Intressanta åsikter. Att det krävs bättre vetenskapligt underlag håller jag med om, sen kan det ju dras olika slutsatser även av sådant.
Daniel Andersson skrev:
Mark i städer utgör en liten del av landets yta, men den natur som finns där är extra viktig då en så stor del av befolkningen bor där. Att verka för goda förutsättningar för fauna och flora i stadens skogar kan ses som ett hygienkrav
Jag håller med om den första meningen, men inte den andra. Jag tycker vi ska ha grönområden i städer
för människors skull. Det gör att jag inte bryr mig så mycket om biologisk mångfald i städerna. Finns det ett ovanligt ängsgräs eller ett habitat för en viss skalbagge i en stad tycker jag inte att det är ett skäl till detta skyddas på stadsutvecklingens bekostnad. Det naturliga är stadens antites - staden är tuktad, och att det även gäller parker och grönområden ser jag inte som något konstigt.
Stadsparker (som Humlegården och Vasaparken i Stockholm eller Trädgårdsföreningen och Slottsskogen i Göteborg) är tuktade, onaturliga platser. Behöver dessa vara mer naturliga, ha säkrade spridningsvägar till omliggande grönområden? Jag tycker inte det. (Möjligen är Slottsskogen sammanlänkad med ett vidare grönområde, de andra inte.)
På samma vis tycker jag att vi bör hantera grönområden längre ut i städerna - de ska kultiveras för att passa mänskliga behov, inte bevaras för att de råkar finnas där.
Fotnot: De av oss som även rör sig utanför städerna vet förstås att även "naturen" är något annat än naturlig. Vi har i Sverige ett kulturlandskap, där såväl öppen mark som skog brukas och anpassas för mänsklig nytta. Sett till andelen reservat är det väl rent av så att det finns mer naturlig mark i stadsnära läge än det gör i södra Sverige i övrigt. Huruvida det är rimligt eller ej kan man ju tvista om.