Jakob Wilhelmsson skrev:
Håller med dig där. Har kollat igenom alla nio avsnitten nu. Mycket intressant och tankeväckande!
Jag tycker däremot att en viktig sak fattas i filmerna när vi jämför USA och Sverige: Kollektivtrafiken. Han pratar mycket om vikten av att placera bilarna bakom husen istället för framför, att skapa miljöer som främjar promenader och sänker bilarnas hastighet, men ingenstans nämns kollektivtrafik som en möjlighet. Jag har en känsla av att vi kommit mycket längre i det tänket på vår sida pölen.
Helt klart har vi kommit längre med den biten, tror inte ens att amerikanarna kan stava till kollektivtrafik om jag ska vara lite elak. Det var många skrämmande fakta han lade fram i filmerna. Bara en sådan sak att öka på svängradien i kurvorna och dess inverkan på hastigeheten och hur mycket mark det tog i anspråk, och det i sin tur vilken effekt det fick på gångtrafikanterna, och det fick den effekten i sin tur, -den klassiska snöbollseffekten.
Ett tydligt exempel där bilen verkligen har fått diktera villkoren för en stads uppbyggnad.
Kanske någon här på Yimby vet hur det ser ut med detta i Sverige? Har vi fått samma fenomen i Sverige?