Arvid Björkqvist skrev:
Nja, det där är ju en lite väl optimistisk slutsats. Hade jag kunnat rita bra så hade jag kunnat rita ringar kring uppgångarna som markerar 350 meters avstånd. Då skulle du lätt kunnat se att det finns ganska mycket område som inte ligger inom dessa ringar. Det ser dessutom inte ut som att det är särskilt lätt att röra sig emellan dessa två stationer gåendes (jag har varit där en enda gång, så jag kan inte uttala mig av erfarenhet, bara utifrån hur det ser ut på kartan). Det betyder att avstånden ökar, då man inte kan räkna avstånden fågelvägen.
Men utan förtätning samt spårvagn/tunnelbana på Värtabanan så ser jag dock inte att det behövs någon station där, oavsett hur lätt det är att bygga.
Mellan Artemisvägen 19 och Värtavägen/Furusundsvägen är det max 850 meter fågelvägen (lite mer än jag antog). Google maps säger 1.2 km med en gångväg som jag håller med om är lite snirklig. Är det rimligt att då satsa på 2 nya uppgångar vid en ny station, där de nya uppgångarna skulle ligga runt 250-300 meter till närmasta T-baneuppgång vid de gamla stationerna?
Angående Värtabanan så kan man ju be till gudarna att det gick att ta 1½ meter av nationalstadsparken till en dubbelspårig järnväg där den går idag. Det måste ju vara möjligt om det finns tydlig politisk vilja, t ex norra länken, och tvärbanan till universitetet över Bergshamra, innebar ju ett större intrång än så i parken. Det handlar ju trots allt om kollektivtrafik så det borde nog gå att få med Miljöpartiet också.
Senast ändrad 9 maj 2014 13:56