Vad tror ni om följande förslag:
Låt Essingeledens och Södra länkens inre två fält upptas av räls. Stationer kan vara 80 meter med ö-plattformar. Helautomatiska tåg. Vid Norra länken tar spåren istället upp Värtabanan och fortsätter så (tvåspårig ända till Lidingövägen där den byggs i den framtida Östra länkens mitt).
Möjliga stationsval: Nyboda, Gröndal, Stora Essingen, Lilla Essingen, Thorildsplan, Lindhagensgatan, Pampas (invid Karlbergs kanal med byte till blå linje med nya station där), Tomteboda/Karlberg (byte till ev ny pendeltågsstation om spårlutning tillåter), Karolinska, Norrtull, Albano (byte till ny station på röda linjen samt till ny station på Roslagsbanan), KTH norra, Storängsbotten, Lidingövägen (byte till ny viaduktstation på Röda linjen), Värtastaden norra, Värtastaden södra, Finnboda, Sickla (byte till blå linje samt Saltsjöbanan), Skärmarbrink (byte till gröna linjen), Årsta torg/Valla, Årstaberg (byte till pendeltåg).
Fördelar: Sträckningen finns redan och går lätt att planerna in när Östra länken ska byggas.
__________________
När får vi se Lindhagen II?