Mycket vettigt har ju redan sagts här, som jag håller med om. Söderort skulle må bra av en spårvagns-M som binder ihop med Spårväg syd i Älvsjö, överdäckning av E4 skulle göra att västberga bleve hopbundet med Telefonplan (kanske med ett stort torg över E4 där Mikrofonvägen och Västbergavägen möts istället för en rondell under en motorväg som idag ...). Med en ordentlig förtätning skulle en pendelstation norr om Västberga inte alls vara fel, speciellt om den kombinerades med en stor fin gångtunnel under spåren som i Barkarby eller Sumpan.
En annan sträckning jag tror skulle kunna vara ganska bra är om man grenar av tvärbanan från Årstaberg och drar den ner till Högdalen, med en station i Örby där man kan växla med spårväg syd/linje m. Det skulle öppna upp ganska många intressanta resmönster i hela söderort.
Sen för att dra bort diskussionen lite från infrastruktur så tror jag att något som skulle göra stor skillnad i hela söderort är att låta folk bygga nästan vad de vill på sina villatomter, så som Lisa Deurell föreslog i en utmärkt artikel på Archileaks,
här. Vi har ju numera blivit ganska bra i Stockholm på att omvandla gamla industriområden till stenstadspastischer, som i Sjöstaden, Liljeholmen, etc. Något som jag tror skulle bli långt intressantare är om vi öppnar upp egnahemsområdena för förtätning. Infrastruktur skulle naturligtvis hjälpa till med detta, men den stora skillnad som krävs här är lag och plan-ändringar.