Utskrift från www.yimby.se
....

Ny gång- och cykelbro bro mellan Strandvägen och Djurgården utreds

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Hamilton (M): Ny gång- och cykelbro bro mellan Strandvägen och Djurgården utreds

Läser man mellan raderna så inser man att man vill frigöra ett till körfält på Djurgårdsbron till bekostnad av gång/cykel. Eller vad tror ni?

Jag är positiv till fler broar (helst hade jag sett något öppningsbart mellan skeppsholmen och djurgården). Men att bygga för att man vill ha fler körfält till djurgården är jag skeptisk till.

Det skulle vara trevligt med en lösning där man minskar antalet stora turistbussar på djurgården (och i stan i övrigt). Inte är jag väl helt nimby nu?
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Christian S skrev:

Hamilton (M): Ny gång- och cykelbro bro mellan Strandvägen och Djurgården utreds

Läser man mellan raderna så inser man att man vill frigöra ett till körfält på Djurgårdsbron till bekostnad av gång/cykel. Eller vad tror ni?

Jag är positiv till fler broar (helst hade jag sett något öppningsbart mellan skeppsholmen och djurgården). Men att bygga för att man vill ha fler körfält till djurgården är jag skeptisk till.

Det skulle vara trevligt med en lösning där man minskar antalet stora turistbussar på djurgården (och i stan i övrigt). Inte är jag väl helt nimby nu?


Bara lite Men skämt åsido, buss är ju bättre än bil,även om det är sämre än spår. Synd att innerstadspårvägsnätet lades ner.hade man haft kvar det kanske man skulle kunna ha e speciell turistlinje som for omkring lite varstans mellan sevärdheterna över det befintliga nätet. (Har för mig att Melbourne har en cirkellinje med gamla spårvagnar som är speciellt inriktad mot turister)
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Om man bygger den långt västerut tycker jag det är en utmärkt idé. Det skulle korta gångavståndet från city mot t ex junibacken och Vasamuseet med flera hundra meter. Det är idag ganska trist att gå längs Djurgårdsbon med komplicerade övergångsställen etc.

En öppningsbar bro verkar onödigt dock, bättre att ställa krav på den lilla marinan att de inte får ha för stora båtar.

På samma gång skulle man ju kunna ta bort den meningslösa parkeringsplatsen vid marinan och bygga kaféer och restauranger.
Senast ändrad 31 januari 2014 13:28
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Christian S skrev:


Läser man mellan raderna så inser man att man vill frigöra ett till körfält på Djurgårdsbron till bekostnad av gång/cykel. Eller vad tror ni?


Jag läser det som att "de nuvarande gång- och cykelytorna är ett skämt och vill vi öka kapaciteten på dem så måste vi bygga en ny bro om vi inte vill ta ett körfält från bil- eller spårvägstrafiken."

Åtminstone hoppas jag att det är det Hamilton menar, för det är i alla fall så det ser ut på bron idag.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.

Ny gång- och cykelbro bro mellan Strandvägen och Djurgården utreds

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter