Marcus Bokvist skrev:
Jag tor spårhacken inte är en dum strategi, att man bygger ut och kanske bryter ut allteftersom.Men jag tror faktiskt att en kungsholmenbana är något man borde satsa på redan nu, iaf passagen över snittet och anknytningen till andra banor. (t.ex. om man drar den över snittet och fram tom stadshagen så kan man senare bestämma om man vill dra den norrut eller österut eller båda två och göra detta allteftersom
Jag skulle vilja ha en jämförelse vad vi kan få ut i kapacitet/kostnad på att åter köra spårvagn över västerbron. Politik är att prioritera med begränsade resurser och jag vill inte bränna allt på en lösning.
Marcus Bokvist skrev:
Jag tror det kan vara bra ur sårbarahets- och belastningspunkt att alla depårer inte finns på samma ställe och för långt ut, men man borde kanske ha de mer centrala depåerna i bergrum, så behöver man inte oroa sig för att de är i vägen eller att de tar upp plats för andra. (Eller behöva ha så snäva kurvor som de har nu, något som jag förstår orsakar urspårningar i depån ibland)
@David: Hur hög är Nybodadepån, du som bor i närheten, skulle man kunna bygga över den?
Är det bra att ha depåerna nära inpå? Sårbarhet lär ha mer att göra med att ha ett underjordiskt stickspår man kan skjuta in ett trasigt tåg på. Energimässigt så kom man väl fram till att det var bäst att ha depåerna längst ut för att undvika tomkörningar?
Jag tror nybodadepån har plats uppåt, men frågan är om man kan få upp tunnelbanetåg så mycket högre. Bussarna skulle dock kunna ta ett nytt övre plan i anspråk. Kan man hissa tunnelbanevagnar, typ de inne för reparation? Vill man?
Jag ser goda nyheter om tellus tower, att de planerar den att bli högre. Kul att den inte blir klippt vid 140m (än?). Kapacitet för 700 bostäder, främst singelhushåll (bara 1:or och 2:or). Finns det beräkningar på hur många nya resande våra tunnelbanor klarar av? Finns det modeller som kopplar nya bostäder till nya resande?
Jag antar att singelhushåll i skyskrapor betyder resande som förlitar sig på kollektivtrafiken i högre grad.