[QUOTE=Signatur: Hansson][QUOTE=Johannes Westlund][QUOTE=Signatur: Hansson]
Johannes Westlund skrev:
Signatur: Hansson skrev:
Johannes Westlund skrev:
Signatur: Hansson skrev:
Det är trångt nog som det är redan idag på Korsvägen. Värre blir det i framtiden när Västlänken är klar och trafiken tar ett skutt uppåt. Att blanda alla trafikslag i ett enda plan sätter ner kapaciteten kraftigt.
Självklart ingår en t-banestations anslutning även vid Korsvägen i detta scope, annars blir verkningsgraden och nyttan för låg på övriga tunneleringar! Hela Storkringen måste byggas ut för tunnelbaneliknande kapacitet med långa spårvagnar a la tunnelbana. Det funkar inte att passera Korsvägen i markplan med dem eftersom de blir alldeles för långa. Som tur är så finns det ett massivt berg väster om Korsvägen. Där kan man dra de nya spårvagnsspåren och passera under Västlänken med rulltrappor upp till station Korsvägen. Det ger effektiva, snabba och väderskyddade byten. Det påminner mycket om byten mellan pendeltåg och tunnelbana i Stockholm vis station Odenplan, se
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockho...
Nej man bör absolut inte gå under VL. VL läggs i det djupaste läget om jag inte missminner mig... Självfallet bör man gå _ÖVER_ VL. Precis som för övrigt Allélänken är tänkt att göra. Jag håller med dig i sak, hela kringen är viktig, men den här tråden fokuserar på Chalmerstunneln till Annedalsmotet som en etapp och är inte en diskussion eller utredning om hela kringen.
Du kan inte passera över Västlänken/Korsvägen med spårvagn i tunnel. Det får inte plats. I leran så är det för grunt och i berget så kommer man att dra den igenom diverse underjordiska rum tillhörigt skolan i markplan. Det återstår enbart att passera under Västlänken i berget. Varför skulle det inte gå? Jämför tunnelbana och pendeltåg i Stockholm.
Jag nyanserar mig lite. Det beror på om VL läggs högt eller lågt. Det tycks inte vara beslutat. Om VL läggs högt så kan det bli trångt att gå över. Då får man dyka djupare. En samplanering av projekten hade varit åtråvärt. Det är alltid mycket svårare att få till retrofits. Istället väljer Göteborgs stad att satsa på biltrafiken - trots att den ska minska med 25 procent till 2035.
Stationen tycks hamna i läge högt, det verkar redan bestänt. De räknar inte med någon som helst förändring av biltrafiken efter att stationen är klar. Allt annat ökar men volymen biltrafik är oförändrad. Det framgick när de var nere och informerade vid Korsvägen förra veckan.[/QUOTE]
Mystiskt. De har ju presenterat en trafikstrategi med målsättningen att minska biltrafiken med 25 procent. Följer de inte sina egna strategier?[/QUOTE]
Det gör de garanterat. Biltrafiken har ju också minskat, i relativa termer. Men i absoluta tal så sker ingen minskning. Det är det som jag har sagt hela tiden i debatten tidigare här. Utbyggd kollektivtrafik och förtätning minskar visserligen bilåkande, per individ, men netto i absoluta tal så sker ingen minskning. Varför det är så är ju inte så svårt att förstå egentligen. För tillkommande nya individer så finns det alltid en andel som inte kan åka kollektivt, av många goda anledningar. Det är inget stort problem och heller inte mycket som går att göra åt.[/QUOTE]
Biltrafiken ska enligt trafikstrategin minska 25 procent i absoluta mått mätt jämfört med dagens absoluta nivå. Men samtidigt vill trafikkontoret satsa 800 miljoner på att skapa en ökad kapacitet på Götaleden och satsa ytterligare okänd summa på att gräva ner biltrafiken och skapa ökad kapacitet genom korsvägen. Det finns inget som helst vetenskapligt stöd för att det minskar trafiken. Tvärt om är detta åtgärder som stimulerar till mer biltrafik! Station Korsvägen ska öppnas omkring 2026 om jag inte minns fel. Trafikstrategin avser fram till 2035. Är det så att man skjuter problemen framför sig och tror att all minskning ska ske mellan 2030 och 2035? Svensk målstyrning i ett nötskal. Man sätter mål och sedan skiter man i dem.
http://ljungbergsblogg.blogspot.se/2013/06/att-sa..
Senast ändrad 31 maj 2014 17:31