför med det streckade väster om Slussen, som också "löser sig" på annat vis. Så kanske finns/diskuteras en överenskommelse med Trafikverket att få lite av spårbron, för att det skulle vara en helt ny cykelbro man tänkt sig känns osannolikt.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012

Förbättrad cykelaccess till stockholm årsta kombiterminal

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8616 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 18:38 av Mårten Landström
Vega station
1 Mars 18:01 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter