Det här med barnfamiljer i stan är ju ett kärnämne i omskolningen till en positivare stadssyn. Artikeln är relativt motsägelsefull tycker jag men, "Integrera leken i staden igen" kan förstås lite hur som helst. Jag har sett 3 åringar ledas runt förbundna med ett rep, iklädda illgula kläder i stadstrafiken. Jag reagerade direkt negativt, barns natur är rakt motsatt det beteende som lärs in där. Fel sätt. Barn i trafiken (inte exlusivt storstadstrafik) måste ses utifrån ålder. Vid någon för mig okänd ålder är de trafikmogna nog för att leka öppet på eller mot gatan. Är de för unga, har de ännu inte tillräcklig logisk förmåga och en viss procent riskerar att bli överkörda av en slump. De måste skyddas på "tomten" (bakgården) av något slag i sina yngsta år, när benen är fulla av spring.
Nästa steg är parken, inte lekparken utan stora parken med många funktioner. Även här kan storstan erbjuda bästa kvalité. De kan fara omkring i en trafikseparat miljö, inte nödvändigtvis vara hänvisade till den tillrättalagda gung-gåsen.
Det sägs i artikeln att: "leken, förutom sina oomtvistliga nyttoaspekter, har ett hemlighetsfullt egenvärde." Jag vill kalla detta hemlighetsfulla för liv. Förutom nyttigt lekande, sysslar de med att leva sina liv trots allt. (val)frihet är bra i det sammanhanget. Jag tycker att stora barnreservat inte är bra, det formar miljön i sin helhet för mycket på samma sätt som bilreservat gör. Barnstrukturer föreslås vara: "platser för lek/rörelse som ligger i närheten av varandra, styra utvecklingen mot dessa pärlband av platser, sträcka ut och förbinda dem där det är möjligt så att trafikfria stråk för lek skapas". Det låter riktigt. Barn har vissa intressen och kommer i hög grad att följa sina "intressestrukturer". Multifunktionell park på springavstånd är en bra miljö, användbar för alla åldrar. I det tredje steget gör äldre barn egna utflykter längs gator och torg.
Det sammanfattas slutligen i artikeln:
"Den nya lekplatsen, är en struktur i staden.
Den har formen av långa stråk eller stora nät
snarare än av isolerade russin i en kaka."
Det låter riktigt.
Intresse-strukturer är bättre än infrastrukturer. Intresse-strukturer är pärlband
av russin.