Jag håller med om att det är upp till kommunen att allt som bygger blir bra. Tyvärr har inte alla kommuner alltid kompetens för att avgöra vad som är bra eller dåligt eller styrka att hålla emot när de stora företagen ska gå in och bygga Förort 3.0.
Det finns en stor risk till att detta är början på ett nytt miljonprogram. Med bostadsbrist å ena sidan och en quickfix å andra sidan, tillåts både det ena och det andra byggprojektet att uppföras, helt utan att lära av historien.
MTR vill säkert bygga en linje med en sekvens av förorter. Ett pärlband. Visst,varje område kring varje station blir säkert väldigt tätt om MTR får bestämma. Men däremellan vill man väl inte ha möjlighet att gå eller cykla, för då väljer man ju inte tunnelbanan. Det som istället händer är att kommunen tvingas bygga ut motorvägar parallellt med tunnelbanelinjen, och så är vi där igen...
Dessutom ser det på skisserna ut som att man föreslår stora komplex kring varje station. Det som behövs är ju ett mycket mer finmaskigt fastighetsägande, där kvarteren har flera olika fastighetsägare, med olika upplåtelseformer och separata ekonomier (som har olika gentrifieringscyklar).