http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2628744-klick..
Favorit i repris. En artikel i GP med karta som illustrerar vilka stadsdelar som har en förhållandevis stor dagsbefolkning och nattbefolkning i förhållande till hur många som är bosatta där.
Men det är inte det artikeln handlar om, utan den är en rapportering om brottslighet per invånare... vilket inte nödvändigtvis är relevant information på platser där få bor, men många vistas. Exempelvis är de allra mest brottsdrabbade områdena per invånare industriområden, mest på grund av att nästan ingen bor där.
Men jag gillar ändå kartan som jag tycker ger en indikation på att våra förorter inte är en total misär där man riskerar att bli rånad och misshandlad så fort man sätter sin fot där... vilket det ibland låter som att man riskerar bli. Utan statistiken tycker jag visar att det inte är så stor skillnad i brottslighet där mot andra ställen (dvs det är inga hårresande skillnader i brottslighet mellan områdena).
Men missförstå mig inte, jag tycker naturligtvis att förorter är platser som generellt sett fungerar mycket dåligt, men bara inte på grund av eventuell risk för att drabbas av brott där.
Senast ändrad 16 februari 2015 20:59