Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer
 > Nacka

Imponerad av planerat bostadsbyggande i Nacka?

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Är det någon som sett något bra alls i de byggplaner på västra Sicklaön i Nacka?

Mina visioner var lite mer likt söders takåsar, slutna kvarter nyttjande av söderläge för slutningen ned mot värmdövägen, områden som kan bli stad.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Tills man lyckas med Danviks lösen tror jag inte att det händer så mycket spännande. Och därefter kanske man kommer på att reningsverket inte är en kul granne varför man inte gör något ändå.

Personligen tror jag att man kommer att gå bet med Danviks lösen tills man upptäcker min eminenta lösning med Saltsjöbanan via Kvarnholmen.
Eller så lägger man bara ner skiten.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
David Nylund skrev:

Och därefter kanske man kommer på att reningsverket inte är en kul granne varför man inte gör något ändå.

Personligen tror jag att man kommer att gå bet med Danviks lösen tills man upptäcker min eminenta lösning med Saltsjöbanan via Kvarnholmen.
Eller så lägger man bara ner skiten.

Kanske anlägga ett industriområde runtom reningsverket, en sulfitfabrik kanske. :-)

Skämt åsido, reningsverk måste man ju ha, hur löser man en sån sak lämpligast i en stad?
Senast ändrad 1 december 2013 21:24
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Vet ej, men det verkar finnas en generell oro att tillåter man bostäder nära störande miljöer "vinner" eventuella boende framtida tvister trots att industrin var där först. Hamnverksamheten i Värtan är bl.a. orolig för det.

Jag är kluven, "Vi var här först"-argumentet låter ju bra i förstonde, samtidigt som en växande stad måste kunna kompromissa mellan behoven.

Men onekligen behövs ett reningsverk, och förmodligen relativt centralt.
Arvid Bäärnhielm
67 Inlägg
Jag har faktiskt goda förhoppningar om att det kommer bli bra stadsbyggnad på Nacka. Planiaområdet verkar kunna bli bra. De har planerat in mycket kommersiella lokaler i bottenvåningarna, vad jag kan se, och det tycker jag är positivt. Visst finns det saker man vill ändra på, som tex att fler kvarter borde slutas (läge för ett yttrande?), men i det stora hela så tycker jag att det ser bra ut.

Nacka Strand, norr om Nacka Forum, ner åt vattnet så skall det ju också förtätas en hel del och Nacka motiverar förtätningen med att tunnelbanan snart kommer gå dit. Det tycker jag är helt rätt prioriterat. Områden nära tunnelbanestationer skall ha riktigt hög täthet i min åsikt. Det bör egentligen vara ett krav. Är det inte tillräckligt hög täthet så skall det inte finnas t-bana. Jag gillar att Nacka tänker i de banorna också! Även här kan man ju vilja ge ett yttrande som åtminstone säger hur positivt det är att Nacka förtätar kring de kommande tunnelbanestationerna!

Även Centrala Nacka håller på att utredas för förtätning mm. En programplan är ute på samråd, vad jag förstår, så det ska bli spännande att se vad som kommer fram ur det. Förhoppningsvis så blir det riktigt tät stad!

När det gäller västra Sicklaön så finns det såklart saker att invända emot. Jag saknar tex lokaler i bottenvåningarna och kvarteren kunde varit mer slutna, men det är ändå positivt att staden sträcker sig ut över Nacka. Förhoppningsvis så blir en hel del bra och kan utgöra positiva exempel på förtätning.
Senast ändrad 2 december 2013 12:31
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Verkar vara samråd till och med fredag för just Planiaområdet, om någon har tid att dra igång en yttrandetråd med kort varsel...
http:​/​/​www.​nacka.​se/​web/​bo_​bygga/​projekt/​sickla_​karta/​.​.​
Christian S
653 Inlägg
Känner du dig motiverad att vara med?

Min åsikt är väl främst riktad mot delområde A och hus-i-park slingan på det obebyggda berget. Vad jag tycker behövs är en ljud-barriär mot värmdöleden och något som tar till vara söderläget och kanske har ett mindre allmänt torg med fri utsikt mot söder.

