Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

MODELLSTAD av New York!

Profilbild
Lucas Stensö De Marie
43 Inlägg
Har precis färdigställt min lilla modellstad över New York Lower Manhattan.
Finns närmare 1000 byggnader i skalan 1:3000.

För att kika på staden gå in på:
http://www.nycity.se

Kommentera gärna
Senast ändrad 18 februari 2009 18:58
Edvard G
46 Inlägg
Ruskigt imponerande! Kändes konstigt att se WTC igen. Snart kan du uppdatera modellen med det nya komplexet. Ska du fortsätta norrut på Manhattan?
Profilbild
Lucas Stensö De Marie
43 Inlägg
Edvard G skrev:

Ruskigt imponerande! Kändes konstigt att se WTC igen. Snart kan du uppdatera modellen med det nya komplexet. Ska du fortsätta norrut på Manhattan?

Förstår det :P
Oh ja, var inte tänkt från början pga platsbrist men jag fann en lösning och Midtown är på väg. Formen är utsågad och ett par vägar har jag gjort. Tror att Midtown kommer gå snabbare att göra, så till Julen är den väl klar. Skulle självklart kunna göra klart den tidigare men hinner inte hålla på med den varje kväll.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
woah! en hemmaversion av http://www.queensmuseum.org/panorama/pictures.htm!!
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

Wow! Vilket jobb!
Alexander Larsson
31 Inlägg
Helt galet imponerande! Hur går det till rent praktiskt när du gör byggnaderna?
Profilbild
Lucas Stensö De Marie
43 Inlägg
Alexander Larsson skrev:

Helt galet imponerande! Hur går det till rent praktiskt när du gör byggnaderna?

Tackar!

Det hela är mycket simpelt, jag använder mig utav bara två verktyg, ett blad till en lövsåg och en liten geringsåg. Husen görs utav balsaträ.

Först och främst måste jag påpeka att utan Google Earth så hade det inte blivit något. Det är där jag tittar hur husen ser ut. Eftersom jag vet hur höga många utav byggnaderna är i verkligheten kan jag på ett sånär uppskatta höjden på de husen jag vill bygga (om det inte direkt står det), sedan sågar jag helt enkelt ut den formen på huset. Därefter skriver jag ut en fasad på huset (om den finns på google earth eller en bra bild på google) i passande storlek till trähuset. Sedan limmar jag på fasaden och ansar bort det som blir över. Sen är det klart
De små husen lägger jag, som synes, inte mycket energi på dock...

Anders: Absolut, bara roligt att det finns länkade direkt här också!
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg

O så måste du ju se till att pallra dig till NYC snart! Underbar stad

> Allmänt
MODELLSTAD av New York!

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter