Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

T-bana till Älvsjö

Sida 1 av 3
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Det borde finnas tunnelbana till Älvsjö.

Det har ibland varit tal om att dra ut gröna linjen från Hagsätra. Ett problem är att Älvsjö då skulle hamna 10 t-banestationer bort från Gullmarsplan och fordra 17 minuters tunnelbaneresa (Gullmarsplan-Hagsätra tar 14 min idag). Det skulle göra resvägen ganska ointressant jämfört med alternativ (bil, cykel, tvärbana/pendel).

I stället skulle det nog vara mer intressant att dra en t-banelinje i marknivå från Globen, parallellt med Sockenvägen och väg 226, med stationer vid Enskede Rackethall, Örby och Älvsjö. Runt dessa stationer kan man sedan förtäta. Sträckan Gullmarsplan-Älvsjö skulle ta ungefär 7 minuter, och kan bli huvudgren av den gröna linjen medan man i stället kör anslutningståg på sträckan Gullmarsplan-Hagsätra.

Om linjen Hagsätra-Älvsjö skulle visa sig lönsam att bygga även efter att detta projekt genomförts, så går det förstås att göra Älvsjö till en genomfartsstation för tunnelbana.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 25 november 2008 02:56
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Ännu en gren på Gröna Söderut? skulle bli (för Sverige) extrema trängselproblem. Jag skulle ändå välja att gå vidare med Hagsätra-grenen, som enligt gamla planer skulle senare överföras till Blåa (som en grenen söderut, andra är Nacka). Jag gillar mer den planen.

Ett annat spår som jag gärna ser vidaredraget till Älvsjö är Salsjöbanan. Slussen-SödraStation-SÖS-Årsta-Årstafältet-Älvsjö. I tunnel.

så, har andra idéer än HG, men låt idéerna flöda! fler idéer att väga mot varandra gagnar oss alla.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Som sagt behöver inte alla dessa grenar passera norr om Gullmarsplan. Man skulle kunna tänka sig att en gren kör Skarpnäck-Gullmarsplan-Älvsjö.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Erik Sundin
31 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: Februari 2008
Då skulle inte vi på skarpnäckslinjen bli glada om man måste springa i trapporna i Gullmars bara för att komma in till stan... ;-) Tycker för övrigt att linje 17 vore bäst att överföra till ev. framtida blå förlängning så att man håller ihop linjerna någorlunda geografiskt, speciellt om man förlänger Skarpnäck mot Älta och Tyresö som det var tänkt en gång i tiden.
Bäst vore om linje 17 kunde dyka ner i tunnel norr om Skärmarbrink och ta av åt nordost med stationer vid Sjöstaden och Sofia för att sedan gå ihop med nackagrenen.
Senast ändrad 26 november 2008 00:54
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
Vad innebär det att överföra en linje till den blå delen av tunnelbanan?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Det skulle innebära att man bygger om Gullmars så att Hagsätragrenen går ner i tunnel och istället för att gå ihop med de andra grenarna in mot stan så viker den av lite österut för att via östra Söder kopplas ihop med Blåa. På så sätt blir det en ny koppling till City söderifrån samt plats på spåren för fler tåg från/till Farsta och Skarpnäck.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag tror vi haft en liknade diskussion förut, då jag (om jag minns rätt) föreslog att just Hagsätragrenen skulle dras i tunnel till Hammarbysjöstad/Danvikslösen - Värtan/Ropsten - KTH - Odenplan - Norra Station/KS - Solna Station.

Invändningen var den stora höjdskillnaden: Gullmars ligger cirka 40 meter (tror det är mer) över havet vilket skulle innebära en brant lutning. Det skulle funka om Hagsätralinjen dök ner i tunnel redan strax norr om Globens station. Då skulle dess platform vid Gullmars ligga 10-20 meter under de andra linjernas plattformar.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Såvitt jag förstår är främsta vinsten med att dra (Älvsjö-)Hagsätra-Gullmarslinjen som en gren av den blå banan att det då bara blir två grenar på varje. Vilket kan möjliggöra ökad turtäthet. Maxtätheten genom stan är var 1,5:e minut vilket innebär var tredje på en av grenarna om de är två och var 4,5:e om de är tre.

Ingen stor skillnad kanske, men om turtätheten sjunker i centrum sjunker den desto mer i ytterändarna.

För övrigt undrar man varför man inte klarar att göra som man gjorde i Rotterdam redan på 70-talet - dela tågen vid grenarna och köra halva tåget ena grenen och andra halvan den andra. Det skulle väl kosta för många förare, men den ursäkten slipper man om man automatiserar.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
PS till HG:
Den stora vinsten med att dra ut banan är kanske inte att man kan åka t-bana från Gullmarsplan till Älvsjö utan att man kan nå pendeltåget lätt från Hagsätra och de stationer som ligger därinnanför.
Thomas Persson
79 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Gustav Svärd skrev:

Ännu en gren på Gröna Söderut? skulle bli (för Sverige) extrema trängselproblem. Jag skulle ändå välja att gå vidare med Hagsätra-grenen, som enligt gamla planer skulle senare överföras till Blåa (som en grenen söderut, andra är Nacka). Jag gillar mer den planen.

Ett annat spår som jag gärna ser vidaredraget till Älvsjö är Salsjöbanan. Slussen-SödraStation-SÖS-Årsta-Årstafältet-Älvsjö. I tunnel.

så, har andra idéer än HG, men låt idéerna flöda! fler idéer att väga mot varandra gagnar oss alla.
Thomas Persson
79 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Gustav Svärd skrev:

Ännu en gren på Gröna Söderut? skulle bli (för Sverige) extrema trängselproblem. Jag skulle ändå välja att gå vidare med Hagsätra-grenen, som enligt gamla planer skulle senare överföras till Blåa (som en grenen söderut, andra är Nacka). Jag gillar mer den planen.

Ett annat spår som jag gärna ser vidaredraget till Älvsjö är Salsjöbanan. Slussen-SödraStation-SÖS-Årsta-Årstafältet-Älvsjö. I tunnel.

så, har andra idéer än HG, men låt idéerna flöda! fler idéer att väga mot varandra gagnar oss alla.


Ursäkta, det blev visst fel ovan

Instämmer helt! ...men Saltsjöbanan?
Den finns där, ja... men bygga vidare på?
Ok om den vek av mot Forum Nacka och Jarlaberg
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Det här är ju aktuellt igen, i och med planerna för södra Älvsjö, Älvsjö/Örby eller vad man nu vill kalla det. Den enda sträckningsbild jag hittat är den här:


Jag har ett par invändningar mot det. För det första är dragningen den som föreslagits när linjen skulle gå ovan jord, men som jag förstått det är förslaget nu att dra en tunnel. För det andra vänder jag mig mot bristen på en mellanliggande station. Jag vet att det är snordyrt att anlägga tunnelbanestationer, men ska det finnas någon poäng med att dra en tunnelbanelinje på ett sätt som inte ger någon bättre kontakt med den centrala stan, så är det väl att skapa tät bebyggelse där man anlägger den - och då borde man bygga för att det ska vara tätt även mellan stationerna.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Hur ser det ut med berggrund etc inom och runtomkring området? Finns det tekniska anledningar att undvika vissa platser?

Den sträckning du har hittat är väl ganska bra om man lägger en station vid industriområdet och gör stad av det och skogen på andra sidan framöver?
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Christian S skrev:

Hur ser det ut med berggrund etc inom och runtomkring området? Finns det tekniska anledningar att undvika vissa platser?

Den sträckning du har hittat är väl ganska bra om man lägger en station vid industriområdet och gör stad av det och skogen på andra sidan framöver?


Jag har för mig att det är besvärliga grundläggningsförhållanden i området.

För tolv år sedan gjordes en utredning (se t.ex. diskussion i Postvagnen) som kom fram till till det något ointuitiva resultatet att det skulle bli billigare att "göra en Bagarmossen" och gå ner i tunnel direkt efter T-Rågsved än att gå i ytläge fram till industriområdet och sedan gå ner i tunnel sista biten in till Älvsjö station. Jag har inte läst själva utredningen men kan tänka mig att om man går ner i tunnel redan efter Rågsved så kan man sedan gå i berg hela vägen till Älvsjö. (Billigast skulle förstås det rena ytalternativet bli.)
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Lera och gammal sjöbotten, såvitt jag vet, så det stämmer nog att man måste börja tunnla tidigt för att få bra förhållanden. Vill minnas att jag också läst det någonstans.

Problemet med en sån här förlängning är ju att den skriker efter att förlängas vidare norrut sen, och vips har man ritat in en gigantisk rosa bandet-ögla från Hjulsta ner genom stan till Älvsjö och sen upp igen över en ny kungsholmsbana och ut mot nordost.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Vore det verkligen det så illa om det går en tunnelbana upp från älvsjö norrut?

Västberga industriområde och Östberga/Årstafältet skulle må bra av närhet till tbana.

Kan man sedan koppla Årstaberg med Liljeholmen och vidare upp mot kungsholmen så är det ju en riktigt bra linje.
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2012
Det vore väl ganska bra med en sådan förlängning av linjen, men det hade ju varit trevligt om man explicit hade planerat för något sånt redan när den gjordes, för att undvika den typen av lösningar som det blev med Odenplansskytteln till KI, som nu inte alls verkar vara förberedd för en Kungsholmenbana. Vi får se hur det blir nu, just nu har väl bara Wennerholm hojtat att han tycker en station till vore kul, men inte så mycket mer. Men lite känns det som om moderaterna försöker triangulera genom att påbörja tunnelbaneförlängningar i varje ända av sossarnas lila och mps orangea linje, utan att någonstans nämna det viktigaste med dem, nämligen tunneln under Riddarfjärden mellan Kungsholmen och Söder.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Om man börjar prata om den sträckningen så börjar man nog prata prioriteringar av infrastrukturpengar, och därmed pengarna som går till förbilfarten.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Jag tror nog inte på en sån evighetslång linje egentligen, men något som samlar upp Sol-, Väst- och Östberga in mot stan vore smutt. Liksom en Kungsholmsbana.

Men hur jag än vänder på det har jag svårt att se att den här snutten i sig själv ger tillräckligt mycket.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Jag tycker att de här 140 000 bostäderna som ska byggas är en god grund att tänka om på vad som ger tillräckligt mycket.
Sida 1 av 3

 > Infrastruktur
T-bana till Älvsjö

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9603 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky