Utskrift från www.yimby.se
....

 > Allmänt

Intentionsavtal Slakthusområdet - Ikea

Pernilla Björnsdotter
2 Inlägg
, Gick med: December 2013
Hej!

Jag tillhör en växande grupp i grannskapen runt Slakthusområdet som börjat organisera oss i frågor som väckts med anledning av intentionsavtalet med Ikea (Nätverket Nya Enskede, se facebook) . Enligt trafikkontoret och Stadsbyggnadskontoret planeras samråd under våren 2014, men tydligen ska dessa begränsas tll några få stora 'temamöten'.

Min egen ingång rör främst framkomlighet och miljöaspekter. Jag bor i Blåsut med luftvärden som överskrider miljökvalitetsnormerna och med en hårt ansträngd trafiksituation kring Sofielundsplan/Nynäsvägen. Intentionsavtalet är motsägelsefullt i relation till översiktsplanen med Stockholm som 'promenadstad' och lämnar många frågor därhän.

Yimby verkar vara ett forum med gott om kunskap och kompetens samlat kring samhällsplanering och medborgarkraft. Finns det någon arbetsgrupp som redan är sysselsatt med Slakthusområdet? När ska ett sk yttrande in och i vilka former kan man utarbeta det?

Intentionsavtalet: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=..
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
Hej Pernilla,

Jag kollade just på er facebook-grupp, och ni har ju lyckats hitta en hel del intressanta saker om vad som planeras. Det finns, mig veterligen, ännu ingen tråd för ett yttrande om Ikea-projektet här på Yimby ännu. De brukar inte startas förrän staden lägger ut dem på samråd, vilket sker lite då och då under planprocessen.

Om du vill se vad som hittills har sagts på Yimby angående Ikea Slakthuset så var det en bloggpost med tillhörande diskussion här. Jag kan ju inte tala för hela Yimby mer än vad du eller någon annan medlem kan, men skulle jag försöka mig på en gissning av vad konsensus kommer bli skulle det nog vara att det verkar ganska bedrövligt som de har föreslagit det, men att det kan bli ganska bra om de får ordentligt mottryck. Ett centralt Ikea vore en utmärkt idé om det inte kom med alla dessa parkeringsplatser. Något man kan vilja hålla fram som positivt exempel är City-Ikeat som byggs i Hamburg, eller ICA Maxi på västra Kungsholmen.
Ett Ikea utan gigantisk parkering, i en riktig stadsmiljö.

Även en hel del handel vore inte fel, men om den kunde spridas ut jämnare i området och mixas med mycket bostäder så vore det ännu bättre. Tänk Fridhemsplan hellre än Kista. Om ni helt sätter er på tvären mot handel och Ikea så riskerar ni att bara få en Nimby-stämpel som jag inte tror kommer hjälpa er. Bättre då att försöka lyfta fram positiva alternativ och få det att bli något riktigt bra.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
En tanke bara, IKANO Bostad är väl IKEAs bostadsbolag? Skulle inte kunna åläggas att göra något ovanpå ett IKEA?
Erik Westberg
117 Inlägg
Ort: Järfälla, Gick med: Maj 2009
Som jag tolkar bilden från Altona har man lagt parkeringar ovanpå.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Erik Westberg skrev:

Som jag tolkar bilden från Altona har man lagt parkeringar ovanpå.


Det ser ut som parkeringen är på taket. Flytta ner dom under IKEA och bygg kontor eller bostäder där parkeringen ligger nu på taket om det ska byggas i slakthusområdet.

Annars är det ju ett "fint" IKEA fast väldigt stort så butiksytorna ska ju vara på minst 2-plan och IKEAS grannbutiker bör ligga i gatuplan i kvarter runt omkring (Fridhemsplan).
Senast ändrad 9 december 2013 09:22
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Erik Westberg skrev:

Som jag tolkar bilden från Altona har man lagt parkeringar ovanpå.


Ikea i Altona byggs på platsen för ett ganska hiskeligt 1960-talskomplex (tänk Caroli i Malmö) och kommer att vara ett mycket litet Ikea (med svenska mått mätt), 18 000 kvadratmeter/730 parkeringsplatser (vilket ska jämföras med att Ikea i Sverige bygger 30 000 eller 45 000 kvadratmeter samt 2000-3000 parkeringsplatser, och Ikea Valbo som är minst idag har 16 000 kvadratmeter).

