Flera har säkert uppmärksammat att bebygglsen vid Krillans krog vid Kristineberg stoppades på grund av buller. Här är dn del av motiveringen från Länsstyrelsen som stoppade Bromma.
Det går alltså inte att bebygga helt vanliga bostadshus på Kungsholmen eftersom det hotar riksintresset Bromma. Med en sådan lagtolkning blir bara brådskan att bli av med Bromma flygplats än mer trängande.
Tillgodoseende av riksintresset Bromma flygplats
Swedavia bedömer att flygtrafiken på Bromma kommer att öka framöver. Det
område kring flygplatsen som avgränsas av flygbullernivån FBN 55 dB(A) skulle
enligt den av Swedavia presenterade preliminära prognosen öka i flygplatsens
längdriktning. Planområdet, som ligger nära in- och utflygningslinjen, skulle då
komma att ligga inom det område där FBN 55 dB(A) överskrids. En mer slutlig
prognos kommer enligt uppgift från Swedavia att kunna föreligga först under
2015.
Flygplatsen som riksintresse enligt miljöbalken innebär att flygplatsens funktion
också på längre sikt ska kunna upprätthållas. Trafikverket är ansvarig myndighet
för att lämna uppgifter om riksintressen för kommunikationsanläggningar. Länsstyrelsen har i februari 2014 i en skrivelse till Trafikverket begärt att riksintresset
Bromma flygplats avgränsas vad gäller bland annat influensområdet för flygbuller.
Det råder för närvarande en osäkerhet om vilken framtida trafikering på Bromma
flygplats som kan hävdas i riksintressefunktionen och vilken bullerutbredning den
kan föra med sig.
Med hänsyn härtill anser Länsstyrelsen att den antagna detaljplanen genom att innehålla bostads- och förskoleanvändning, kan utgöra en risk
för påtaglig skada på flygplatsens funktion som kommunikationsanläggning av
riksintresse för luftfarten.
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollect..
Senast ändrad 19 april 2014 21:59