Hans Jörgensen skrev:
Det finns nog många aspekter på den här frågan. I en Nordisk jämförelse får väl Gbg anses vara en storstad, men kanske inte i Europeisk jämförelse.
Sen kan också till synes jämförbara länder och städer fungera ganska olika.
Sverige, och kanske övriga nordiska länder, är väl extremt centraliserat jämfört med andra europeiska länder, som Tyskland eller Holland.
Jag är inte alls nån expert på ämnet (typ statsvetare) men man kan ju få spekulera lite.
Tyskland vet jag iallafall är uppdelat i delstater med stor grad av autonomitet, som har varsin "huvudstad". Det borde göra att även de lite mindre av dessa delstatshuvudstäder (i Gbg:s befolkningsklass), får en "storstadsmässighet" så tillvida att de får funktioner och institutioner med en viss status.
Andra fatkorer kan ha att göra med stadens reslation till sitt omland, om det t ex finns flera större "konkurrerande" städer inom pendlingsavstånd. Där skulle väl ioförsig Tyskland och Holland vara ett exempel på områden hög täthet av jämböridga städer, vilket kanske motverkar storstadsmässigheten för varje enskild stad.
Vidare utmärks väl storstäder av att ha diversifierat näringsliv, kultur&nöjesutbud samt medielanskap och kanske även prestanda i infrastruktur/kollektivtrafik.
Om de nämnda faktorerna stämmer tror jag inte befolkningstalet i sig avgör vad som är storstad.
Palma de Mallorca kallas väl världens minsta storstad (befolkningsmässigt som Malmö), och en faktor kan tänkas vara att den är Ö-huvudstad och därmed ohotad centralort.
Och Göteborg har ju vissa drag av ensidighet, även om näringslivet väl utvecklats till större mångsidighet. Men medielandskapet till exempel påminner mer om situationen i en bruksort. Den Stora Tidningen är den klart dominerande rösten som ofta talar om Staden som en enhet, och som tillråga älskar att jämföra sig med storebror Huvudstaden. GP:s ledarkrönikör Hjörne visar ofta prov på detta, att beskriva Staden och Göteborgarna som ett lag som strävar mot samma mål.