Men det vore ju bra om svenska politiker kunde fatta att Ikea faktiskt kan bygga små butiker i centrala lägen.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Pernilla Björnsdotter
2 Inlägg
, Gick med: December 2013
Tack Martin Singh-Blom,

Nu har jag även läst igenom en 58 kommentarer rik tråd på Yimbys facebooksida, från november så lite mer aktuell än bloggposten här.

Nätverket Nya Enskede är nog inte fullt så homogent som man kanske först kan tro, vilket också innebär rätt skiftande synpunkter på Ikeabygget. En gemensam ståndpunkt bland andra rör dock luft och ljudmiljön. Oavsett om lösningen blir ytparkering eller ej, så innebär ett fullskaligt Ikea en ökad trafikmängd. Jag har svårt att se att det inte skulle bli så, men välkomnar verkligen argument mot detta.

Nimbystämpeln ligger retoriskt i luften under de här diskussionerna oavsett explicita uttalanden om att man inte är emot
handel, konsumtion eller tät stadsbebyggelse.
Det framträder även i den nämnda facebook-tråden- läs den om ni inte gjort det redan: https:​/​/​www.​facebook.​com/​groups/​yimbystockholm/​permali.​.​
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Yimby kommer väl (som nämnts) i allt väsentligt vara positivt till det här. Att ett Ikeavaruhus byggs i direkt anslutning till tunnelbanan och inom gångavstånd från en annan tunnelbanelinje och tvärbanan passar ju som hand i handske.

Sen kommer säkerligen parkeringsfrågan bli ett problem, men knappast så stort att det kommer väga över till att vara emot etableringen. Skulle jag tro.
Erik Saler
162 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: Juni 2011
Det oroande är ju om ikea vill skapa en parkeringsöken eller en stor köplada med brist på någon som helst kontakt i gatuplanet. Rimligtvis borde det ju gå mycket väl att skapa mindre butikslokaler ut mot gatorna som omringar ett ikea som har ett p-garage under mark. Vilket borde leda till en mycket bättre integrering för denna del av staden med de närliggande områdena, vilka också har ett tryck på sig att urbaniseras.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Hade man velat ha ett förorts-Ikea hade man rimligen lagt det längre ut, t.ex. i Länna. Vill man bygga i det som avses vara promenadstad får man anpassa sig till det.

Det är klart att det ändå kommer krävas parkeringsplatser, men inte alls i samma omfattning. Och naturligtvis kan man då kräva att dessa anläggs i garage/parkeringshus.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Det är inte omöjligt att bygga IKEA varuhus i storstäder. Länkar till IKEA i Hongkong och Taipei nedan.

http:​/​/​goo.​gl/​maps/​Bk5lj

http:​/​/​goo.​gl/​maps/​7d3d6
Senast ändrad 10 december 2013 13:28
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
Pernilla Ackerman skrev:


Nätverket Nya Enskede är nog inte fullt så homogent som man kanske först kan tro, vilket också innebär rätt skiftande synpunkter på Ikeabygget. En gemensam ståndpunkt bland andra rör dock luft och ljudmiljön. Oavsett om lösningen blir ytparkering eller ej, så innebär ett fullskaligt Ikea en ökad trafikmängd. Jag har svårt att se att det inte skulle bli så, men välkomnar verkligen argument mot detta.


Det effektivaste sättet att undvika att trafikmängden inte blir galen borde vara att trycka på så mycket som möjligt för att antalet parkeringsplatser ska hållas nere. Lånefraktcyklar och billig hemkörning skulle också göra mycket där. Om ni vill åtgärda buller och ljud så borde ni angripa det vid källan - kräv en överdäckning av Nynäsvägen! I detta skulle nog hela Yimby stödja er reservationslöst.

Att få ett Ikea i Slakthusområdet om det är stadsmässigt och välintegrerat med resten av staden tror jag dock vore fantastiskt. Det vore jättecoolt att bara kunna ta tunnelbana och sen promenera genom stad till Ikea, istället för bussen till Barkarby. Det viktiga då blir att det blir en levande del av området, och att det inte genererar för mycket trafik. Låga parkeringstal och levande fasader, som har nämnts här, skulle göra mycket för det.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Skulle nån sorts fri hemkörning hjälpa, så att den kan samordnas från butiken med flera kunder. Man går dit mest som ett showroom och får grejorna någon eller några dagar senare, så minskar bilbehovet?
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Marcus Bokvist skrev:

Skulle nån sorts fri hemkörning hjälpa, så att den kan samordnas från butiken med flera kunder. Man går dit mest som ett showroom och får grejorna någon eller några dagar senare, så minskar bilbehovet?


Det jag brukar påpeka i dessa sammanhang är att Ikea i grunden är ett postorderföretag!
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Vore en attraktiv miljöstämpel för IKEA om de kunde driva på att ha ett bra cykelnät i söderort för folk att kunna cykla hem inköp på mha lånelådcyklar.

Har sett lite bilder på andra IKEA som har lånecyklar, men jag visste inte att IKEA i uppsala hade dem: http:​/​/​www.​livutanbil.​se/​?​p=​3812 och den ligger inte ens i staden.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Christian S skrev:

Vore en attraktiv miljöstämpel för IKEA om de kunde driva på att ha ett bra cykelnät i söderort för folk att kunna cykla hem inköp på mha lånelådcyklar.

Har sett lite bilder på andra IKEA som har lånecyklar, men jag visste inte att IKEA i uppsala hade dem: http:​/​/​www.​livutanbil.​se/​?​p=​3812 och den ligger inte ens i staden.


Kombinerar man detta med hemkörning för de större/tyngre grejorna så borde saken vara biff
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Här är massor av Ikea storlekar på befintliga varuhus 2011. (sid 5 eller 7)
http://www.inter-ikea.com/Global/Page%20files/Fac..

Altona
The first IKEA City Store has to be built on the smallest
surface - about 10,000 m2
- that an IKEA Haus has ever been built.
The gross store area covers about 40,000 m2
distributed over four floors, including the underground
floor. Due to the space limit, the required parking space
for 730 customer cars is placed on the top of the building
at the height between 20.5 m and 31 m. It contains four
parking levels.
http://events.nemetschek-scia.com/UC2013-pdf/Dipl..

Om "The gross store area" är samma mått som i den första länken så skulle Altona Ikeat vara Sveriges näst största Ikea.
Ungefär 25-30 000 m2 (eller 40 000m2) borde vara en bra storlek på Slakthus Ikeat (vet inte vad de planerat.

Det kanske är att ta i att kräva att det ska byggas hus och kontor på taket?
Men parkering ska de ta hand om utan att det blir markparkerings-öken. Altona stilen verkar passa mycket bra.

Givetvis blir det mer trafik och mer avgaser just här i Slakthusområdet men alternativet vore ju att inte låta Ikea bygga alls eller att de ska bygga ett "förorts Ikea" med markparkerings-öken. För andra lämpliga platser för ett stads Ikea är nog svårt att hitta.

Just att få in sådana här affärer och liknande som Ica Maxi Kungsholmen på ganska centrala platser i "stadsplaner, gå stad" tror jag är en av de viktigaste sakerna för att minska Barkarby-och Kungens Kurva köpcentrum stilen i framtiden.


Senast ändrad 11 december 2013 18:21
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Alf . skrev:


Om "The gross store area" är samma mått som i de i den första länken så skulle Altona Ikeat vara Sveriges näst största Ikea.


Ja, det stämmer nog. Den källa från vilken jag hämtade mina siffror måste ha fått ytan om bakfoten.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Altona tomten är 10 000 m2 och SL-tomten som Ikea köper i slakthusområdet verkar vara mellan 40 000 m2 och 70 000 m2 (mätt med eniro). 500 lägenheter ska de bygga på tomten också.

Verkar inte bli så tätt eller något Altona Ikea.
Yimby får nog trycka på ganska hårt på Promenad, Altona och Fridhemsplan om det ska bli någon ordning på den här Ikea platsen.
Senast ändrad 11 december 2013 20:35

 > Allmänt
Intentionsavtal Slakthusområdet - Ikea

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström
Vega station
1 Mars 2020 18:01 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter