Den är brotypen är mer av en linbana med gondol, men hängande från en balk. Den är väldigt ovanlig just för bilismen kräver bättre kapacitet. Då balken ligger ~50 meter ovan vattenytan kan större fartyg passera när gondolen inte rör sig.
Exempel på gammal viktoriansk bro:
http://en.wikipedia.org/wiki/Newport_Transporter_..
Det slår mig att det skulle kunna vara relevant för gång/cykelpassager i Stockholm. Viktorianska nitade fackverk kanske inte är så snygga men vi är inte begränsade till dem i nuvarande byggteknik.
Det skulle kunna vara relevant för platser som gröndal-reimersholme, norra-södra hammarbyhamnen, kastellholmen-allmänna gränd. Där det senare skulle vara mer av en turist-attraktion, där man kan bygga utsiktsplats ovanpå balken, med vyer ut över historiska platser i staden. Gröna lund har redan pelare med dekorerade kronor i topp som den kan smälta in i.
Existerande broar har överfartstider på 1-2 minuter för 100-200 meter. Kapacitet per överfärd beror på dimensionering för maxvikt och yta, men det ligger i klass på hammarbysjöns färja. Man kan välja flera parallella gondoler i samma bygge för att öka täthet på passager. Den är eldriven och tyst. Troligtvis vill man dock ha den bemannad för att övervaka och undvika olyckor.