Bra att Brunnsparken har börjat diskuteras runt om. Men jag tror, liksom du påpekar, att den största faktorn är (kollektiv-)trafiksituationen. Brunnsparken är ett enormt resecentrum, förmodligen det största i landet ovan mark för stadstrafik. Stockholms motsvarighet är väl T-centralen, dvs tunnelbaneknutpunkten mitt i smeten. Men den ligger ju under mark och där har aldrig nån försökt ha en "park".
Brunnsparken kan med de förutsättningarna aldrig bli en "behaglig" parkmiljö så som vi känner vanliga stadsparker. Och så sett, vad är det för fel på det egentligen? Att det är en hektisk miljö med många förbipasserande, är väl ganska normalt för en trafikknutpunkt i en storstad. Men det är klart att en del saker kan göras bättre.
Det du tar upp, att befria Norra Hamngatan från spårväg, och helst även övrig k-trafik, kan bli ett riktigt lyft. Jag har också haft den tanken att vilken potential den gatusträckningen egentligen har: solsidan av kvarteret med kanalen tätt intill. Sen kanske något skulle behöva göras åt Nordstans fasader, det är visserligen mer en estetisk fråga. Funktionaliteten finns ju där i form av större och mindre affärslokaler, samt ett ordentligt flöde av folk minst sagt.
Vidare har det i debatten förekommit förslag om att träden (söder om kanalen) skulle vara ett problem. Men de är ju vad som åtminstone får det att påminna om en minipark. Jag ser inte de träden som nåt problem, tvärtom är de en skön kontrast till alla hårdytor runtomkring. Förmodligen har träden också en ljuddämpande effekt, de är luftrenande och dessutom reducerar de vindar. Utan trädsamlingen tror jag Brunnsparken skulle bli ett riktigt blåshål. Det märker man så fort man kommer ut i mer öppet område, exempelvis då mot Norra Hamngatan eller ut mot Lejontrappan, att det kan bli väldigt blåsigt där. Kanske skapas nån form av turbulens vid hörnen och längs fasader. I kombination med regn gör det att platsen blir rätt ogästvänlig. Så det är också något att ha med sig om man tänker sig ett mer dedikerat promenadstråk längs Norra Hamngatan.
Senast ändrad 6 augusti 2017 12:42