Matthias H. skrev:
Mikael, jag pendlar dagligen Kba-Gbg. 4 av 5 arbetsdagar i veckan är det signalfel, trångt på centralen och andra problem. Detta gör att jag tappar ca 5-10 min arbetstid per resa. Det blir jäklig mycket tid på ett år.
Jag kommer tappa ca 2-3 minuter med Västlänken per resa (ett extra stopp Korsvägen o Haga vs Liseberg, att stationen hamnar norr om dagens tappar jag inget på) då jag jobbar i Nordstan i jämförelse med idag när det fungerar den enda arbetsdagen i veckan. Resterande 4 av 5 arbetsdagar kommer jag spara tid när Västlänken är på plats då jag tror att systemet kommer bli mer tillförlitligt då kapaciteten ökar när man har två alternativ att köra tågen för att inte tala om att Centralen också kommer vara en genomfartsstation. Alla problem som är i dagsläget tar inte du eller någon annan motståndare hänsyn till för ni vet inte hur det ser ut i verkligheten men det har uppenbarligen politikerna tänkt på när de beslutat om Västlänken eftersom dom har tagit alla dessa förseningsrapporter från olika människor på allvar.
Sent svar, Mattias. Lindrigt uttryckt.
Jo, jag är fullt medveten om att det är ideliga förseningar inom tågtrafiken. Eller rentav att de ställer in tågen. Detta har en mängd orsaker, många kommer sig av långvarigt bristande underhåll.
De har däremot mycket lite att göra med säckstationen. När Västlänken ska trafikeras av pendeltågen introduceras ännu en känslighet. Störningar kommer då att kunna spridas mellan Almedal och Olskroken som är kritiska knutpunkter. Tyvärr är det alltså inte så att Västlänken löser de problem som många tågpendlare svär över idag.