Stockholms stad vill självklart slippa undan vallöftet; de har valt att satsa i Globenområdet av goda skäl och det säger sig själv att det blir tillräckligt mycket konkurrens om evenemang och liknande i och med Swedbank Arena i Solna. Samtidigt är dagens Stadion mer ett museum än en fungerande arena; det är t ex fullständigt patetiskt att stora konserter i en miljonstad måste hållas på en stadion byggd 1912 och endast marginellt omgjord sedan dess. Pittoreskt, visst men en ren katastrof både vad gäller akustik och faciliteter. Samt boende precis inpå knuten som gör att man sommartid måste sluta spela innan det ens blivit mörkt.
Sedan, som Bajare med viss insyn i arenaprocessen talar jag givetvis lite i egen sak, men jag måste säga att jag tycker att Djurgårdens ledning får skylla sig själva till stor del; de har hanterat arenafrågan mer än lovligt naivt och arrogant de senaste åren. "Spaden i jorden vid Östermalms IP så snart tjälen gått ur", eller hur det nu var det sades i Östermalmsnytt strax efter valet.
En annan orsak till att projektet havererade var att det var avhängigt av att hockeyn följde med och när Globenområdets driftsansvariga AEG nu räddat Djurgården Hockey från konkurs (tillfälligt?) med ett rejält aktieinköp, är det ännu mindre sannolikt att det händer. Vad jag förstått råder det i det närmaste inbördeskrig mellan DIF Fotboll och DIF Hockey sedan förra våren...
Jag tror att det kommer att sluta med att Djurgården spelar på en av de två andra arenorna, medan Stadion underhålls för miljonbelopp i skattepengar till förmån för en friidrottstävling per år. Vilket inte heller känns överdrivet ekonomiskt sunt. 2012 kommer det att vara slut med konserterna där.
Edit: Hittade artikeln från Östermlmsnytt, den visade sig vara från november 2006. Transkriberad i den här
Flashback-tråden.
Senast ändrad 10 februari 2009 20:26