Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Höghastighetståg

Sida 2 av 18
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag själv börjar i den här frågan bli alltmer anhängare av att bygga det som en koncessionslösning där det privata näringslivet går in. Inte nödvändigtvis för att det blir bättre då, utan för att jag tror det är det enda sättet som det kan bli av inom en överskådlig framtid. Våra politiker saknar helt enkelt vilja och mod att driva igenom det här. Motorvägar törs man bygga en masse, spår verkar svårare...
Intressant också med priset på en förbindelse till Finland. Öresundsbron kostade drygt 20 miljarder, så det går bara man vill!
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 2 augusti 2008 21:26
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Priserna till Oslo och Finland är mina personliga uppskattningar, men givet hur mycket spår man skulle få för 93 miljarder, så kan man gissa vad det blir från Stockholm till Oslo. Om man ser på tunneln till Åland så blir det nog ännu mer än 15-20 miljarder, för det lär bli en skaplig tunnel oavsett var man lägger den.
Men självklart: finns det ett ekonomiskt underlag för det så är det klart att man ska satsa. Koncessionen som jag nämnde räknade med att de samhällsekonomiska vinsterna av ett höghastighetsnät (för 93 miljarder) skulle bli 300 miljarder, vilket är mer än tre gånger insatsen. Personligen tror jag att de totala vinsterna blir långt mycket mer, eftersom det sätter Sverige på kartan igen, och kanske kan uppmuntra folket på ett positivt sätt. Det vore rätt fräckt att kunna säga att man har Europas snabbaste tågtrafik.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?..

Folkpartiet vill satsa på de nya järnvägsprojekten. Vi vet att centern gillar tåg.

Och att få kristdemokraternas stöd för ett järnvägsnät utgående från Jönköping borde vara enkelt.

Den enda som står i vägen för satsningarna verkar vara Anders Borg.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 3 augusti 2008 16:27
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Och Reinfeldt icke att förglömma...
Men att FP nu tydligt uttalar sig för är mycket positivt. Vi vet sedan tidigare att centerpartiet är positivt inställda. Två är bättre än en. Om även KD hänger på i spåret (pun intended) blir det såklart svårare för moderaterna att stå emot.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Björklund måste nog vara bland det bästa som har hänt svensk politik hittills under det här århundradet.

Det luriga är ju att även om alla tre små partier i regeringen gaddar ihop sig så är moderaterna ändå större. Egentligen borde man göra något för att bredda moderaternas perspektiv. T.ex. genom att skriva en debattartikel i DN som en sorts replik till Nordin. Här kan ju Yimby från både Stockholm och framför allt Göteborg göra nytta. Genom att påpeka bristerna i infrastrukturen i Göteborg, Sveriges hamn, och ropa tillräckligt högt från Stockholm, Sveriges miljonstad, så kan vi kanske få en koordinerad "attack" som kan driva (m) i rätt riktning. Det gäller bara att vi får grepp om debatterna i våra respektive städer. Till sist kan varken Borg eller Reinfeldt säga nej.
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag skapade en tråd apropå debattartikelspåret:
http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?i..
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Mona Sahlin har anammat tågprojekten som en hjärtefråga.

När det gäller homoäktenskap - ett annat av Sahlins stora projekt - så har hon sagt att hon tänker försöka köra över regeringen under den här mandatperioden, om de fortsätter maska.

Vi kan hoppas att hon är beredd att göra samma sak för tågprojekten. Vi behöver ett beslut i år, inte 2011.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Det skall nog mycket till för att några av allianspartierna skall hoppa av o byta sida i den här frågan. Regeringen är just nu väldigt skärrad efter hela FRA-debaclet så det finns nog en stor vilja att visa enighet i andra frågor kan jag tänka mig. Maila gärna moderata politiker och påtala hur viktigt det här är för näringslivet och för sveriges tillväxt och utveckling! Inte minst för Stockholm, sveriges tillväxtmotor! Miljöaspekten är nog fel väg att gå om det är Borg och Reinfeldet som skall övertalas, snarare är det ekonomi man bör tala om. Och det är faktiskt inte det minsta svårt att motivera de nya hh-linjerna på rent samhällsekonomiska grunder.

Dick Erixon, som knappast kan beskyllas för att luta åt vänster, är en mycket stark anhängare av hh-tåg. Han har, liksom många andra, förstått att just ekonomin behöver dessa satsningar:
http://erixon.com/blogg/?p=1180
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 10 augusti 2008 16:16
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Har inte de flesta satsningar på spårtrafik blivit större framgångar än man trott i förväg? HH-tågen i Spanien, järnvägsförbindelsen över Öresundsbron och även tvärbanan i Stockholm! Euro-star har jag ingen aning om?

Om vi leker med tanken att Borg skulle kunna få fram alla pengar som behövs, när de behövs. Och att politikerna fattar snabba beslut! När skulle då Götalandsbanan och den svenska delen av Europabanan kunna stå klar? Är 2015 för optimistiskt?

Länk till Europakorridoren
Senast ändrad 11 augusti 2008 02:20
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Ja. Så är det. Spårtrafiksatsningar har överlag, speciellt det senaste årtiondet/årtiondena visat sig ofta överträffa ens de mest positiva kalkylerna. Tvärbanan i Stockholm torde vara det närmaste exemplet men t.ex. gjorde ju X2000-satsningen så att statens järnvägar gick från ruinens brant till att idag ha en extrem spårbrist (trots sin rätt märkliga prispolicy och inte alltid helt klockrena hantering av kunderna...) I Spanien gjorde man inte ens den typ av kalkyler vi gör här. Istället bestämde man sig för att man skulle bygga dessa linjer för att man såg en oerhörd potential i det. Visionärt helt enkelt. Anders Borg har ju oftast en viss tendens att stirra lite väl långt ner i kalkylerna och diagramen och lite för lite på verkligheten. Fast det märkliga här är väl iofs att även kalkylerna och diagramen faktiskt visar på ett stort plus för en sådan här satsning. Då bör man också ha i åtanke att spårtrafik missgynnas av de samhällsekonomiska kalkylerna. En ny motorväg som minskar restiden ses som ett samhällsekonomiskt plus då det innebär att folk får mer tid till förfogande (som de då kan arbeta på). Att ett tåg tar 1 timme istället för 2 räknas dock inte ur den aspekten som något plus alls. Det går ju att arbeta på tåget! Hål i huvudet minst sagt...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 11 augusti 2008 19:31
Jonas Forslin
48 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Ja, exempelvis Svealandsbanan (Södertälje-Eskilstuna) hade väl från början optimistiska kalkyler men som vida överträffades och nu gör att man planerar fler dubbelspår på sträckan. Finns det några exempel på motsatsen? Alltså där trafikvolymen inte uppnått de prognostiserade? Känns ändå inte som nån vild gissning att en utbyggnad av kapaciteten mellan Linköping och Stockholm skulle öka resandeantalen på sträckan med tanke på hur fullt det är på tågen idag. X2000 från och till Malmö går i princip som pendeltåg vissa tider på dygnet här och då har vi ändå något långsammare dubbeldäckare via Nyköping också och ett och annat loktåg.

Ska för övrigt bli kul att se hur fullt det blir på X2000 nu i mitten på Augusti då tågen via Nyköping är inställda och ersatta av buss pga banarbete.
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
en artikel mot h-tåg:

http://www.aftonbladet.se/debatt/articl..
__________________
http://news.chictribute.com/#post103

Senast ändrad 12 augusti 2008 19:23
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Den där artikeln förtjänar inte ett gensvar.
Senast ändrad 13 augusti 2008 19:39
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Det som har hänt som är positivt är ju att flera politiker i de borgerliga partierna (moderaterna undantaget, tror jag) har uttalat sig positivt till höghastighetståg OCH att finansministern har förklarat att i o m den sviktande konjunkturen är det möjligt att det blir större infrastruktursatsningar än tidigare planerat.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Det är bara att hoppas på att Borg och Reinfeldt för en gångs skull lyssnar på opinionen när det nu är något vi vill, istället för något som vi inte vill. Precis rätt tillfälle att ta bort händerna från öronen. Om de inte kan lyssna på näringslivet, sina fellow regeringspartier eller folket i den här frågan så gör de samma misstag som alltför många andra ministrar gjort före dem.
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Ort: Stockholm/Linköping, Gick med: Juli 2008
Läste precis den där artikeln från aftonbladet. Helt klart måste flyget förändras för att minska dess stora miljöpåverkan. Men att sätta flyget framför tåget är det galnaste jag hört. Dels för att flyg inte har i närheten samma kapacitet som tåget. Dels för att energieffekitviteten är betydligt sämre hos flygplan än hos tåg. Oavsett var energin tas från och att det är den billigiste och renaste energikällan av alla, så går det ändå mer energi per person och mil att flyga. Sedan finns det väl inget som säger att samma energikälla inte kan användas av tåget?

Robin Andersson
Linkopingsvisioner
Senast ändrad 22 augusti 2008 10:58
Profilbild
Anders Gardebring
3335 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Robin:
Dessutom, den artikeln pratar ju om utveckling och framtida lösningar. Höghastighetståg finns här idag och fungerar idag.
Dessutom är det ju sjukt mycket bekvämare att åka hh-tåg än att krångla med flyg, så jag ser ingen som helst anledning att ens överväga flyg som en lösning på sträckor som lika snabbt (eller snabbare!) kan trafikeras med tåg.

Resonemanget påminner lite om USA:s förhållande till alternativa bränslen till bilar där den amerikanska ledningen länge pratat om vätgasbilar, trots att det rent tekniskt idag är mycket mer energieffektivt att helt enkelt trycka in el direkt i en elbil istället. Med andra ord, det finns en lösning som fungerar idag och som dessutom är bättre.

Med det sagt så måste naturligtvis flyget utvecklas och förändras, för flyget kommer behövas även i framtiden, på de längre sträckorna.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Speaking of flyget: Man kan fråga sig hur flygets framtid egentligen ser ut. Om vi tittar på persontrafiken så ser vi att SAS håller på att gå under. Ett flygföretag som nu drabbats av all tänkbar olycka det kan råka ut för. Strejker, höjda oljepriser och flygplanskrascher tär oerhört mycket. Å andra sidan håller godsflyget i sig. Medicinsektorn växer t.ex. oavsett konjuktur p.g.a. möjligheten till snabba leveranser. Där kommer flyget att växa trots ökande kostnader.

Men generellt sett så pekar ju allt på järnväg som lösningen på flygets problem.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Eric: Och så kartellskandalen i USA 2001 samt den senare från i år (?) där de har blivit stämda av bl.a. Ericsson, IKEA och H&M. Men nog om SAS.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Hur som helst ett företag som ligger riktigt illa till. Men de är långt ifrån ensamma.

Vad gäller partiernas inställning till hh-tåg: Nu är det ju bara moderaterna som inte är starkt för. De är tveksamma. Men eftersom det är Åsa Torstensson (c) som ska lämna propositionen nu i september så borde hh-tågen finnas med. Eftersom det finns 22 ministrar i regeringen, varav precis hälften är (m) så borde det gå igenom, då det borde finnas någon sund moderat. Då får vi en prop som går till riksdagen, där en kvalificerad majoritet är för hh-tåg i sig.
Sida 2 av 18

 > Infrastruktur
Höghastighetståg

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8673 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter