Utskrift från www.yimby.se
....

Söderort mellan Södertäljevägen och Huddingevägen - vad göra?

Sida 7 av 7
Anders Eriksson
73 Inlägg
, Gick med: Januari 2014
Såg den här artikeln om Västberga
http:​/​/​www.​direktpress.​se/​tidningenliljeholmenalvsjo/​N.​.​

Tydligen vill staden ha dit fler företag, vilket då rimligen skulle ge fler anställda i området. Det tycks dock inte vara helt lätt att fastställa exakt hur många som jobbar där i geografisk mening, då det största företaget ägnar sig åt bl.a. lokalvård och ytterligare en stor aktör är ett byggföretag.

Förmodligen vill "man" inte nagga området i kanten, då det skulle kunna påverka den långsiktiga tryggheten för de mer miljöpåverkande aktörerna (sett till störningar av bostäder) att förr eller senare behöva flytta på sig. Frågan är i så fall vilka reservområden som skulle kunna vara aktuella, om det kan anses vara fundamentalt med närhet till motorväg (rimligen primärt sydväst om stan) och även järnväg.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Anders Eriksson skrev:

Såg den här artikeln om Västberga
http:​/​/​www.​direktpress.​se/​tidningenliljeholmenalvsjo/​N.​.​

Tydligen vill staden ha dit fler företag, vilket då rimligen skulle ge fler anställda i området. Det tycks dock inte vara helt lätt att fastställa exakt hur många som jobbar där i geografisk mening, då det största företaget ägnar sig åt bl.a. lokalvård och ytterligare en stor aktör är ett byggföretag.

Förmodligen vill "man" inte nagga området i kanten, då det skulle kunna påverka den långsiktiga tryggheten för de mer miljöpåverkande aktörerna (sett till störningar av bostäder) att förr eller senare behöva flytta på sig. Frågan är i så fall vilka reservområden som skulle kunna vara aktuella, om det kan anses vara fundamentalt med närhet till motorväg (rimligen primärt sydväst om stan) och även järnväg.

Jag tror primärt god tillgång till järnväg och sekundärt till motorväg. Jag undrar om inte Älvsjö söder om avgreningen (istället för att bygga bostäder där) och områdena längs nynäsbana kunde vara intressanta. De har rel bra tillgång tillvägoch järnvägen går väl till hamnen? Det kanske kan vara ett sätt att förhindra ytterligare sprawl att utöka indområden där så att banan fylls upp med godståg? (Ondskefullt skratt)

Annars, OM man väljer att behålla västberga, jag såg på facebook-forumet att man i vissa fall bygger jättetunnlar med plats för fyra spår (två uppe, två nere), skulle man omman ska byga en kungsholmenbana, inte kunna samordna den med spår för fjärr/godstrafik,mellan åtminstone västberga - liljeholmen och stadshagen? (Kanske också anlägga en pendeltågsstation i västberga?)
Erik Saler
162 Inlägg
Det största problemet för västberga är ju egentligen att det ligger inkilat mellan 2 motorvägar och stambanan. Det saknar även goda kommunikationer utan bil. Bara en buss, som går i utkanten av området om jag mins det hela rätt.

Det skulle vara bra att dra igenom spår från liljeholmen till älvsjö igenom här. Speciellt när det skulle kunna bidra till att knyta ihop västberga och solberga.
Martin Kolk
528 Inlägg

Det ser bra ut, roligt att de tog i lite. Det är svårt att se hur de tänkt sig med spårvagn dock. Med alla dessa nya kvarter (positivt!) så börjar det ju verkligen bli så tätt att någon slags spårtrafik nästan krävs.

Bäst vore det väll om en spårväg gick upp nordväst om det planerade kvarteren genom Östberga. Men om detta inte anses möjligt måste det ju verkligen planeras så det kan gå öster om kvarteren, vilket ser svårt ut.
Senast ändrad 24 mars 2014 22:56
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Martin Kolk skrev:

Det ser bra ut, roligt att de tog i lite. Det är svårt att se hur de tänkt sig med spårvagn dock. Med alla dessa nya kvarter (positivt!) så börjar det ju verkligen bli så tätt att någon slags spårtrafik nästan krävs.

Bäst vore det väll om en spårväg gick upp nordväst om det planerade kvarteren genom Östberga. Men om detta inte anses möjligt måste det ju verkligen planeras så det kan gå öster om kvarteren, vilket ser svårt ut.

Min första tanke gick också till spårvagnens fortsättning (ville dock hämma spårnördandet lite och självcensurerade mig). Kan de inte flytta östbergavägens sträckning för att låta dessa hus kanta den nya sträckan? På så sätt blir södra årstafältet inte avgränsad av en väg, men av huskroppar.

Volymerna i skisserna är dessutom kompletta med öppna kvarter redan. Hur blir det så i ett så här tidigt stadium?

Är skogen söder om så pass värdefull att inte hela rasket kan exploateras? En enorm yta ska ju bevaras på årstafältet. Visst finns det höjdskillnader, men södermalm visar ju att det är charmigt med utsikt över hustaken och vägar med lutning.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Jag tycker faktiskt att den här planen är rätt kass. Just som man lyckats baxa igenom Årstafältsplanen (nåja, kommit förbi samrådsstadiet i alla fall), så kommer en plan som naggar den tidigare i kanten, vad gäller bevarad parkmark exempelvis.

Missförstå mig rätt, jag tycker att man behöll på tok för mycket låghaltig mark som park i det ursprungliga förslaget, men rimligen borde man i det förslaget istället ha tagit ett riktigt helhetsgrepp, med såväl det här området som förhållandet mellan parken och Huddingevägen med all dess impedimentsmark. Nu blir det istället ett nytt duttande som inte riktigt orkar ta hänsyn till helheten.

Vad gäller spårvagn så svänger den rimligen sydväst på Östbergabackarna vid rondellen nordväst om den nya bebyggelsen.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ställde bort mitt halvtomma glas och hämtade mitt halvfulla istället: det kan ju faktiskt vara så att den här tilläggsplanen kommit till just på grund av den typ av kritik som kommit från bland andra Yimby.
Arvid Bäärnhielm
67 Inlägg
Christian S skrev:

Min första tanke gick också till spårvagnens fortsättning (ville dock hämma spårnördandet lite och självcensurerade mig). Kan de inte flytta östbergavägens sträckning för att låta dessa hus kanta den nya sträckan? På så sätt blir södra årstafältet inte avgränsad av en väg, men av huskroppar.

Volymerna i skisserna är dessutom kompletta med öppna kvarter redan. Hur blir det så i ett så här tidigt stadium?

Är skogen söder om så pass värdefull att inte hela rasket kan exploateras? En enorm yta ska ju bevaras på årstafältet. Visst finns det höjdskillnader, men södermalm visar ju att det är charmigt med utsikt över hustaken och vägar med lutning.

Jag tänker spontant att det känns rätt med en väg som avgränsning av parken. Mitt referensområde är väldigt begränsat till enbart Vasaparken, men där är min känsla att det ju är ifrån Odengatan och Dalagatan som man "går in i parken". Den södra sidan, som avgränsas av husen längs Eastmansvägen, känns däremot lite som "bortre hörnet", alltså dit man bara kommer om man gått igenom parken. (Den västra sidan, mot Torsgatan, avgränsas ju till stor del av en bergvägg, så den delen räknar jag lite bort). Men jag kanske är lite färgad av att utgå från vänners lägenhet på S:t Eriksplan.
Senast ändrad 25 mars 2014 09:59
Christian S
653 Inlägg
Arvid Björkqvist skrev:

Jag tänker spontant att det känns rätt med en väg som avgränsning av parken.

Du har nog rätt, vad jag är rädd för är att vägen inom området som blockeras vid rondellen blir en väg av södermalmsallétypen. En skuggig nedsänkt väg som knappt någon besöker än de närmast sörjande. Det intressanta är väl vilken väg som leder till korsningen med huddingevägen. Den blir automatiskt huvudgata.

Huset som blockerar en rak fortsättning från rondellen in till det skissade området. Är inte det väldigt onödigt? Så vitt jag minns tänkte man anlägga en spårvägshållplats nordöst om denna rondell, så man vill ha raka vägen till denna plats á la space syntax.
Arvid Bäärnhielm
67 Inlägg
Christian S skrev:

Du har nog rätt, vad jag är rädd för är att vägen inom området som blockeras vid rondellen blir en väg av södermalmsallétypen. En skuggig nedsänkt väg som knappt någon besöker än de närmast sörjande. Det intressanta är väl vilken väg som leder till korsningen med huddingevägen. Den blir automatiskt huvudgata.

Ja, då förstår jag helt din reaktion. För där håller jag helt med.
Christian S
653 Inlägg
Skulle det vara möjligt att få någon från white arkitekter att uttala sig om skissen?
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Det är väl ganska tydligt att det är gatan längs med parken som ansluter till Huddingevägen och därmed blir huvudgata. Jag tycker att man som vanligt är för feg när det kommer till att bygga ihop med befintligt område, i det här fallet Östberga.

Ritade upp ett förslag som faktiskt integrerar den nya bebyggelsen med den befintliga, inte bara kommer ganska nära, utan faktiskt bygger ihop. Jag har upptäckt att spårvägen (grön på kartan) skulle kunna gå rakt igenom det "mittersta" Östbergaområdet, svänga sydost på en ramp längs fotbollsplanen efter det och sen gå Sävstaholmsvägen-Örbyleden. Jag vet att det är brant ner mellan Östberga och Liseberg, men tror det skulle kunna gå. Vill man hellre dra spårvägen till Älvsjö går väl det att göra via Götalandsvägen, men i så fall förmodligen på bekostnad av fotbollsplanen ifråga (eller så får man då dra spåren längs Östbergabackarna, går nog det med).

Rött är nya eller förlängda vägar, blått ytterligare bebyggelse.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Rasmus Larsson
108 Inlägg
Marcus Bokvist skrev:

Jag tror man inte behöver vara så rädd för ordet karaktär. Det kan fel använt bli ett slagträ för att stoppa allt. Men min tanke var mer att om man inte gjorde en sanering utan byggde igen luckorna stadsmässigt så skulle man kunna känna av arvet ("karaktären") men ändå få en stadsdel med bra stadsmässighet. Reform istället för revolution, men utan att förlora målet, bättre stadsmässighet, stängda kvarter, lokaler i bottenvåning, bra orienterbarhet och gåbarhet.

Klockrent! Precis så gör man för att skapa bra stad där stadsdelar och kvarter får en unik identitet och en egen historisk berättelse.
Sida 7 av 7

Söderort mellan Södertäljevägen och Huddingevägen - vad göra?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter