Cyklade förbi området för några dagar sedan och passade på att ta lite risiga bilder med min mobilkamera.
Första bilden är tagen med nya rättscentrum i ryggen och bort mot f.d. Sollentuna-mässan.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Här skulle man kunna få till det rätt bra tror jag om man bara tog och rensade upp lite bland buskar och fick bort den låga delen på huset till vänster. Ett alternativ som jag tror kan fungera är också att bygga på den och göra utrymme för lokaler i bottenvåningen. Det beror lite på vad man tänker göra med mässans gamla lokaler också. Om det kan finnas ett naturligt flöde av människor här.
På denna bild har jag vänt mig och står nu med ryggen mot mässan och kameran riktad mot nya rättscentrum.
Som sagt så visar gropen där rättscentrum ska byggas att den kommer komma allt för nära Malmparken för att min idé om en bred allé bakom ska gå att få emellan. Lite synd tycker jag. Bara det inte skapas en baksida mot parken med det nya rättcentrumhuset. Jag vet inte om det är tingshuset eller häktet som kommer närmast men ingen av husen lär väl ha speciellt mycket entréer åt parkhållet gissar jag...
Nu har jag cyklat iväg till nederkanten av mina bilder dit där Bygdevägen går med en viadukt över järnvägen. I tunneln under viadukten är tvärbanan tänkt att dras i en framtida eventuell utbyggnad.
Edit: Nej, det är visst i en ny tunnel under Bygdevägen en framtida spårväg är tänkt att dras. Den ska alltså gå längs järvägen hela vägen från Sollentuna station till Stinsen. Ännu märkligare tycker jag med tanke på den här bilden från programsamrådshandlingarna för området. Hur ska man få plats?Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Parkeringen till vänster är den som är tänkt att bebyggas med kontorhus och eventuellt en lite högre byggnad som skissen jag postade ovan visar. Det hade varit bra anser jag att få tvärbanan att dras rakt framifrån nedanför servicehusen genom tunneln och upp här på Engelbrekts väg. För att sedan svänga vänster och följa Turberegs allé bort till Stinsen. (Och ansluta till det
här kvarteret)
Här har jag återigen vänt på mig och tar en bild mot HSB:s pågående bygge, alltså det som Yimby tagit upp tidigare.
Här är spårvägen tänkt att svänga höger och gå längs järvägen bort mot Häggvik. Varför den inte ska gå i allén vet jag inte. Det borde gå att få plats med separata körfält för den om man dimensionerar för det redan nu.
Här cyklade jag vidare och fick en bild av den korta del som redan är färdig av Turebergs allé. (Vägen som korsar den väg jag står på och fotograferar)
Kan nog bli ett roligt litet kvartersområde det här så småningom när HSB har fått sitt kvarter klart. Veidekke har projekt på gång också tvärs över Turebergs allé sett från HSB-kvarteret. Hur det är tänkt att se ut är dock höljt i dunkel. Inte avslöar
projektisdan det heller direkt.
Slutligen en liten uppdatering hur det går med rivningen av broarna över Malmvägen.
Notera också de nya balkongsidor som hunnit monteras upp på dessa främre hus. Det kan nog bli riktigt bra det här tillslut.
Senast ändrad 2 augusti 2008 01:39