Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Mest utarmade stadskärnan?

Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vilken/vilka är Sverige mest utarmade stadskärna?
Och då menar jag städer vars centrum tömts på butiker och verksamheter p g a utflyttning till externa köpcentra.
Vilka är era kandidater? Målande beskrivningar, tack...!
Hahaha! Hur lätt som helst. Karlskoga centrum. På grund av både stora köpcentra och en sprudlande cityshopping i Örebro (3,7 mil bort) är det sjukt tomt i alla lokaler. Det finns en "centrumgalleria" som heter "Kulan". Från början stod det "Välkommen till 15 butiker" på skylten. Efter något år hade man målat över 15 och kladdat dit 9. Idag står det ingenting. Tre butiker huserar där inne. Resten av centrum är stendött. Tomma lokaler överallt. Allt nytt som startar lägger ner efter något år. Att hela stan ser ut som en förort gör inte saken bättre. En förort som inte ens har pendeltåg till en huvudort. Eller va fasen, det finns inte ens någon fjärrtågsförbindelse till Karlskoga. Det är sorgligt. Stan är planerad för 70 000 invånare (boomade på 50-60-talen), men vid 42 000 invånare vände allt och idag är det nere på 27 000 invånare. En riktig spökstad med stora obebodda bostadsområden och fyrfiliga motorleder.

Handlarna i centrumföreningen är dessutom skitsura för att alla åker till Örebro och shoppar. Trots detta vägrar de ha öppet längre än till klockan 13 på lördagarna, och stängt på söndagarna. Detta med argumentet att "vi ska väl va lediga vi också". Det är min gamla hemstad och jag flyttade därifrån 1994, för övrigt.
Profilbild
Jakob Wilhelmsson
25 Inlägg
Borlänge är också en sorglig syn. Jag flyttade dit 1994, fyra år efter att Kupolen, ett köpcentrum någon kilometer utanför centrum, invigdes. Stadskärnan, som för övrigt är för liten med tanke på hur stor yta resten av staden är utspridd på, var i stort sett tömd både på människor och butiker. Nu har det gått nästan femton år sedan dess och läget är lite bättre, men det finns fortfarande en del tomma butikslokaler i centrum.
Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Ja, Borlänge är sedan länge en "antifavorit" för mig. Under en cykelsemester runt Siljan för många år sedan, med start och mål i Borlänge, blev jag förundrad över att Borlänge bara verkade ha en enda gata som liknade stad. Som alltid frågade jag mig redan då: Varför är det på detta viset?
En vän till mig har berättat, att hennes farfar på 20-talet talade om "Borlänge by", dvs för inte alltför länge sedan var orten väldigt liten. För att kolla sådant här är Nordisk Familjebok från 1934 (återigen) en guldgruva: "Borlänge, köping i s. Dalarna, Tuna socken, 1.953 inv (1925)."
Resten är ju historia: Järnverk, 30-tal, efterkrigstid med funktionalism då man inte byggde stad. Sen kom ju Kupolen, som sagt, vilket väl utarmade den lilla stadskärnan ytterligare..
32 Inlägg
Peace&Love är en festival mitt i stadskärnan. Är det tack vare eller på grund av dess utarmade stadskärna som de har lyckats så bra?
Senast ändrad 14 februari 2009 01:22
Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Det hör kanske inte hemma här riktigt, fullt så "utarmad" är ju inte Norrköpings stadskärna. Men jag har ändå en reflektion:
Vid tiden för SMHI:s utflyttning till Norrköping våren 1975, hade Norrköping i någon tidning (DN?) fått ett epitet som "Sveriges mest rivna stad". Hösten samma år studerade jag vid nämnda institut.
Mycket riktigt visade sig stora delar av centrala staden vara riven, och på rivningstomterna fanns stora parkeringsfält. Men så började dom bygga något bakom Domus, vad intressant! Döm om besvikelsen, när bygget visade sig bli ett parkeringshus! Resten av parkeringsfälten och ödetomterna kvarstod i alla fall 20-25 år efteråt. Ska det inte bli något här, det är ju en citykärna! En titt på Eniro visar, att de nog byggt igen någon av rivningstomterna, men det mesta verkar fortfarande stå fortfarande där, öde och tomt. Är det någon som vet, finns några planer på att Norrköpings stadskärna äntligen ska läkas?
31 Inlägg
Visst stämmer det att Borlänge har en utarmad stadskärna, det kan jag intyga efter att ha tillbringat mina första 19 år i livet där. Den självklara orsaken är såklart Kupolen som nämnts ovan, endast ett rejält stenkast från centrum vid korsningen av riksvägarna 50 och 70. Det är väldigt synd att Borlänges gamla stadskärna (vars huvudgata Borganäsvägen faktiskt har anor från medeltiden) är så död som den är idag, det finns faktiskt en del vackra gamla hus där, även om dom flesta verkar se Borlänge som en ful stad (vilket jag inte fullt kan hålla med om).

Däremot finns ju fördelar också - som dalkarl i exil har jag märkt att det är två saker folk tänker på så fort dom hör Borlänge, och det är Kupolen och Peace & Love. Kupolen har bidragit till mycket positivt för staden också, folk åker från hela Dalarna för att handla där vilket gjort Borlänge till länets främsta handelsstad. Det negativa är ju dock att den handeln inte finns i centrum, utan i området närmast Kupolen, som är helt baserat på bilisternas villkor.

Peace & Love är enligt mig det bästa som hänt Borlänge sen Brage mötte Inter på Vallen - för första gången på väldigt länge verkar folk förknippa staden med musik och festival mer än kriminalitet, som ju varit ett problem tidigare. Att festivalen är inne i centrum bidrar ju också till en härlig känsla när hela staden fylls av människor, fest och musik under en knapp veckas tid. Självklart finns det ju gnällspikar som surar över att det blir skräpigt och högljutt, vilket samtidigt är väldigt ironiskt eftersom (gissningsvis) samma människor också klagar på hur dött centrum är pga Kupolen. Dom flesta är dock väldigt positiva över P&L, inte minst handlarna och hotellen/vandrarhemmen i kommunen, men samtidigt är det ju ganska sorgligt att staden bara lever upp ordentligt under en enda vecka per år.
Senast ändrad 16 mars 2009 16:59
Mathias Forsberg
50 Inlägg
Västerås kanske?

Dels ett dött betongcentrum, dels högst fjärrhandel per capita utanför Sthlm med dess två stora volymhandelområden.
Profilbild
Per Elfström
11 Inlägg
Mathias Forsberg skrev:

Västerås kanske?

Dels ett dött betongcentrum, dels högst fjärrhandel per capita utanför Sthlm med dess två stora volymhandelområden.

Hade nog varit en given kandidat om vi snackar 10-15 år sedan tillbaka då i praktiken allt funktionsseparerades, men inte idag. De externa volymhandelsområden du nämnt frekventeras oftast av kunder från Enköping i östligt riktning samt Eskilstuna/Köping i västlig riktning. Givetvis har det påverkat det "döda betongcentrum" en aning, men inte så mycket som man skulle kunna tro.
288 Inlägg
Förutom betongcentrumet så finns det i Västerås centrum eller i närheten även en 1000 årig domkyrka, ett slott, gammal trähusbebyggelse, ett flertal gymnasier, några hotell, en halv högskola, några parker, en Skrapa, en hel del kulturaktiviteter, en tågstation, människor, fåglar, en liten å med fiskar och ankor i och en sjö med Sveriges största insjöhamn o.s.v.
De flesta nya bostadsprojekt sker också i centrum eller i närheten. Bl.a Sveriges första hus med 50/50 hyresrätt/bostadsrätt.
Västerås har en del problem men att kalla det Sveriges mest utarmade stadskärna är fel.
Senast ändrad 25 april 2009 23:11
Martin Nilsson
79 Inlägg
Jag håller nog med Mathias om att Västerås är på väg åt h-e. Domkyrkor, ankdammar och slott ger inget levande city.
Senast ändrad 3 maj 2009 18:22
Profilbild
Per Elfström
11 Inlägg
Martin Nilsson skrev:

Jag håller nog med Mathias om att Västerås är på väg åt h-e. Domkyrkor, ankdammar och slott ger inget levande city.

Ett helt substanslöst påstående. Jag ger dig ungefär 0 % att bedöma den saken, såvida du inte är hemmahörande i Västerås och har andra åsikter om stadens utveckling. Arbetet kring att skapa en mer dynamisk innerstad med fler stadsmässiga kvalitéer har bara börjat. Låt gå för tidiga 90-talets funktionsseparering och externisering - men då snackar vi nästan 20 år tillbaka.

Senast ändrad 4 maj 2009 09:19
Mathias Forsberg
50 Inlägg
Västerås (där jag är uppvuxen) dra väl egentligen åt två håll samtidigt. Å enda sidan byggs det faktiskt trevliga centrala områden i kvartersstruktur och fd kontor i sekelskifteshus återomvandlas till bostäder.

Samtidigt byggs det frenetiskt i stadens ena (det andra är färdigbyggt) fjärrhandelområde som expanderar.

Det ena utesluter inte det andra. Men jag vill poängetera att Västerås är på väg åt rätt håll - staden började bara väldigt långt bak i startfältet.
Martin Nilsson
79 Inlägg
Har faktiskt bott i Västerås ett par år i slutet av 90-talet, och besöker bekanta där flera gånger per år.
Vad jag ser är hur allt fler lokaler står tomma i centrum. Hur centrum fylls av den allför välbekanta sunkmixen av presentbutiker, pizza/kebabhak och billiga klädbutiker. Allt fler butiker flyttar ut till externa köpcentra som Hälla och Erikslund.

Visst, det finns städer som är värre drabbade men jag minns faktiskt hur Västerås ändå hade ett ganska levande centrum för bara 10 år sedan - även om alla dessa inomhusgallerior inte är min tekopp.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Det flyttar oftast in nya verksamheter i de tomma lokalerna och stora delar av centrum har nyligen ”marknadsanpassat” hyrorna efter att ett företag köpt flera gallerior.

Att kalla centrumet för en submix av kebabhak och billiga klädaffärer är ungefär lika korrekt som: ”Från små gemytliga butiker till världskända affärskedjor, från lyxiga restauranger till mysiga cafeér och allt inom gångavstånd.”
http://www.vasterasmalarstaden.se/

Västerås centrum kommer i framtiden att stärkas av exempelvis det nya området Centrala Mälarstranden med 2 800nya lägenheter; ”Här finns unika kvalitéer, med läget vid Mälaren, närhet till stadens centrum, järnvägsstationen och E 18”. Dessutom byggs troligtvis ett nytt äventyrsbad/teknikcentrum i gamla Ångkraftverket.
http://www.kokpunkten.se/

På en parkeringsplats mitt i centrum ska/byggs det 600 nya lägenheter och 250m från stationen ska troligtvis ett 18 vånings bostadshus byggas.

Stationen är idag viktig men när Stockholms Citybana och sträckan Tomteboda-Kallhäll är utbyggda kommer ett nytt snabbpendeltåg med 20min trafik att trafikera Väs-Stock.

http://www.banverket.se/pages/11525/Slutrapport_forstudie/tomteboda-kallhall_slutrapport_2.pdf

Hälla är för övrigt långt ifrån färdigbyggt.
Senast ändrad 4 maj 2009 19:18
Profilbild
Per Elfström
11 Inlägg
Mathias & Martin: Okej, fair play.

Jag tycker gällande "folklivet" helt tvärtom: Västerås i min ungdom dvs under nittiotalet var utbudsmässigt helt bedrövligt - bara sunkhak och tattiga affärer.
En gammal industristad på dekis. Att halva stan dränerades på ungdomar som flyttade till Paris,Barcelona, London (däribland jag) etc var inte särskilt konstigt.
Idag upplever jag det helt annorlunda. Det ploppar upp flertalet nischade barer och lite annorlunda affärer. Inte alltid särskilt nyskapande - men iaf en väsentlig skillnad 10-15 år tillbaka.
Gällande Hälla och Erikslund är effekterna mest negativa. Jag tror dock att det finns en mättnad förr eller senare - även om områdena är långt ifrån färdigbyggda. Den dagen då biografer, mindre klädbutiker, restauranger och annat som Centrum står för hittar ut till Erikslund och Hälla, då har vi ett riktigt problem. Annars tycker jag att integreringen av fler funktioner vid nyproduktion har bättrats, även om läget idag knappast kan ses som optimalt. Men det går i rätt riktning, tro mig.

Alf: NCC kommer påbörja Kv. Magasinet (18 våningar, Östra Hamnen) ganska snart har jag fått erfara.

Läs gärna om mina tankar på: http://chiefrockablog.blogspot.com/

> Allmänt
Mest utarmade stadskärnan?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9605 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky