Jo, nu har jag fått fram planhandlingarna över området, och det är ju (den mycket utbyggda) Järla skola norr om Järla skolväg. Men Eklidens och Nacka gymnasium? Såvitt jag minns, så döptes Nacka läroverk om till Eklidens skola i samband med grundskolereformen 1962. Dessa byggnader syns på höjden i Googles bilder, och vad jag förstår av handlingarna ska de inte rivas. Birka skola blev klar till ht -61, och högstdiet flyttade då dit från Järla. Ett antal år senare (sent 70-tal?) byggdes Birka (nästan till oigenkännlighet) om och till och fick namnet Nacka gymnasium. Högstadiet flyttade till Ekliden, alltså det som tidigare var Nacka läroverk. (Men i planhandlingarna står att det var Birka som döptes om till Ekliden. ) Är de båda skolorna mer eller mindre sammanbyggda nu, och är det alltså fd Birka skola som ska rivas?
Jag blir glad av att läsa handlingarna. Där tar de ju upp den värdefulla äldre miljön i området, som jag nämnde. Det revs en hel del gamla villor på 60-talet, bl.a. längs (den fd) Gamla Värmdövägen mittemot Nacka kyrka, men även en del runt Järla skola. Och jag blir glad av att de nämner den lilla Vikdalens skola, som då låg intill skogen, men som nu ser sig omringad av motorvägar och rätt så hiskliga kontorsbyggnader. Den syns från motorvägen, och mitt hjärta gläder sig varje gång jag ser att den ligger kvar. Apropå Vikdalen: på höjden ovanför villasamhället låg ett antal sekelskifteshus, som i början av 70-talet stod och förföll. Kanoniskt över infarten till Stockholm, och där stod alltså fina hus och förföll.... Jag undrar vad som hände sen. Ja, det är nog dags att ta sej en runda i området vid nästa Stockholmsbesök.
Den här planen är ju något av ett mönsterexempel! Man omvandlar röriga områden, men låter det fina vara kvar! Här ska staden ligga!
Senast ändrad 10 november 2014 22:28