I en helt annan debatt (kring
diskursurbanism) spårade frågan ur och kom in på Annedal ett tag, ett område som inte verkar diskuterats här annat än i någon enstaka yttrandetråd kring ett eller ett par kvarter.
Big picture-time alltså.
Dagens Annedal ligger i princip i rektangeln Ulvsundavägen-Bällstaån-Tappvägen-Bällstavägen.
En naturlig utbyggnad är dock att hela triangeln Ulvsundavägen-Bällstaån-Bällstavägen exploateras, samt att Sundbyberg bygger lite på sin sida väster om Marabouparken.
I framtiden kan vi också räkna med en tvärbanehållplats vid Solvalla (på Kistalinjen)och eventuellt även en pendeltågsstation där. Ulvsundaleden går på en viadukt över Bällstaån och järnvägen, så det är inga problem i sig att ta sig till denna station, även om det i dagsläget väl mest är byggupplag där idag.
Jag tror på bl.a. följande insatser (vissa kanske redan är beslutade):
- förläng Tappvägen upp till Järnvägsgatan,
- se över stråket Landsvägen-Bällstavägen, kan central Sundbyberg växa ditåt?,
- se över sambanden med Mariehäll och Ulvsunda söder om Bällstavägen,
- exploatera längs Ulvsundavägen (på båda sidorna; markparkeringarna vid Solvalla bör tas bort).
Jag tycker att det här området hänger på gränsen för att vara centralt nog för att det ska gå att integrera i staden, samtidigt som jag tror att byggarna helst gör bostadsenklav av det. Att det i norr och söder är omgivet av villaområden talar lite emot att det har en bra stadsframtid, medan närheten till Sumpan och i viss mån kollektivtrafiken i väster talar för. Vad tror ni?