I de andra områdena är det väl mest att bygga slutna kvarter.
Senast ändrad 3 december 2013 10:30
Arvid Bäärnhielm
67 Inlägg
Jag har tyvärr inte tid att dra ihop någon yttrandetråd och det var någon vecka sedan jag tittade på planen, så jag kommer just nu inte på någon mer åsikt än att jag skulle vilja ha mer slutna kvarter. Om någon har tid att starta tråden och jag har tid att läsa igenom planprogrsmmet så kanske jag kan komma med mer input senare.
Erik Saler
162 Inlägg
Område A för Planiaområdet har ju ett problem där med lamellhusen längst en förlängd återvändsgränd. Vilket går rakt emot deras egna satta mål i detaljplanprogrammet.
En attraktiv och hållbar stadsmiljö
Ett sammanvävt trafiknät (barriärfritt)
• Ett område för rekreation, lek och möten
• En långsiktigt hållbar dagvattensituation
• En grön stad med starka ekologiska samband
• Kulturbyggnader och andra kulturhistoriska spår blir en tillgång för området
Christian S
653 Inlägg
@Erik: Det är bra argument!

Jag är på jobbet nu, men visst har vi nog för att skriva ett par stycken som kan skickas in innan fredag? Starta yttrandetråd! (annars gör jag det ikväll)
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
David: Har du en tråd nånstans med förslaget till saltsjöbana över Kvarnholmen?

Jag tycker för övrigt att hela Värmdövägen skulle kunna dras (som aveny, förstås) norr om Henriksdalsberget, med bro över Svindersviken. Eventuellt med tunnel där tåget går nu dessutom, för att sprida ut trafiken.
Profilbild
Erik Jungnelius
55 Inlägg
Ort: Stockholm (Hammarbyhöjden), Gick med: Februari 2008
Jag vet att område A, ser lite sunkigt ut planmässigt, och möjligen skullen man kunna trycka in mer där uppe. Men det hör till saken att det är väldigt oländig terräng. Det går i princip inte att ansluta till kullen på annat sätt med hänsyn till befintlig bebyggelse.

Detta scaftande kompenseras av att man skapar en ny bilvägsanslutning till Finntorp i norra delen av områden A
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

David: Har du en tråd nånstans med förslaget till saltsjöbana över Kvarnholmen?

Ja någonstans. Hinner inte leta nu, men kan plocka fram den ikväll. Det blir dock lite större om man ska blanda in Danviks lösen, men det kan ju räcka med att skriva ett par stycken om att planera för borttagande av spåren och Järlaleden.

Jag kan definitivt vara med och skriva lite, men har nog bara några kvällstimmar att bidra med.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Erik Saler
162 Inlägg
Erik Jungnelius skrev:

Jag vet att område A, ser lite sunkigt ut planmässigt, och möjligen skullen man kunna trycka in mer där uppe. Men det hör till saken att det är väldigt oländig terräng. Det går i princip inte att ansluta till kullen på annat sätt med hänsyn till befintlig bebyggelse.

Detta scaftande kompenseras av att man skapar en ny bilvägsanslutning till Finntorp i norra delen av områden A

Ahh, okay. Gillade att det skulle bli en "gårdsgata" men det synd att dom inte kan få ihop gatan så den kommer tillbaka till Becksjudarvägen ens. Typ lägga vägen längre ut så den kan gå snett ner längst nordslänten igen, eller en viadukt emellan husen så att du kan koppla samman den nya kroken till Finntorpsvägen (inte för att viadukter är så himla roliga, men det öppnar ju även till förtätning av det området, jag kanske klockan 4 på natten spånar lite för mycket nu, det är ju inte så att det liggande förslaget hindrar en sån fortsättning i framtiden ). På trafikutredningen hade dom åtminstone satt in en trappa där för att koppla samman något mer.
Senast ändrad 4 december 2013 03:50
Joakim Franklin
58 Inlägg
Arvid Björkqvist skrev:

Även Centrala Nacka håller på att utredas för förtätning mm. En programplan är ute på samråd, vad jag förstår, så det ska bli spännande att se vad som kommer fram ur det. Förhoppningsvis så blir det riktigt tät stad!

Kommunen jobbar på ett programförslag just nu som kommer ut på samråd under våren 2014. Det kommer förhoppingsvis att täcka ett stort område, där borde verkligen yimby lägga krut på att skriva något bra.
Arvid Bäärnhielm
67 Inlägg
Joakim Franklin skrev:

Kommunen jobbar på ett programförslag just nu som kommer ut på samråd under våren 2014. Det kommer förhoppingsvis att täcka ett stort område, där borde verkligen yimby lägga krut på att skriva något bra.

Ah, tack för att du redde ut det. Jag tycker absolut att Yimby borde se till att komma med ett bra yttrande då!

> Städer
 > Nacka
Imponerad av planerat bostadsbyggande i Nacka?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter