Utskrift från www.yimby.se
....

Projektarbete att planera nya värtan!

Sida 1 av 2
12>
Axel Strandell Erstorp
26 Inlägg
Jag har valt som projektarbete i skolan att planera nya värtan, först tänkte jag vafan kan inte vara så jävla svårt.. Men nu när man har börjat så är det massa saker man fastnar på..Dessa skulle jag gärna få tips ifrån er. Jag har skissat ytterst lite så jag har inte något att visa upp ännu.

Målet är att planera Värtan för att få den bästa grunden för mångfald och folkliv, det som vi alla här på yimby kämpar för!

De frågor jag har, är bland annat; vägar, hur stora bör dem vara? Vanliga mått gällande 4 filade vägar t.ex. Och om jag ska ha en aveny så undrar jag var den ska ta vägen på bästa sätt. Funderar ju lite var alla bilar tar vägen om man låter avenyn fada iväg i två små vägar. Och ska man lösa det med en rondell kanske? Haha finns massor!

tack i förhand, respekt åt allt arbete ni gör!
Senast ändrad 4 februari 2009 13:34
Richard Jacobsson
132 Inlägg
Jag gissar på att det rör sig om gymnasieskolans projektarbete på 100p?

Vilket program går du på, det kan vara bra att anknyta till just det för att få en tydlig inriktning och avgränsning på ditt ämnesval?

För att svara på frågan så kan nog Vägverkets publikationsserie "Vägar och gators utforming" och TRAST (Trafik för en attraktiv stad) vara det du söker.
Senast ändrad 23 januari 2009 19:07
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Patrick Nilsson har många bra idéer i denna tråd:
http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=164
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Vad gäller vägar så är väl det normala att man kan ha breda avenyer (2 filer i varje körriktning). Dessa låter man löpa över hela området, alltså inte att man låter en smal väg bli en aveny som sedan blir en smal väg igen. Sedan lägger du det finmaskiga kvartersrutnätet över detta med vanliga vägar med en körfil i vardera riktningen.
Men lite inte på mig, jag är ingen trafikplanerare... ;)
26 Inlägg
Tack! Precis det där jag behövde för att komma i rätt riktning. Jag har kollat på Patrick Nilssons idé och den är intressant, jag tänkte connecta en aveny som han har gjort med Tegeluddvägen, dock var inte den 4 filig men väldigt bred.. Sen får väl den glida ner mot Lindarängsvägen.

Yes det är projektarbetet i trean, egentligen tror jag inte att jag behöver göra detta så hemskt noggrant, min avgränsning är att planera det för bästa möjliga grund för mångfald. Jag behöver inte tänka på ekonomi, transportmedel är verkligen schwein viktigt men det ska jag inte heller tänka på. Det är framförallt planera det tätt, bestämma längd på kvarter, idéer om olika företag, verksamheter, affärer, hur många som ska bo på platsen mm!
Axel Strandell Erstorp
26 Inlägg
Ska helt klart inte upprepa 2 misslyckade punkter i Hammarbysjöstad; Nackdelar som framkommit av senare enkäter

* Underutvecklad servicenivå; systembolag, apotek och fler mataffärer saknas av de boende.
* Är i praktiken inte möjligt att leva och bo i området utan tillgång till bil (pga punkten ovan).

källa: www.wikipedia.org
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Axel Strandell Erstorp skrev:

Ska helt klart inte upprepa 2 misslyckade punkter i Hammarbysjöstad; Nackdelar som framkommit av senare enkäter

* Underutvecklad servicenivå; systembolag, apotek och fler mataffärer saknas av de boende.
* Är i praktiken inte möjligt att leva och bo i området utan tillgång till bil (pga punkten ovan).

källa: www.wikipedia.org

Och glöm inte stråken! Hammarby Sjöstad hara bara ett fåtal centrala stråk, och saknar sidokopplande stråk.
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Kul arbete.

Tänkte på en annan sak (fast du kanske redan tänkt på det själv): Stadsdelens funktion och relation till resten av Stockholm. Hur ska man utnyttja Ekoparken på allra bästa sätt, genom att inte låta stadsdelen vända sig inåt alltför mycket Med andra ord: De delar som vetter utåt behöver lokaler/bokaler, tydliga stråk samt kollektivtrafik.

Lite spåneri:

Jag har t.ex länge funderat på varför Valhallvägen helt omotiverat bara tar slut. Man skulle t.ex kunna låta Valhallavägen fortsätta vidare fast något vinklad norrut (25-30 grader) för att gå raka vägen till Loudden. Norr om Valhallavägen skulle man kunna fylla på med tät kvartersbebyggelse (eller skyskrapor), medan man fick park söder om vägen. (just my thought)
3334 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Kul arbete.

Tänkte på en annan sak (fast du kanske redan tänkt på det själv): Stadsdelens funktion och relation till resten av Stockholm. Hur ska man utnyttja Ekoparken på allra bästa sätt, genom att inte låta stadsdelen vända sig inåt alltför mycket Med andra ord: De delar som vetter utåt behöver lokaler/bokaler, tydliga stråk samt kollektivtrafik.

Lite spåneri:

Jag har t.ex länge funderat på varför Valhallvägen helt omotiverat bara tar slut. Man skulle t.ex kunna låta Valhallavägen fortsätta vidare fast något vinklad norrut (25-30 grader) för att gå raka vägen till Loudden. Norr om Valhallavägen skulle man kunna fylla på med tät kvartersbebyggelse (eller skyskrapor), medan man fick park söder om vägen. (just my thought)

Ett ord: Nationalstadsparken.
Jag har i egenskap av närboende varit på stadsbyggnadskontoret om det oerhört märkliga och abrupta slutet i rondellen där Valhallavägen möter Lindarängsvägen. Där borde man ju lägga ett hus iaf för att rama in gaturummet, men bara centimeter från vägens slut verkar nationalstadsparken börja, i form av en luggsliten och gyttjig gräsmatta.... Yay!
26 Inlägg
Det låter vettigt att använda sig av Valhalla vägen och köra in den mot värtan. Dock kan man ju fråga sig hur den ska sluta där. Det som är så underbart med projektet är att jag inte behöver tänka en sekund på förblindade natur "romantisister", nu om man då skulle vilja dra valhalla vägen över gärdet Det fältet får mig att tänka på Sagan Om Ringen, när enterna pratar om Orcerna som kommer och hugger, sliter och bränner i skogen. Men dem verkar iallafall göra något bra av det hela, även fast det handlar om att göra världen till en väldigt ond och mörk plats. Men sedan blev ju den platsen där Sauroman hade sin skyskrapa, en övergiven gräsmatta.

Om man nu tänker långt framåt så vill jag att den nya stadsdelen ska växa ihop med innerstaden, hade helst sett att man började att bygga där man en gång slutade, men där har vi lite andra problem att övervinna först Jag vill att nya stadsdelen ska vara väldigt tät från att den börjar precis vid nationalstadsparkens slut till hamnens kajkant. Kaféer, restauranger, krogar, klubbar ska överflöda en när man kommer från en liten promenad i skogen, och ja, kanske går på en nitad bro över Lindarängsvägen in mellan två skysrapor och sedan tar hissen ner till gatans level? Vad jag har förstått är det lite bergigt precis söder om Lindarängsvägen.

Man ska kunna kika ut mellan tallarna i nationalstadsparken, på höga skyskrapor, snabbtåg, tunnelbanor, flygplan, kryssningsfartyg, lastfartyg, kranar, människor och liv!
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

Härliga visioner! Rätta takter
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Ett ord: Nationalstadsparken.
Jag har i egenskap av närboende varit på stadsbyggnadskontoret om det oerhört märkliga och abrupta slutet i rondellen där Valhallavägen möter Lindarängsvägen. Där borde man ju lägga ett hus iaf för att rama in gaturummet, men bara centimeter från vägens slut verkar nationalstadsparken börja, i form av en luggsliten och gyttjig gräsmatta.... Yay!

Jag blir lika förvånad och jag drar på mina smilband varje gång jag är vid slutet av denna rondell. Det är för mig obegripligt att denna luggslitna och gyttjiga gräsområde ska få kallas NATIONALSTADSPARK?????? För vem??? Vilka är det som är där? Ett fåtal romantiker som vill ha ett Stockholm anno 1640??
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Mikael Hörnlund skrev:

Jag blir lika förvånad och jag drar på mina smilband varje gång jag är vid slutet av denna rondell. Det är för mig obegripligt att denna luggslitna och gyttjiga gräsområde ska få kallas NATIONALSTADSPARK?????? För vem??? Vilka är det som är där? Ett fåtal romantiker som vill ha ett Stockholm anno 1640??

Snarare ett Stockholm anno 1973...
26 Inlägg
Det är väldigt uselt att så få personer har så stort inflytande att dem kan bestämma att gräsmattan är mer värd en folks rätt till ett värdigt liv i en levande stad. Det är väl här grundproblemen ligger. Det var skandalöst att läsa artikeln om när dem ville anlägga två fotbolls planer tillfälligt på Gärdet och en av den ansvariga för ekoparken beklagade sig över detta och pratade om jungfrulig mark! Sådana personers befogenheter bör sänkas till 0.

Den här fetishen svenska stadsplanerare verkar ha över att bygga helt nya stadsdelar förstår jag mig inte på. Jag ser det snarare som ett handikapp och helt klart en större utmaning att lyckas bra med en helt ny stadsdel än att fortsätta bygga ut vid redan befintlig stad.

Hur långt tycker ni ett bra kvarter bör vara? Återkommer ständigt till Den amerikanska storstadens liv och förfall, för att få tips om sådant, den har ett eget kapitel om kvarterens längd. Jag tänker mig väl ett kvarter på 100 - 140. Har ni några exempel på Stockholms kvarter?
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Snarare ett Stockholm anno 1973...

-73 går bra det med, det är fortfarande dåtid.. :-)
Axel Strandell Erstorp
26 Inlägg
Vilket århundrade är städernas bästa århundrade, tycker ni? Alla städer utvecklas i olika takter vid olika tillfällen, men om vi talar om städerna i väst?

Kanske svårt att säga ett helt århundrade, kanske 1850-1930? haha
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

Vilket århundrade är städernas bästa århundrade, tycker ni? Alla städer utvecklas i olika takter vid olika tillfällen, men om vi talar om städerna i väst?

Nja. Det fanns nog delar av innerstaden som inte var sådär superkul på den tiden.. Glöm inte att det har sanerats o renoverats en hel del i stan genom åren..

Senast ändrad 29 januari 2009 15:51
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg

Svårt att svara på, det jag tycker är att jag gillar att se årsringarna i staden, önskar bara att dessa årsringar inte vore så förbenat utspridda bara..
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Anders Gardebring skrev:

Nja. Det fanns nog delar av innerstaden som inte var sådär superkul på den tiden.. Glöm inte att det har sanerats o renoverats en hel del i stan genom åren..

Hehe ne standarden inifrån var väl sämre då. Det har ju funnits en hel del kåkstäder för hundra år sen som inte finns kvar. Lugnet var väl den sista kåkstaden som rivdes i samband med bygget av Hammarby Sjöstad. Men för hundra år sen så fanns det massvis av sådanna områden.
Axel Strandell Erstorp
26 Inlägg
Vad använder ni i yimby för program när ni planerar? Hittade en sida där dem nämnde Autocad, Citycad vilket jag tankar just nu, Sketchup som jag redan har. Men översiktsplanen har jag redan börja nöta i paint xD
Sida 1 av 2
12>

Projektarbete att planera nya värtan!

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter