Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Trafikseparerade korsningar, bra eller dåligt?

Sida 2 av 2
<12
Jan Wiklund skrev:

Det finns en amerikansk studie som visar att ett glest gatunät är farligare än ett tätt.

Jag har inte läst den jättenoga men jag antar att den rimligaste förklaringen är att man kör försiktigare om det är tätt med korsningar.


Intressant. Ursäkta mig om jag går lite off topic nu, men det finns en annan aspekt på det där med att köra försiktigt som jag har tänkt mycket på: Är inte vägar med 30 km/h-begränsning egentligen farligare än vägar med 50 km/h hastighetsgräns och rödljus? Det optimalt säkra för alla inblandade känns (Obs! Känns) som en 50-väg med många rödljus. Är det bara en lång 30-sträcka tenderar man att stirra på hastighetsmätaren i stället för på vägen, eftersom hastigheten känns svår att hålla och även onaturlig ur varvtalssynpunkt. Kan ju knappast vara särskilt vettigt? Vet inte om det tillförde diskussionen något som helst vettigt, men 50-vägar där korsningarna har rödljus borde enligt min mening vara säkrare än 30-vägar utan ljus. Ska kika om man kan hitta någon form av olycksstatistik på detta.
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
Mats G skrev:

Är det bara en lång 30-sträcka tenderar man att stirra på hastighetsmätaren i stället för på vägen, eftersom hastigheten känns svår att hålla och även onaturlig ur varvtalssynpunkt.
Det beror väl helt på vilken växel man har. Om man använder tvåan är väl vanligtvis 30 en rätt naturlig hastighet. Om det känns konstigt så beror det nog snarare på att man kör så mycket långsammare än vad man vanligtvis gör. Varvtalen känns väl konstigast när man kommer upp över ungefär 70 och varven börjar gå upp rejält utan att man kan växla upp ytterligare.
Senast ändrad 11 februari 2009 20:57
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Utformningen av själva vägen är också viktig. Har den en "high-speed geometry" så känns 30 väääldigt långsamt. Det här är nog viktigt att tänka på när man sänker hastigheter på gator, man kan behöva ändra utformnningen också.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Johannes Åsberg skrev:

Utformningen av själva vägen är också viktig. Har den en "high-speed geometry" så känns 30 väääldigt långsamt. Det här är nog viktigt att tänka på när man sänker hastigheter på gator, man kan behöva ändra utformnningen också.


Exempelvis genom att bygga intill den.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Ett lysande exempel är Hornsgatan, racersträckan ner mot Hornstull. Brett, rakt, inga tvärgator alls mellan Ringvägen och Varvsgatan, och sen Drakenbergsområdets anonyma, exakt likadana hus på ena sidan.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
@ anders: Yep, bygg i tomtgränsen, bredda trottoarerna, mycket korsningar etc. De är faktiskt ganska enkelt att bygga stad - man behöver bara studera SCAFT noggrant... och så göra precis tvärtom!
__________________
A house is not only a machine for living in

Senast ändrad 13 februari 2009 14:53
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Johannes Åsberg skrev:

De är faktiskt ganska enkelt att bygga stad - man behöver bara studera SCAFT noggrant... och så göra precis tvärtom!


So effin' true!
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Sida 2 av 2
<12

 > Infrastruktur
Trafikseparerade korsningar, bra eller dåligt?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8608 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter