Utskrift från www.yimby.se
....

Tureberg

Sida 1 av 5
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Borttagandet av gångbroarna är anti-SCAFT så det förslår! I love it. Lite kul att nya Attunda tingshus och häktet byggs precis vid Malmvägens ökända betong.

Detta ihop med de andra ny/ombyggena i området kommer helt förändra hela platsens karaktär. Till det bättre! En eloge till Sollentunas stadsplanerare!

Senast ändrad 26 september 2008 21:40
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Det är nog media som har stämplat det som "ökänt".
Men jag hurrar för att man river bort de här hemskt fula gångbroarna och att man fräschar upp miljön! Ja, verkligen att de kommer förändra hela områdets estetiska karaktär. En eloge till dem, ja!
Senast ändrad 19 juli 2008 03:31
Stefan Persson
6 Inlägg
Vet inte om jag håller med om att det är media som har satt en stämpel på området. Jag är uppvuxen i Sollentuna och "Malmvägen" är verkligen ökänt. De flesta skulle föredra om området jämnades med marken och något lite mer lyckat byggdes. Men en renovering är väl bättre än ingenting.

Jag kontaktade Sollentunahem för någon månad sen med lite frågor och kommentarer. Fick följane svar:

"Hej!

Kul att du intresserar dig för Malmvägen och bra med input angående färger.

Trist att du tycker husen är fula. Jag tycker dom är stora och häftiga!

Vi renoverar just nu nedre delen ocv fasaden, längs Malmvägen, och det, tycker vi, blir riktigt bra. Där har vi valt tegel, främst runt entréer, som komplemet till glaspartierna. Men även inslag av Ek på några ställen.

Balkongräckena, har tjänat ut och vi byter dem till räcken i frostat glas.

Det som är lite tråkigt med renoveringen hittills är att det inte syns från pendeltågssidan, ännu.

Framöver kommer fler renoveringar att göras. Bl. a. har vi tittat på nya gavelfasader, tegel, färgad puts etc har varit uppe som förslag. Färgsättning av plåtar (de som idag är rosa, gula och gråa), kommer att ske, troligen ihop med fönsterrenovering. Kommunen river strax de båda broarna som går igenom området och det kommer resultera i trevliga gång och cykelvägar genom området. Även stambyten är inplanerade i området.

Hoppas du fått svar på dina frågor."

Reagerade lite på att hon anser att betongklumparna är häftiga... Men men, det verkar ju som en hel del bra saker är på G. Får hoppas att det inte ligger för långt fram i tiden bara.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Bra att de jobbar på. Just hur ett område ser ut och upplevs är ju oerhört viktigt för trivsel och trygghet. Sedan finns det ju arkitekter och planerare som menar att problemet är hur vi förhåller oss till deras "perfekta" skapelser... Synnerligen märklig inställning. Som om människor borde anpassa sig till planeringsidealen, istället för att man planerar för hur människor vill bo(!).

Det förvånar mig att vi inte hört någon klagolåt från "skönhetsråd" och stadsmuséet?
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Stefan Persson: Jag är också född och uppvuxen i Sollentuna.
När jag bodde i Sollentuna så var det inte så farligt att vistas i servicehuset - på dagen i alla fall.
Lokaltidningen älskade att överdriva och skrämma folk, mången gång fick jag stå o förklara för fördomsfulla Sollentunabor att det var inte så farligt där, bara djävligt fult. Nu är det ett bra tag sedan jag lämnade mitt hem, så jag kan inte säga hur det är idag anno 2008.
Senast ändrad 23 juli 2008 01:22
Stefan Persson
6 Inlägg
Nej, det är nog generellt sett inte förenat med livsfara att befinna sig där. Men området kan ju vara ökänt ändå.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Att betongklumparna är höga och häftiga är att ta i. Däremot finns det inget som säger att de inte skulle passa in i en kvarterstruktur.

Gör om gångvägarna till gator med blandad trafik. Komplettera bebyggelsen med ny som skapar slutna kvarter. Detta skulle låta sig göras perfekt på detta ställe tror jag. Dessutom ser man att det finns bra plats för lokaler i bottenvångingen ut mot MAlmvägen
Ska bli spännande att se hur det kommer se ut efter planerade renoveringar. Något som jag alltid kommer att ogilla är att även om husen renoveras, så kommer alla klumparna i stort se lika dana ut. Vet inte hur enkelt man skulle kunna ändra på det med hjälp av tillbyggnader och kanske bitvisa rivningar. Om det finns något jag ogillar otroligt starkt utöver grå betong så är det när ett dussintal hus brevid varandra ser identiska ut. Sååå trist.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Om man tänker riktigt efter så är Malmvägen en jäkligt häftig stadsgata! Ja, det är en stadsgata! Densiteten och att det finns rätt många lokaler i bottenplanen längs med gatan gör den till det. Sedan har vi höjden på gigantiska servicehuset och att hela Turebergs Gård på andra sidan Malmvägen - det är ett annat bostadsområde, ej att förväxlas med Servicehuset - är ett enda avlångt och nästan, nästan slutet kvarter. Här finns mycket potential! MYCKET!

Där Malmvägen, Bygdevägen och Engelbrekts Väg möts kan man se lite äldre stadslik bebyggelse på en sida och ett dyrt område från sent 80-tal/tidigt 90-tal vars stil påminner om södra station. Här skulle man kunna förtäta och fortsätta mer. Bakom dem börjar dock ett villaområde som mynnar ut i ett handelsområde på väg mot Häggvik station.

När man började tala om förlängning av tvärbanan mot Sollentuna så föreställde jag mig alltid den på Malmvägen. Det skulle bli riktigt pampigt, nackdelen är att det är ett bra tag att gå från någon potentiell hållplats där till Sollentuna station/Sollentuna bussterminal/Sollentuna centrum som är kommunens stora mittpunkt. En sådan promenad tar max 5 minuter om man går raskt.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Man kanske skulle göra ett förslag att skicka till Sollentuna? "Skönhetsråd" och stadsmuséet verkar ju ändå redan överkörda då deras älskade SCAFT-broar rivs.
48 Inlägg
Precis som Leonardo hade jag gärna sett att en framtida spårvagn hade gått att dra i Malmvägen men det blir som sagt lite långt bort. Ett alternativ till det som jag funderar lite på är att istället dra den mellan det nya häktet/polisstationen och servicehusen (de stora vita). Om man då river låghusdelen på nuvarande polishuset och försäkringskassa (m.m.) och gör en bred väg där istället hade man kunnat få en fin allé där med. Servicehusen är redan bättre förberedda för affärer i bottenvåningen jämfört med polishuset och försäkringskassan-huset. Jag tror tyvärr att det nya tingshuset som finns på en liten bild här ovan i Anders inlägg går för långt upp mot Malmparken för att det här ska vara möjligt. Istället har man valt att lägga en framtida spårväg längs en breddad gata närmast järnvägen. Det är väl inte fel det heller egentligen men det blir en konstig kurva i norra delen då den ska gå i en liten tunnel under Bygdevägens viadukt (över järvägen).

Skissade ihop några bilder på hur jag tänkte mig det. De brunmarkerade områdena är utvecklingsområden som jag vet att man till viss del redan tittar på att bygga om eller rent av redan håller på att bygga om. Bilden är tagen från norr till söder.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Såhär ser originalbilden från Eniro ut. Notera de låga delar på husen till vänster som jag målat över. (Det bruna och det vita.)

Om man går ytterligare lite längre norr ut så ser det ut på detta vis. Tvärbanan skulle i mitt förslag komma ut precis uppe i vänstra hörnet vid tunneln där. Tanken som planerarna har just nu är sedan att den ska gå längs järnvägen och inte i Turebergs Allé (som är gatan som går upp till Malmvägen via rondellen i mitten och som håller på att byggas ut) av någon anledning.

Parkeringen i överkanten av bilden är tänkt att bebyggas. I nederkanten på bilden där det är två betonggrunder byggs det redan nu för fullt. Även till vänster i den lilla dungen och parkeringen där är tänkta att bebyggas mer samtidigt som man höjer exploateringsgraden för industriområdet tvärs över gatan till höger. Så det är mycket på gång i den här delen av Sollentuna kan man säga och det är bara på den här sidan järnvägen.
Senast ändrad 26 juli 2008 02:03
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg

Snygga skisser Jonas! Vet du om de förtätningar man planerar är stadsmässiga, eller är det mer förortstänk?
Det finns ju verkligen en fantastisk potential i många av våra förorter för att skapa stadsmässiga stråk.
48 Inlägg
Det är väl relativt stadsmässig bebyggelse man tänker sig skulle jag vilja säga. Inte helt slutna kvarter kanske men gärna med utrymme för verksamhetslokaler i bottenvåningen. Likt kvarteret som HSB håller på att bygga som ni tagit upp här tidigare. Det är det kvarteret som syns i nederkanten på sista bilden jag postade ovan (betonggrunderna).

Från plansamrådshandlingarna finns den här bilden med som ett exempel på vad man har tänkt sig på de platser jag pratade om i sista bilden. Nu är den här kartan istället från söder till norr (som vanliga kartor...) vilket gör att järnvägen hamnar på höger sida. Kvarteret nederst blir således det man tänker sig på parkeringsytan i överkant på min bild och det till höger det man tänker sig på parkeringen och dungen till vänster i min bild.

Vad som ska hända med Sollentunamässans gamla lokaler är väl inte klart ännu.
Senast ändrad 27 juli 2008 13:36
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
På begäran har jag nu skapat ett eget forum för Sollentuna och också flyttad denna tråd dit.
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Jonas: Du är en klippa! Vilka snygga skisser som du kommer med!
Jag gillar dina idéer.

Tack Anders.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Frågan är, kan man uppvakta Sollentuna om detta på något sätt? Kanske borde vi sammanställda ett dokument med tankar och idéer och försöka ordna ett möte?
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Det borde väl kunna gå, eller?

Självklart kan vi sammanställa ett sådant dokument.
D C
2 Inlägg
, Gick med: Juli 2008
En informationsfilm med propagandaförtecken från Sollentuna Kommun angående några av de byggnationer som diskuteras i tråden: http://staus.phosworks.se/ShowMovie/?id..
Jonas Forslin
48 Inlägg
Cyklade förbi området för några dagar sedan och passade på att ta lite risiga bilder med min mobilkamera.

Första bilden är tagen med nya rättscentrum i ryggen och bort mot f.d. Sollentuna-mässan.

Här skulle man kunna få till det rätt bra tror jag om man bara tog och rensade upp lite bland buskar och fick bort den låga delen på huset till vänster. Ett alternativ som jag tror kan fungera är också att bygga på den och göra utrymme för lokaler i bottenvåningen. Det beror lite på vad man tänker göra med mässans gamla lokaler också. Om det kan finnas ett naturligt flöde av människor här.

På denna bild har jag vänt mig och står nu med ryggen mot mässan och kameran riktad mot nya rättscentrum.

Som sagt så visar gropen där rättscentrum ska byggas att den kommer komma allt för nära Malmparken för att min idé om en bred allé bakom ska gå att få emellan. Lite synd tycker jag. Bara det inte skapas en baksida mot parken med det nya rättcentrumhuset. Jag vet inte om det är tingshuset eller häktet som kommer närmast men ingen av husen lär väl ha speciellt mycket entréer åt parkhållet gissar jag...

Nu har jag cyklat iväg till nederkanten av mina bilder dit där Bygdevägen går med en viadukt över järnvägen. I tunneln under viadukten är tvärbanan tänkt att dras i en framtida eventuell utbyggnad.
Edit: Nej, det är visst i en ny tunnel under Bygdevägen en framtida spårväg är tänkt att dras. Den ska alltså gå längs järvägen hela vägen från Sollentuna station till Stinsen. Ännu märkligare tycker jag med tanke på den här bilden från programsamrådshandlingarna för området. Hur ska man få plats?

Parkeringen till vänster är den som är tänkt att bebyggas med kontorhus och eventuellt en lite högre byggnad som skissen jag postade ovan visar. Det hade varit bra anser jag att få tvärbanan att dras rakt framifrån nedanför servicehusen genom tunneln och upp här på Engelbrekts väg. För att sedan svänga vänster och följa Turberegs allé bort till Stinsen. (Och ansluta till det här kvarteret)

Här har jag återigen vänt på mig och tar en bild mot HSB:s pågående bygge, alltså det som Yimby tagit upp tidigare.

Här är spårvägen tänkt att svänga höger och gå längs järvägen bort mot Häggvik. Varför den inte ska gå i allén vet jag inte. Det borde gå att få plats med separata körfält för den om man dimensionerar för det redan nu.

Här cyklade jag vidare och fick en bild av den korta del som redan är färdig av Turebergs allé. (Vägen som korsar den väg jag står på och fotograferar)

Kan nog bli ett roligt litet kvartersområde det här så småningom när HSB har fått sitt kvarter klart. Veidekke har projekt på gång också tvärs över Turebergs allé sett från HSB-kvarteret. Hur det är tänkt att se ut är dock höljt i dunkel. Inte avslöar projektisdan det heller direkt.

Slutligen en liten uppdatering hur det går med rivningen av broarna över Malmvägen.

Notera också de nya balkongsidor som hunnit monteras upp på dessa främre hus. Det kan nog bli riktigt bra det här tillslut.
Senast ändrad 2 augusti 2008 01:39
Sida 1 av 5

Tureberg

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky