Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Snabbtåg Sundsvall-Malmö utom Stockholm?

Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
Jag och en kollega spånade igår på vad som egentligen vore Effektivast, och kom in på den vanliga tanken om en dragning av Förbifart Stockholm som en faktiskt förbifart, och inte en inom-villa-område-motorväg-i-tunnel (men just det är en annan tråd...) och funderade på om inte en snabbtågslinje som tar svängen förbi Stockholm, via Uppsala, Enköping, Strängnäs-(Södertälje?)-Linköping skulle kunna vara något.

Naturligtvis kopplat så att det finns två-tre möjliga pendel/t-banestationer att sprida ut trafiken mot stan från. Med tillräckligt snabb transport från snabbtågsstationerna och som sprider tillräckligt brett direkt, så borde "den sista biten" vara acceptabel (jämför med att komma till centralen när man egentligen vill någon annanstans i stan, man måste ändå byta, och genom att lägga flera "stjärnpunkter" på ytterkanterna kan man skapa god spridning och även redundans).

Så: varsågoda att skjuta ner det här ;)
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Länken Enköping-Västerås-Eskilstuna-Flen-Katrineholm-Norrköping finns redan, men kan säkert behöva rätas upp en hel del.

En annan möjlighet är att dra länken Enköping-Uppsala via Bålsta-Märsta-Arlanda flygplats-Uppsala.
Samt (kanske) en direkt länk Bålsta-Strängnäs.

EDIT: Inser nu att Kungsängen-Upplands-Väsby vore kortare, enklare och utan att det krävs broar.
Senast ändrad 20 november 2014 13:31
Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
När jag tittade närmare kom jag på att man kanske kan dra den väster om Järfälla-Färingsö-Ekerö-Södertälje (bortsett från Nimby, såklart). Då blir Arlanda en möjlighet.

Det gäller ju samtidigt att inte ha för många stopp - tanken är ju att vi ska transportera SNABBT, inte köra mjölkpallståg. Där är kanske bättre att göra en Stockholm-Uppsala-Arlanda-station mellan Upplands väsby och Järfälla, och sen ha nästa stopp i Södertälje. Spridningstrafiken från SUA löser man med pendel och t-bana.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Underlaget för höghstighetståg i Sverige är högst begränsat. Det naturliga målet för de flesta är Stockholms centrum, därifrån är kommunikationerna goda åt alla håll. En attraktiv restid är två-tre timmar. Resandet Sundsvall-Malmö/Köpenhamn blir inte inom överskådlig tid så stort att det motiverar ett förbifartsspår.
Den mesta tågtrafiken kring de större städerna är pendeltåg och regionaltåg (plus tunnelbana, om de räknas som tåg). Jag tänker mer i termer av att bygga ut spårnätet för den regionala trafiken.
Senast ändrad 20 november 2014 13:01
Albert L
117 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Maj 2013
en kortare järnvägssnutt skulle dock kunna byggas för att koppla ihop järnvägarna norr om stan, som skulle kunna ge viss avlastning på de centralare delarna

http:​/​/​www.​scribblemaps.​com/​maps/​view/​spår/​fwYmd2wZ4F

den där lilla biten borde ge möjlighet att köra tåg västerås-uppsala, via arlanda. Har man tillräckligt få stopp borde det kunna vara snabbare än bil mellan alla punkter som knyts ihop
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010

 > Infrastruktur
Snabbtåg Sundsvall-Malmö utom Stockholm?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter