Ett litet tanke-experiment! Hongkong-baserade MTR (som förutom sitt ägarskap av Hongkongs metro också står för driften av Stockholms tunnelbana) har som affärskoncept att bygga stora bostads- och affärs-komplex i koppling till tunnelbanestationerna de konstruerar - de garanterar stationens kundunderlag från början, så att säga. Kunde samma koncept drivas i Sverige? Jag har bollat med lite siffror i Malmö.
Malmös mark är till stor del ägd av kommunen. Man kunde tänka sig ett partnerskap där MTR åtar sig att bygga och driva metrolinjer i Malmö i utbyte mot stationsnära mark som de kan exploatera. För Malmö stad blir det "gratis" - de förlorar mark men vinner en kraftigt uppgraderad kollektivtrafik.
Jag tänker mig 4 linjer i olika utförande.
Lila linjen är en metrolinje i Köpenhamnskt utförande(förarlös, små vagnar, hög frekvens). De centrala delarna konstrueras under gator enligt cut&cover-metod, medan de perifera (söder om John Ericssons väg) anläggs i högbana. Högbanan slutar söder om Emporia.
Gröna linjen är snarlik den ovanstående. Från Potatisåkern till Annelund är den underjordisk (cut&cover fram till Dammfri och därefter tunnelborrad). Efter Annelund går även denna i högbana genom ett kraftigt ombyggt Rosengård. Högbanan övergår till avskärmade markspår vid Yttre Ringvägen, och fortsätter så hela vägen till Klågerup.
Röda linjen påminner mer om S-tåg och har förare. Denna linje startar i Malmö C övre och kör längs Kontinentalbanan. Efter Fosie fortsätter vartannat tåg på nya markspår längs E22:an till Vellinge och vartannat till Hyllie(evt. på nya spår inklämda i Ringvägen för att inte konkurrera med andra tåg).
Blå linjen liknar den ovanstående. På upprustade spår kör tät trafik mellan Malmö C övre och Lomma.
Genom att jämföra metrosystemet med en karta över Malmö stads ägor, kan man peka ut stationsnära områden som kan "doneras" till MTR(se länken nederst).
56 hektar ägs direkt av kommunen, och 23 är uthyrda av kommunen under så kallad tomträtt. Om man förutsätter att kommunen har möjlighet att "ge bort" alla dessa områden, och att MTR bygger lägenheter med hög exploateringsgrad(500%) på dessa områden, kan man ställa upp följande ekvation:
~800,000 m2(tomtyta som ges till MTR)*5(exploateringstal)=4,000,000 m2.
4,000,000*26,000(snittkostnad för att producera en m2 lägenhet i Malmö exklusive markpris)=104 miljarder
4,000,000*32,000(höftning på vad man kan få betala för att köpa en m2 nyproducerad lägenhet i Malmö)=128 miljarder
128-104=24 miljarder. Slutsats: Ifall MTR kan bygga metrosystemet för t.ex. 20 miljarder(Köpenhamns metro, som är lite mindre, kostade 18 miljarder SEK), får de en ren vinst på 4 miljarder, plus att de får kontrakt på att driva själva systemet. MTR hade i 2012 en omsättning på ca 300 miljarder kronor.
Finns säkert en massa brister och orealistiska delar i mina tankar som jag själv inte uppmärksammat, men tänkte i alla fall dela med mig!
En detaljerad skiss på linjer och tomter kan ses här:
https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zvS39v..
Senast ändrad 10 september 2014 17:17